Maril 6 NXT: Retro in een nieuw jasje

spot_img

Wanneer Maril een opvolger voor haar succesvolle 625 aankondigt, is dat alsof Volkswagen met een nieuwe Golf komt. Al sinds de introductie, bijna twee decennia geleden, is de Maril 625 een van de
bestverkochte sloepen van het land. Nu is er een compleet nieuw model: de 6 NXT.

Maril 6 NXT

Belangrijk model

Het model is in grove lijnen geschetst door Maril en voor de technische uitwerking van de lijnen bij de jachtarchitecten van Gaastmeer neergelegd. Anderhalf jaar was Aquatec, het moederbedrijf van de merken Maril, Antaris en Makma ermee bezig. De sloepen in de populaire zes meter maat zoals
de 625 zijn namelijk heel belangrijk voor het productievolume. Dus zijn de sterke punten van de 625 behouden, maar zijn er tal van moderne elementen aan toegevoegd.

No nonsense

De 6 NXT kreeg een geïntegreerd zwemplateau, maar behoudt de klassieke no-nonsense Maril-uitstraling. Een opvallend stijldetail is dat de kabelaring door de boeg loopt. Ook zijn de spanners van het dikke touw rondom de boot zijn in de romp weggewerkt. Bij de opzet van de NXT is goed
geluisterd naar de wensen van de hedendaagse klanten. Die willen een hoge aanvangsstabiliteit, zodat de boot niet te veel schommelt als je opstapt. Dat is gelukt want de NXT ligt als een huis. Ook verlangen consumenten een hoge mate van zitcomfort en ze willen ook een grote motor, zoals een 4-cilinder,
onder de motorkist kunnen kiezen. Een groter blok maakt de boot niet perse sneller, maar deze loopt stiller. En dat past weer naadloos bij een comfortabele sloep.

Geruisloos

Het polyesterwerk van de Maril 6 NXT is prachtig en het ontwerp is zonder meer geslaagd. Vooral de achterkant met de ronde vorm en de doorstap naar de kuip maakt de Maril uniek. Op detailniveau is de afwerking goed; rondom zijn er uitstekende zitplaatsen met goede voetenruimte en lekker hoge
rugleuningen. Het enige kritiekpuntje betreft de zware motorkist die zonder gasveren van de plek moet worden getild. Onder de banken zijn veel goed afgewerkte opbergplekken, maar de losse deksels hebben geen gasveren of scharnieren. Het is een keuze die tot gevolg heeft dat je altijd twee handen nog hebt om spullen te pakken of weg te leggen.

Zacht glijdend

Als we gaan varen hoor je de motor nauwelijks lopen. Verder voel je nauwelijks trillingen. Met de isolatie in deze zware sloep zit het dus wel goed. De motorkeuze voor de Maril 6 NXT loopt van een 16pk Vetus tot de 80pk Yanmar common rail diesel. In de testboot was een Nanni 37pk viercilinder geplaatst. De motor schakelt opvallend soepel in en dan zet de boot zich zacht glijdend in beweging. Bij het manoeuvreren draait de sloep mooi kort. De NXT doet precies wat de stuurman wil, ook achteruit varend. De koersstabiliteit is uitstekend, met dank aan het goede onderwaterschip.

Waardevast

De stuurman heeft op de sloep een uitstekende zitplek achter de mooi slanke console. Qua vormgeving is dit echt een moderne, fraaie sloep. Op het open water bereikt de 6 NXT met minimaal geluid een maximale snelheid van 17 km/u. Dat is sneller dan de meeste sloepen van die lengte. De hekgolf wordt dan fors, dus is het fijner om de kruissnelheid van 12 km/u aan te houden. Dat is hard zat voor een ontspannen vaartocht. Dan is het wel fijn om te weten dat je op open water altijd nog wat harder kunt, bijvoorbeeld om slecht weer of een kruisend vaartuig te vermijden. De Maril 6NXT is een zeer geslaagd nieuw model van het veelgeprezen Aquatec. De NXT zal vanwege de degelijke bouw, het comfort en de waardevastheid op de sloepenmarkt weer hoge ogen kunnen gooien.

Disclaimer

De boottest van de Maril 6 NXT is uitgevoerd in 2016. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor de actuele gegevens op de website van de dealer. Deze test of delen ervan kunnen in andere media zijn verschenen.

Score Maril 6NXT

Comfort & Ruimte****

Afwerking ****

Ergonomie ****

Vaareigenschappen ***

Prijs / Kwaliteit ****

Technische Specificaties

Lengte 6,40 m.

Breedte 2,60 m.

Diepgang b0,7 m.

Doorvaart 1,1 m.

Gewicht 1400 kg.

CE categorie C

Prijs vanaf 37.000 euro

Meer informatie: www.maril.nl

Klik HIER voor onze test van de Maril 7 NXT en HIER voor de elektroversie van de 7 NXT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site