Prestige 420 fly: Volwassen instapper

spot_img

De boottest van de Prestige 420 fly is uitgevoerd in 2020 met 2 x 425 pk Cummins. Genoemde prijzen zijn uit het jaar van de boottest.

Het grootste jacht op de Hiswa Amsterdam Boat Show 2020 wordt geëxposeerd door Lengers Yachts. Opvallend genoeg is de Prestige 420 fly een van de kleinere jachten die het bedrijf uit Muiden verkoopt. Unieke kenmerken? Dit flybridgejacht is extreem praktisch ingedeeld en je krijgt bovenmodaal veel boot voor je geld.

Prestige 420 fly

Wereldmarktleider

Prestige Yachts werd in relatief korte tijd wereldmarktleider in de categorie luxe motorjachten tot 60 voet. Het Franse bedrijf bouwt circa 250 jachten per jaar, waarvan er veel naar de USA, Zuid-Amerika en Azië worden geëxporteerd. De geteste 420 flybridge is de kleinste en de 75 voet lange Prestige 750 fly is de grootste van de 14 geproduceerde jachten.

Prestige 420 fly

Volwassen

De Prestige 420 fly wordt in de markt een instapmodel genoemd, maar dat zie je er aan de buitenkant niet aan af. Deze Prestige oogt zeer volwassen en past probleemloos op het verlanglijstje van menig motorbootbezitter. De constructie is degelijk, alleen de hoekige Grey Oak betimmering verklapt dat het om een seriematig gebouwd jacht gaat. De 420 is gedownsized van de grotere modellen, maar de kernwaarden van Prestige zijn intact gebleven. Dus ook dit compacte model heeft een middenhut voor de eigenaar, 360 graden zicht in de salon en uitstekende vaareigenschappen.

Bijboot

Het eerste dat opvalt aan de buitenzijde van de Prestige 420 fly is het grote zwemplateau. Dit kun je optioneel hydraulisch laten zakken, waardoor het goed geschikt is om een bijboot vanaf te lanceren. In de spiegel is een grote berging en aan de zijkant is plek voor een optionele pasarelle, een loopplank waarvan vooral in Mediterrane landen plezier zult hebben. Aan bakboord is de doorstap naar de overdekte kuip. Daar vind je een grote L-vormige bank rond een dikke teakhouten tafel. Onder de kuipvloer is de aandrijving ondergebracht. Aan bakboord is de trap naar de flybridge. Deze is groot, luxe en vooral bedoeld om onbekommerd in stijl te kunnen genieten van de zon en de zee. Je hebt er een grote L-vormige bank met tafel, een buitenkeuken en aan stuurboord een groot zonnebed.

Prestige 420 fly

Reling

De gangboorden zijn relatief smal, maar door de naar buiten uitwaaierende reling kun je toch veilig naar voren. Voorop vind je een twee heerlijke loungebedden, die je plat ook als zonnebed kunt gebruiken. Een ankerlier completeert het voordek. De salon wordt van de kuip gescheiden door een prachtige driedelige schuifpui die prima helemaal open te zetten is. Mede door de kuip bij het interieur te betrekken lijkt de boot veel groter dan de 42 voet buitenmaat. Het valt op dat je enorm veel licht en uitzicht rondom hebt en dat er vooral gebruik is gemaakt van lichte materialen en slimme designtrucs zoals een transparante glasplaat ter afscheiding van de zitgroep. De kombuis is achterin aan beide zijden van de doorloop naar voren. Aan bakboord is een grote U-vormige bank met een tafel die simpel in hoogte te verstellen is. Aan stuurboord is een langsbank. De bestuurdersbank is breed, maar niet verstelbaar. Het dashboard is prachtig en ergonomisch goed vormgegeven.

Midscheeps

Leuk is dat je bij de bestuurdersplek ook een klein -te openen – raampje hebt, waardoor je gemakkelijk met de mensen aan de wal of in het gangboord kunt communiceren. De slimme indeling zie je vooral in het lagergelegen slaapgedeelte. De eigenaarshut bevindt zich midscheeps onder de kuip over de volle breedte van de boot. Je hebt naast het enorme Franse bed uitstekende stahoogte en een zee aan opbergmogelijkheden. Door de lange rompramen is ook hier licht. De hut heeft een eigen natte cel met gecombineerde douche en toilet. Voorin is de gastenhut, extreem ruim omdat dit in de meeste jachten de plek voor de eigenaarshut is. Naar keus heb je aan stuurboord de mogelijkheid om daar een inloopkast te maken, een kantoor of de ruimte te bestemmen voor een toilet met een was-droogcombinatie.

Joystick

Onder de kuipvloer is de motorkamer. Dit model wordt standaard uitgevoerd met twee Cummins zescilinder dieselmotoren van elk 380 pk. Ze staan achterstevoren en worden met een V-drive verbonden met de schroefassen. Mooi is dat je het systeem samen met de boegschroef kunt uitrusten met een joystick, zodat afmeren kinderspel wordt. Op de testboot was gekozen voor de zwaarste motoroptie met 2 x 425 pk Cummins. Als we de krappe haven tegenover het Muiderslot uitvaren blijkt hoe gemakkelijk de Prestige met de joystick te manoeuvreren is. Met speels gemak bewegen we de boot zijwaarts, om de as of gewoon direct de kant op van het Markermeer.

Prestige 420 fly

Vlak

Op het open water kunnen we gasgeven totdat we de topsnelheid van 31,6 knopen hebben bereikt. Dankzij het Zipwake interceptor systeem blijft de Prestige 420 fly tijdens het accelereren volkomen vlak. Het bochtenwerk is met een flybridgejacht altijd spectaculair. Bovenop merk je de helling veel meer dan op de stuurplek in de salon, maar de boot is onder alle omstandigheden goed te controleren. Bovendien valt op dat dit model opvallend soepel spoort en nauwelijks op de golven klapt. Al met al is de Prestige 420 flybridge een fijn varende, ruime boot die in kleine havens net zo goed te hanteren is als op open zee. Misschien wel het belangrijkste pluspunt van Prestige is de prijs. Deze begint in de basis bij €377.900, ex btw. De geteste uitvoering met grotere motoren, autopilot, boegschroef en joystick begint bij €407.400 ex btw.

Prestige 420 fly

Technische Specificaties

Lengte: 13,06 m.

Breedte: 4,10 m.

Diepgang: 1,10 m.

Waterverplaatsing: 12.500 kg

Motorisering: 2 x 380-425 pk Cummins diesel

Prijs vanaf: €377.900 ex btw.

Meer info: www.lengersyachts.com

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten

DutchEnglishFrenchGerman