Aira 22: de nieuwe allemansvriend

Deze boottest van de Aira 22 is uitgevoerd in 2018.

In 2018 werd de Aira 22 gekroond tot Hiswa zeilboot van het jaar. De door Simonis Voogd ontworpen zeilboot werd in januari in Düsseldorf gelanceerd en trok met het snelle design direct de aandacht. Nog opvallender: de prijs. Deze goed zeilende, sexy boot kostte bij de introductie minder dan €15.000.

Aira 22

Opvolger

In de wereld van de zeilscholen en de zeilbootverhuur wordt al langer gezocht naar een opvolger voor de inmiddels bejaarde Polyvalk. Een zoektocht dus naar een moderne open boot die eveneens sterk, goedkoop en gemakkelijk te varen is. De mensen achter de Aira gingen te rade bij Simonis Voogd, gerenommeerde ontwerpers van snelle en bijzondere zeiljachten. Hun razendsnelle FarEast boten worden in China gebouwd en krijgen wereldwijde waardering. Met de jachtarchitecten werd echter een andere weg ingeslagen.

Aira 22

Meer snelheid

De focus kwam minder op snelheid en meer op degelijkheid te liggen. Dit werd gecombineerd met een modern uiterlijk en simpele produceerbaarheid. Het project lijkt geslaagd, al twijfelen veel deskundigen aan de houdbaarheid van de extreem lage prijs. Een zeilklare boot wordt al vanaf € 14.500 aangeboden. De MatchRacer uitvoering met gennaker kost 15.850 en voor de Daysailer met kussens, een elektromotor en een tafel ben je €17,745 kwijt. Inclusief alle onderdelen van de optielijst, dus met motor, gennaker, tafel en kussens kost de Aira 22 slechts €19.345, een prijs waar veel andere bouwers hun tanden op stuk zullen bijten. De bedoeling is dat de eerste 50 boten na de Nederlandse proefserie in Polen worden gebouwd.

Aira 22

Vaste buiskap

De polyester Aira heeft een kleine opbouw die als vaste buiskap dient en de basis van de aluminium mast vormt. Overigens is het opvallend dat (nog) niet is gekozen voor een strijkbare mast, zodat je wordt beperkt door een doorvaarhoogte van 8.60 m. De wantputtings van de dubbele verstaging bevinden zich aan de zijkant van de romp. De trimvoorzieningen zijn beperkt en overzichtelijk, maar daarmee is het makkelijk om het squarehead grootzeil (14m2) in het juiste profiel te krijgen. De 8m2 rolfok is (nog) niet zelfkerend en op ruime koersen is het fijn dat je een 25m2 gennaker aan een uitschuifbare boegspriet kunt voeren. De 700 kilo zware boot heeft een 250 kilo loden kiel met bulb. Behalve een ondiepe vaste kiel (0,90 m.) is er ook een ophaalbare versie (1,15 m. diepgang). Het aangehangen, geprofileerde roer stuurt prettig direct.

Aira 22
Simpel opklap mechanisme voor de elektromotor

Opklapbare elektromotor

Je zit in de moderne kuip prima op de lange zitbanken met mooie kussens. De kuipbreedte maakt het mogelijk dat je de voeten onder helling op de tegenoverliggende bank plaatst. Alle lijnen en klemmen zitten op de logische plaats. Bijzonder innovatief is het motorsysteem, een 2,5 kW elektromotor die je tijdens het zeilen met een druk op de knop binnen tien tellen kunt opklappen. Weggeklapt sluit de bodem zich, zodat je geen hinder ondervindt van een open bun. Er is keuze uit een 40 (10 kg) of 60 Ah (15 kg) Lithium Ion batterij.

Aira 22
Overzichtelijke en vrolijk gekleurde dek lay-out

Instinctief

Op de motor toont de Aira zich modern, want je zoeft zonder motorgeluid naar de rompsnelheid. Zeilend valt op dat de boot heel stabiel is en verrassend gemakkelijk snelheid oppakt. Je kunt de boot instinctief zeilen, zonder afgestraft te worden voor kleine slordigheden, want de Aira dendert rustig door. Manoeuvreren is simpel, zeilen hijsen en strijken is net zo gemakkelijk als bij de illustere voorgangers als de 16m2 en de Valk. De Aira werd volgens de jury Hiswa zeilboot van het jaar omdat: “het een comfortabele en betaalbare gezinsboot is met innovatieve voortstuwing. Een nieuwe allemansvriend in een categorie waarin oude modellen domineren.” Dat de Aira er heel leuk uitziet kan daar rustig aan worden toegevoegd.

Aira 22
Wordt de Aira 22 de opvolger van de immens populaire Polyvalk?

Beoordeling:

Cijfer 8,3

Constructie ★★★

Comfort & Ruimte ★★★★

Afwerking ★★★

Ergonomie ★★★★

Vaareigenschappen ★★★★

Prijs/Kwaliteit ★★★★★

Aira 22
Rolreef systeem op-en gennaker pole in – de boeg

Technische Specificaties Aira 22

Lengte: 6,50 m.

Breedte: 2,20 m.

Diepgang: 0,90- 1,15 m.

Waterverplaatsing: 700 kg

Zeiloppervlak: 22-39 m2

Motorisering: 3pk elektro

Prijs vanaf: € 14.500

Meer info: www.airaboats.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten