Makma Cayos 28: Bijzondere Bakdekker

De boottest van de Makma Cayos 28 is uitgevoerd in 2021 met een 250 pk Yanmar diesel. De genoemde prijzen zijn uit dat jaar.

Jarenlang was het rustig rond Makma, dat bekend werd door luxe sloepen, vletten en tenders. Aquatec, dat naast de merken Antaris en Maril ook Makma voert, had alleen nog de legendarische Caribbean op het programma. En dan is er nu een nieuwe Cayos 28, een snelle kajuittender

Makma Cayos 28

Bakdekker

Bij Aquatec kwam een modern ontwerp van designbureau Vripack uit Sneek met klassieke bakdekker invloeden onder de aandacht. Het onderwaterschip zag er goed uit en het ontwerp sloot aan bij de moderne doelgroep die snel wil varen, veel buitenruimte eist en tevens wil kunnen overnachten. Al deze wensen zijn in de Cayos gerealiseerd. Door de luxe uitvoering en het gebruik van bijzondere materialen kreeg deze Cayos ook de Makma uitstraling, boten voor mensen die in stijl willen genieten van het goede leven.

Stoer

De Cayos wordt net als de andere Aquatec producten op de eigen werf in Woudsend gebouwd. De bouwkwaliteit is uitstekend en dat zie je direct al aan de buitenkant. Er is gebruikgemaakt van een bijzondere metallic Ferrari rode kleur. Een stevige stootlijst loopt mooi met de lijn mee en geeft de elegante Makma iets stoers. Aquatec doet geen concessies aan de kwaliteit, dat is de basis van de merken. In de Cayos is dat duidelijk te zien aan bijvoorbeeld de gelcoat, de rvs-accessoires en de binnenbetimmering. De geteste 28 had een groot windscherm, maar standaard is op de plek van het gebogen raam een wegklapbare buiskap. Met het raam is het lastig om naar het voordek en de ankerkluis te komen.

Makma Cayos 28

Sloepig zusje

De indeling van de 28 is meer die van een sportboot dan van een tender. Direct achter het voordek met een langwerpig dakluik en een fraai gebogen windscherm vind je de stuurpositie aan stuurboord. De geteste Cayos 28 kreeg ook een zusje, de Cayos 27, die meer een sloep-indeling heeft, dus met de stuurplek achterin als onderdeel van een rondzit. De 28 heeft aan bakboord een meevaarbank en er tussenin de deur naar de kajuit. Deze is laag, maar mooi betimmerd en biedt een goede mogelijkheid om er de nacht door te brengen. Het toiletje aan bakboord is compact. Fijn is dat de kajuit door de lichte betimmering en het grote dakluik lekker ruim oogt. Een hangkast ontbreekt. Tegen de wanden zijn opberg-schappen en zowel onder het bed als het verkleed-bankje vind je veel plek voor spulletjes.

Carbon

Achter het windscherm is in het dashboard ruim gebruik gemaakt van carbon. Dat geeft de boot een moderne look en dat past prima bij de chique uitstraling van de kleur en de vele mooie rvs-accenten zoals de gebogen rvs luchtroosters aan de achterzijde van de boot. In de kuip heb je modern buitencomfort, zoals dat op Scandinavische boten normaal is. Aan stuurboord is een kleine console voor de koelkast en de wasbak. Deze wordt in volgende modellen iets vergroot. Aan bakboord is een L-vormige bank en achterop heb je een enorm zonnedek. Aan stuurboord is de doorloop naar het ruime zwemplateau. Opvallend is het grote aantal stevige kikkers op het potdeksel, zes aan beide zijden. Ook is er bijzonder veel opbergruimte, onder andere onder de vloer. Daar is een luik waar zelfs wakeboards en waterski’s in passen.

Zipwake

Onder het zonnedek is de motorruimte. Om deze te bereiken moet je de kussens weghalen en verschijnt de fijne krachtbron die het hart van deze Cayos vormt. Standaard is dit een 45pk Yanmar common rail (CR) diesel, maar in de testboot ligt een 250 pk viercilinder 2,7 liter Yanmar CR turbodieselmotor met intercooler en directe brandstofinspuiting. De motor is vakkundig ingebouwd en is door uitstekende isolatie lekker stil. Op het dashboard is een klein Yanmar display voor de motor en een Zipwake scherm voor de (automatische) trim. Op het Raymarine scherm kun je zowel de navigatie als de motorgegevens zichtbaar maken. Fijn is dat je bij het stuur ook een bekerhouder hebt en dat de gashendel prettig is gepositioneerd. Een boegschroef is standaard en bij de snel varende versies wordt gebruik gemaakt van een draadloze dodemansknop.

Koersvast

Door de vorm van het onderwaterschip schommelt de boot nauwelijks bij het aan boord stappen en de ranke boot verandert niet van richting als gewicht in de boot verplaatst. De Cayos is opmerkelijk goed koersvast, want langzaam varend hoef je bijna niet te corrigeren. Op het open water blijkt dat in deze Makma een echte sprinter verborgen zit. In amper acht tellen bereik je de topsnelheid. Deze klokten wij op het ondiepe Slotermeer op 46 km/u. Met meer water onder kiel en dus minder zuiging zal de top net boven de 50km/u uitkomen. Als je snelle bochten draait, merk je dat deze boot met schroefas aandrijving flink wat ruimte nodig heeft. Erg is dat niet, want snelle bochten draai je toch meestal alleen op ruim water. De Makma geeft een positief gevoel door de rijke uitstraling en de uitstekende vaareigenschappen.

Opvallend

Zoals een mooie vrouw in een rode jurk is De Makma Cayos een boot die een opvallende kleur mag hebben. De prijs begint bij €109.950 en dat is marktconform. Voor dat bedrag krijg je een stabiele en degelijke gebouwde boot voor binnen en buitenwater. De Cayos is comfortabel, goed afgewerkt en biedt veel buitenruimte voor een groot gezelschap. Dankzij de compacte kajuit is de Cayos 28 zelfs voor meerdaagse tochten te gebruiken. Fijn is dat de veelzijdige boot dan zowel geschikt is voor op de grachten, maar net zo fijn om op ruim water mee te gaan waterskiën.

Makma Cayos 28

Technische gegevens: Makma Cayos 28

Lengte (m.)8.55
Breedte (m.)2,75
Diepgang (m.)80 cm
Waterverplaatsing (kg.)3000 kg
Doorvaarhoogte (m.)1,30 (excl. raam)
Motor pk (kW)45-250 pk
Vanaf-prijs (incl. btw)€109.995
Meer informatie:www.makmamarine.nl
Makma Cayos 28

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten

DutchEnglishFrenchGerman