Heyday WT-1SC: wakkere wakesurfer

spot_img

Deze boottest van de Heyday WT-1SC is uitgevoerd in 2019.

In Amerika is wakesurfen (na suppen) de snelst groeiende watersport. Het surfen op een eindeloze, door de boot geproduceerde hekgolf is bij jong en oud in trek omdat je het moeiteloos uren achtereen kunt volhouden. Wij voeren met twee Heyday wakesurfboten.

Heyday WT-1SC

Geen grill

Brunswick, de grootste botenproducent ter wereld, loopt niet snel warm voor modieuze grillen. Pas als er serieuze ontwikkelingen zijn, komen SeaRay, Bayliner of Boston Whaler met nieuwe modellen. Zo kwam SeaRay in 2016 met haar eerste specifieke wakesurfboot, de SLX W 230. Geïnspireerd door het succes op de eigen markt kwam Bayliner met een ander plan. De werf die in Tennessee, de staat Washington en Mexico sportboten produceert, besloot een bestaand merk voor de wakesurfmarkt over te nemen.

Heyday WT-1SC

Hekgolf

De drie modellen Heyday wakesurfboten worden in Knoxville, Tennessee gebouwd. Het zijn de WT-1, de iets grotere WT-2 en het topmodel, de WT-Surf. Belangrijkst bij een wakesurfboot is het onderwaterschip, die bepaalt de basis van de hekgolf. Voor het ontwerp werd “Cotton” Welshan ingeschakeld, een veteraan die ooit voor Mastercraft tekende. Opvallend bij de Heyday WT-1SC is de rechthoekige vorm van het interieur. Dat biedt veel meer ruimte dan vergelijkbare boten en maakt een mooi, gewelfd W-vormig onderwaterschip met een deadrise van 117 graden mogelijk. Ideaal voor een mooie ‘wake’.

hekgolf

Ballasttanks

Voor een optimale golf zijn vervolgens nog twee andere voorzieningen nodig. In de eerste plaats zijn dat ballasttanks, waarmee je de balans van de WT-1SC met het gewicht van 544 liter water kunt aanpassen. Heyday heeft speciale ‘Bailing strakes’, die de boot dieper het water in duwen. Speciaal daarvoor is het vrijboord verhoogd, zodat je ook met een diepliggende boot veilig boven het water zit. Ook bijzonder is het grote trapeziumvormige zwemplateau, waarmee de surfer gemakkelijker in of uit het water kan komen. De boten beschikken over cruise control, waarmee je de snelheid en daarmee de golf constant kunt houden. Voor het in de avond varen hebben de boten ‘docking lights’ in de boeg.

Heyday WT-1SC

Degelijk

Als onderdeel van Bayliner kun je verwachten dat de boten met hetzelfde niveau van kwaliteit en dat is ook zo. Verwacht geen kalfsleren banken met dubbele stiknaden. Het zijn degelijke sportboten met eenvoudige, doordachte afwerking en hier en daar een wat fors uitgevallen kitrand. De indeling is simpel, met een centraal aan de stuurboordkant gelegen stuurpositie. Je hebt rond het verstelbare stuur een imposante rij schakelaars, waarmee je alle elektrische zaken zoals het vol- of leegpompen van de ballasttanks, de muziek en de verlichting kunt regelen. Ook zijn er ronde kloken voor het toerental en de snelheid. In het midden is een groot touchscreen display voor alle motor- en navigatie-informatie.

Heyday WT-1SC

Jeugdig

Bijzonder is het gebruik van kleuren en strepen in het interieur. De banken van de WT-1 zijn grijs met oranje, de vloer is zwart met een plattegrond aan witte strepen. Dat geeft de WT-1 een jeugdige, drukke uitstraling. Uiteraard zijn overal in het interieur bekerhouders aangebracht en heeft de boot een beugel boven de kuip waar optioneel een bimini en surfboards op passen.

Jeugdig interieur

Vaste as

Naast de bestuurder is een meevaar stoel, voorin is een naar achteren gerichte tweezitsbank. Onder de banken en de vloer is opbergruimte. Achterin zijn naast de motorkist twee loungeachtige fauteuils. De motor is een 6,2 liter, 320 pk Mercruiser V8MPI, die een propeller aan een vaste schroefas aandrijft. Er is een klein spaderoer, dat op snelheid uitstekend werkt. Sowieso is de nog geen 1500 kilo zware Heyday een prettige machine, die gemakkelijk accelereert en waarmee je de mooist golven achter de boot kunt ‘shapen’.

Trim-flappen onder de Heyday WT-1SC

Krul

Als bestuurder zit je uitstekend en ook de passagiers hebben over zitcomfort niet te klagen. Er is volop ruimte voor mensen en spullen. Zodra je gas geeft krult de hekgolf prachtig op. Naar wens kun je deze symmetrisch maken, zodat je aan twee kanten dezelfde curves hebt en de surfer ter afwisseling de andere kant kan belasten. De Heyday WT-1SC ziet er apart, modern, hoekig en herkenbaar uit. Het is echt een boot voor liefhebbers die speciaal voor het wakesurfen is doorontwikkeld. Zoals de meeste Amerikaanse boten is de WT-1SC compleet uitgevoerd en kost in de standaarduitvoering €63.360. Op de optielijst staan alleen een paar kleine upgrade mogelijkheden voor het interieur, de bimini, een koelkast en de wakeboard-rekken.

Heyday WT-1SC

Beoordeling:

Cijfer 7,4

Constructie ***

Comfort & Ruimte ****

Afwerking ***

Ergonomie ****

Vaareigenschappen ****

Prijs/Kwaliteit ****

Mercruiser 320 pk

Technische Specificaties

Lengte: 5,33 m.

Breedte: 2,44 m.

Diepgang: 0,79 m.

Waterverplaatsing: 1.429 kg

Motorisering: 320 pk Mercruiser benzine

Prijs vanaf: €63.360

Meer info: www.hollandsport.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site