Bente 24: Out-of-the-box-cruiser

Deze boottest van de Bente 24 is uitgevoerd in 2017.

De Duitse Bente 24 was een van de genomineerden voor de prijs HISWA Zeilboot van het Jaar 2017. Dat had veel te maken met het verrukkelijke uiterlijk van de superspeedy racer. Maar niets is wat het lijkt op deze out-of-the-box cruiser.

Bente

Blogger

De Bente 24 is ontwikkeld omdat de Duitse blogger ‘Digger Hamburg’ op zoek was naar een basale zeilboot voor hem en zijn hond Polly. Deze Stephan Boden wilde er drie tot vier maanden op kunnen verblijven. Via-via ontmoette hij Alexander Vrolijk, zoon van de bekende jachtontwerper Rolf Vrolijk. Samen met de Hogeschool van Hannover kwam Vrolijk tot een verrassend nieuw concept. Het meest opvallende aan de Bente is de ‘dodger’, de vaste deels doorzichtige buiskap. In combinatie met de multiknikspant rompvorm geeft dit de Bente een modern en stoer uiterlijk.

Bente

Wavepiercing

De spiegel van de boot is breed en open. Het vrijboord van deze hand lay-up gebouwde polyesterboot is hoog en voorop de ‘wavepiercing’ boeg prijkt een forse gennakerboom.  Om het mannelijke uiterlijk te benadrukken is de geteste boot voorzien van carbon 3DLaminaat zeilen. Voor de voortstuwing kan worden gekozen uit een elektro- of benzine buitenboordmotor tot 5 pk.

Bente

Dodger

Het interieur blinkt uit in soberheid. Binnen zijn het hoofdspant en de wantputtings plus moeren van het dekbeslag zichtbaar. Midden in de kajuit staat een forse rvs-stempel waar de mast op rust. Er is weinig opbergruimte, wel vier slaapplaatsen en een chemisch toiletje. De kajuit is maar 1,45 m hoog en dan wordt het voordeel van de dodger duidelijk, want onder de vaste buiskap heb je 1,85 m stahoogte. Waarschijnlijk wordt deze afneembaar gemaakt, zodat de gennaker sneller geborgen kan worden.

Bente

Prototype

Onder de lastige omstandigheden van de testdag, vlagerige wind met uitschieters tot 6 Bft. kwam de boot niet echt op snelheid. Ook bleek de Bente op de aan de windse koers gemakkelijk uit het roer te lopen. Ter verdediging moet worden gezegd dat ongereefd, met alle 33,5 m2 werd gezeild. Conclusie was dat de trim van dit prototype nog een paar aanpassingen nodig heeft. De prijs is laag en begint bij 33.000 euro. Bijzonder is dat je voor een proefvaart moet betalen. Dat schrikt dagjespubliek af, maar is voor potentiële klanten van deze oogstrelende cruiser zeker aan te raden.

Bente

Beoordeling:

Cijfer 6,1

Comfort & Ruimte: **

Ergonomie: ***

Afwerking: **

Vaareigenschappen: **

Prijs / Kwaliteit: ****

Bente

Technische Specificaties Bente 24

Lengte: 7,55 m

Breedte: 2,75 m

Diepgang: 1,45 m

Zeiloppervlak: a.d. wind 33,5 m2

Motor: outboard max 5 pk

Prijs: vanaf € 33.000

Importeur: Sailcentre Makkum

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten