Antaris Sixty6 elektrisch: het Tesla gevoel

spot_img

De boottest van deze Antaris Sixty6 elektrisch is uitgevoerd in 2021.

De Antaris Sixty6 is een echt succesnummer. Na de lancering werden er in de eerste maand al 30 van verkocht en inmiddels is op elk vaarwater wel een Sixty6 te vinden. Het succes is niet onverdiend, want de tender is stabiel, ruim, comfortabel en opvallend fraai gelijnd. Voor deze moderne dagboot is er nu ook een volledig elektrische versie.

Onderscheidend

De Antaris SIxty6 is in eerdere boottesten al uitgebreid getest en de kritieken waren altijd lovend. Met de hoge, steile neus, de negatieve spiegel en de horizontale groeven in de romp kreeg de Sixty6 een onderscheidend, stoer uiterlijk.Het belangrijkste kenmerk is de grote breedte. Die maakt de boot enorm stabiel en zorgt ook voor veel binnenruimte. Daarnaast is de boot ook stabiel door de solide romp en het goed ontworpen onderwaterschip.

Antaris Sixty6 elektrisch

Hoge standaard

In het interieur zijn er comfortabele hoge rugleuningen voor alle passagiers. Door het hoge vrijboord is het een veilig model voor het varen met kleine kinderen. Onder de brede opstaptreden is een sjieke plek voor de fenders en één opbergruimte aan bakboord is speciaal geschikt om er een chemisch toiletje te plaatsen. Onder het voordek met ankerkluis is plek voor een koellade. Alle opbergruimtes onder de banken zijn voorzien van keurig afgewerkte binnen-bakken, helaas met losse deksels. Ook de motorkist is niet gescharnierd, maar ligt los om de bereikbaarheid de onderhoudsgevoelige onderdelen te verbeteren. Het valt op deze elektrische boot op, dat de motorkist uitstekend geïsoleerd en met loodplaat ontdreund is. Ook beschikt de kist over een gat voor de brandblusser.

Antaris Sixty6

Efficiënt

Het lijken op een 100% elektrische boot tamelijk overbodige maatregelen, maar ze geven aan dat de werf efficiënt volgens een hoge standaardnorm produceert. Dat zie je ook terug in de constructie en de afwerking. Dat zie je terug in details als de afwatering in de gangboorden en de enorme zwaluwnesten, die groot genoeg zijn om er een adelaar in onder te brengen. Het polyester van de Sixty6 heeft een prachtige dikke gelcoatlaag, is aan de binnenzijde netjes afgewerkt en de constructie voelt uiterst degelijk aan. Onder de achterbank vind je de technische ruimte met de basisaccu, de Zenith acculader en een Victron diodebrug.

Waterworld

Elegant

In de elektrische uitvoering is een 10kw luchtgekoelde Waterworld 48V elektromotor met watergesmeerde schroefas geplaatst. Voor de stroomvoorziening is een totaal aan 490 Ah accu’s in het midden van de boot onder de opstaptreden geplaatst. Onder de motorkist vind je ook de verticaal geplaatste regelkast en dikke stroomkabels naar de accu’s met aan twee kanten snel vindbare zekeringen. Het display op de stuurconsole is overzichtelijk en elegant. Het heeft de aanduiding van de tijd, het percentage acculading, het voltage en de temperatuur van de accu’s, het actuele stroomverbruik, de temperatuur van de motor, de resterende verbruikstijd en het actuele toerental. Dat is heel veel informatie, maar extreem duidelijk, doordat de belangrijkste gegevens (het % resterende stroom in de accu en het stroomverbruik) in grote cirkels extra duidelijk in beeld zijn gebracht. Met touchscreen knoppen zijn de helderheid en een installatiemenu te bedienen. In één woord: Prachtig.

touchscreen

Alleen geluid

De Antaris Sixty6 elektrisch is als dagboot ontworpen, met de mogelijkheid om op het zonnedek voorop te overnachten. Diesel aangedreven heb je ook de optie om er snel mee te varen. Elektrisch aangedreven is snel-varen geen optie. In de standaard diesel uitvoering heeft de boot een 16 pk tweecilinder Vetus en ligt de topsnelheid op 12,6 kilometer per uur. Ook met de 10kW Waterworld elektromotor halen we deze snelheid. Op topsnelheid zien we op de meters dat je deze top amper een uur kunt volhouden. Elektrisch aangedreven boten presteren nu eenmaal het best op 2/3 van de rompsnelheid, in dit geval dus rond de 8 km/u. Dan maak je maar 800 toeren en noteren we dik zeven uur resterende vaartijd. Fijn is dat je dan alleen watergeluid hoort, want de aandrijving is echt extreem stil. Heel bijzonder is de acceleratie. Deze is fantastisch.

Antaris Sixty6 elektrisch

Tesla gevoel

Als je gas geeft krijg je direct het echte Tesla gevoel, waarbij je iedereen er uit accelereert. Het is even wennen dat het een halve tel duurt voordat de impuls op de gashandle wordt omgezet in actie. Je moet dus bij het manoeuvreren iets anticiperen. Aquatec adviseert bij een elektrisch aangedreven boot eigenlijk altijd een boegschroef, dat is wat makkelijker bij afmeren in krappe havens. Over de vaareigenschappen is overigens weinig te klagen. De tender draait kort over beide zijden. Over bakboord heb je maar anderhalve bootlengte nodig, dus kun je binnen de 10 meter keren. Bij het achteruitvaren merk je het wieleffect, maar met een tikje boegschroef is dat simpel te corrigeren. 

Antaris Sixty6 elektrisch

Afschrijving

Aan alles merk je dat de Antaris Sixty6 elektrisch een topper is. Je zit comfortabel met hoge rugleuningen, de boot vaart gemakkelijk, is goed gebouwd en uitstekend afgewerkt. Het ziet er allemaal gelikt uit, maar dat zie je ook terug in de basisprijs. Die begint bij €39.750 voor de eenvoudigste dieseluitvoering en bedraagt €49.250 voor de elektrische basisversie met de 490Ah accu’s. De hoge aanschafprijs verdient zich op termijn terug, want de afschrijving is op dit model extreem laag. Inmiddels heeft de Sixty6 heeft zich bewezen als topfavoriet in zoektochten naar een gebruikte boot want het is een topproduct in het aanbod van elektrische tenders.

Antaris Sixty6 elektrisch

Technische Specificaties

Lengte: 6.60 m

Breedte: 2.60 m

Diepgang: 0.75 m

Doorvaarhoogte: 1.10 m

Motor: 10kW Waterworld

Waterverplaatsing: met accu’s ca 1500 kilo

Prijs: vanaf € 49.250

Meer informatie: www.antarisboats.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site