Alumax Next: elektrosloep zonder poespas

Deze boottest van de Alumax Next is uitgevoerd in 2020.

Alumax maakt veel verschillende soorten aluminium boten. Behalve voor de watersport bouwt de Meppeler werf ook custom built werkboten zoals de bekende Rottterdamse taxiboten. Vorig jaar kwam Alumax met de Next, een elektrisch instapmodel sloep.

Grachten- en Plassen-boot

De motorkist is de plek voor de accu’s

Vanuit de verhuurmarkt kwam vraag naar een compacte, gemakkelijk varende sloep. Dat werd de Next, een typische grachten- en plassenboot. Mede door het succes van de Next heeft Alumax onlangs de elektrische range uitgebreid met de Bull 60E. Deze familieboot heeft dezelfde motor als de Next, een 2,2 kW ETD motor, maar een groter, 10,5 kW accupakket. Dat is handig voor langere tochten en op lastiger vaarwater. Tot de stal van Alumax behoort overigens ook de bekende Bullit. Deze werd op de Olympische Spelen van 2012 in Londen als officiële tender ingezet.

Het besturingssysteem is simpel

Stuurbare pod

De ontwerper van de Next, Eetze de Boer, kwam met een simpel te bouwen licht (400 kg) model met V-bodem dat door een stuurbare podmotor wordt aangedreven. Opvallend aan dit spitsgat type is de mooie zeeg met stevige boegbalk en spiegelbalk plus geïntegreerd zwemplateau. De boot is met twee meter relatief breed voor de lengte van 5,25 m. Mooi is dat de volledige breedte in het interieur te gebruiken is, wat de Next optisch heel ruim maakt. Het onderwaterschip heeft speciaal voor de elektrische aandrijving een extra lage weerstand en de ondiepe kiel zorgt voor stabiliteit en koersvastheid.

Geen golven in de natuur

Oerdegelijk

De constructie met 4 mm dik aluminium, 40 cm spantafstand en een traanplaat vloer is oerdegelijk, maar eenvoudig afgewerkt. Aan details zoals de loosgaten lees je de ervaring van de werf af. Deze zijn in een aparte geul aan de achterkant van de kuip geplaatst, wat natte voeten voorkomt. Behalve door een stoer rond potdeksel wordt de Next beschermd door een brede rubberen stootrand. Onder het voordek, de bestuurdersbank en het achterdek is opbergplek, maar onder de andere banken is de ruimte open. Dit is het gevolg van de wens om de constructie zo simpel mogelijk te houden. Aanpassen is altijd mogelijk, maar dan geldt een meerprijs. Bij een instapprijs van €17.995 is dat niet zo’n probleem. Je moet er alleen rekening mee houden, dat daar meestal nog de set kussens (€1.525) bij komt.

Ruim interieur

7 uur varen

De motor is een draaibare 2,2 kW elektrische 24V ETD Otter aluminium pod met drieblad aluminium propeller. Onder de plek voor de stuurconsole is in het midden van de boot een set van vier Trojan loodzuur 6V accu’s geplaatst. Dit resulteert in 225 Ah energievoorraad voor het 24 V systeem, goed voor een vaartijd van 7 uur op kruissnelheid van 6,5 km/uur. Wil je harder of sneller, dan is het accupakket te vergroten tot 435 Ah. De acculader is een Neos 20A.De geteste boot had als behalve de kussen-set ook de optie (€1.695) om de boot te laten wrappen met gekleurde folie. Dat ziet er hip en stoer uit en biedt mogelijkheden voor bijvoorbeeld de bedrijfsnaam of logo’s op de boot.

Simpele bediening van de elektromotor

Voorbeeldig

De spitsgat rompvorm maakt dat de Next bij het opstappen wat beweeglijk is. Maar zodra je wegvaart is dat over en glijdt de boot als een vis door het water. De elektrische motor is hoorbaar, maar zeker niet hinderlijk. Als de gashendel maximaal wordt opengezet meten we met twee personen aan boord 9 km/u. De hendel met ingebouwd display oogt een beetje ouderwets, maar biedt wel alle info die je nodig hebt. Het stuurgedrag van de Next is voorbeeldig. Wie hier niet mee kan varen zal nooit leren varen. De draaicirkel werd over beide kanten binnen de eigen lengte (5.25 m) afgelegd en je vaart net zo makkelijk achteruit als vooruit. Dit is een boot waar nauwelijks instructie bij nodig is: instappen en wegvaren.

Hufterproof

De Next is een aantrekkelijk geprijsde, eenvoudige, maar uitstekend geconstrueerde boot met zeer prettig vaargedrag. De oerdegelijke constructie is hufterproof, je hebt een dikke stootrand zodat je niet bang hoeft te zijn voor een krasje. Zo’n elektrosloep zonder poespas is ideaal voor de verhuur of voor particulieren in de stad. En voor wie verder wil heeft Alumax in de Bull 60E een mooi alternatief.

Technische gegevens: Alumax Next

Lengte (m.)5,30
Breedte (m.)2,00
Diepgang (m.)45 cm
Doorvaarhoogte (m.)1.07 m
Waterverplaatsing (kg.)550
Motor kW2,2
CE-ontwerpcategorieD
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 17.995
Meer informatie:www.alumaxboats.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten