Solaris 40: De kunst van het weglaten

spot_img

De Italiaanse Solaris jachten onderscheiden zich door excellente vaareigenschappen en moderne, strakke vormgeving. Dat geldt ook voor de nieuwe Solaris 40, een jacht dat een nieuwe dimensie toevoegde aan het begrip flush dek. Het is een van de snelste jachten in de populaire 40 voet klasse. In 2022 werd het genomineerd voor diverse prestigieuze prijzen.

Stijf

De introductie van de Solaris 40 vond plaats tijdens Cannes 2021 en de reacties waren lovend. Geen ander zeiljacht, Wally’s misschien uitgezonderd, heeft zulke fraaie strakke lijnen. Ontwerper Soto Acebal lijkt geïnspireerd door de kunst van het weglaten. Tegelijk is het bijzonder dat je ondanks het ultra-strakke design niets tekort komt op deze moderne performance cruiser. Less is more lijkt het devies. De constructie vindt plaats in Aquileia, Noord-Italië, bij Venetië. Op een terrein van 26.000m2 worden de jachten met de hand gelamineerd. Daarbij hanteert de 40 jaar bestaande werf een aantal principes. De boten moeten extreem stijf en sterk zijn door een structuur die uitsluitend bestaat uit glasvezel met vinylester. Dus de romp met spanten en stringers en ook de structurele schotten zijn van ingelamineerd composiet. De dekken zijn vervaardigd van een vinylester sandwich met Airex (gesloten cel schuim) tussenlaag. Dit geeft samen een extreem stijve constructie.

Uitzicht

Wie de Solaris 40 van opzij bekijkt, ziet dat Soto Acebal een jacht heeft getekend met een relatief hoog vrijboord met een vrijwel rechte spiegel en boeg. De ontwerper wil de stuurman het gevoel geven een racejacht te besturen, daarom is de kajuit laag, bijna flush. Zo heb je vanuit de kuip onbelemmerd uitzicht over het vaarwater. De 9850 kilo zware boot heeft een kiel die uit twee delen bestaat. Onderaan de gietijzeren vin hangt een loden torpedovormige bulb, samen goed voor 3050 kilo. Dat geeft een ballastaandeel van 31% en een diepgang van 2,40 m. Voor liefhebbers van een ondiepe kiel is er een 2 meter versie.

x

Gehard

De boegspriet is los op de boeg gezet en in de romp van de Solaris 40 zijn aan weerszijden drie lange rompramen van gehard glas. In de kajuit is verder nog een langgerekt glazen raam. Bekijk je de Solaris 40 van boven, dan valt op dat de gangboorden niet tot achter aan doorlopen, maar ter hoogte van de stuurstand lijken te stoppen. Mede daardoor ontstaat een grote ruimte tussen de stuurwielen en loop je elkaar in de werkruimte van de kuip niet gemakkelijk in de weg. Toch kom je binnen de zeereling gemakkelijk via de gangboorden naar het voordek. De enige obstructie onderweg is de onderste verstaging.

Overzichtelijk

De Solaris 40 is modern getuigd met 100 m2 aan-de-windse voortstuwing. Er is een 43m2 onderdeks furlende fok en een 85 m2 furling Code Zero voor extra ruim-windse power. De grootschoot van het 57m2 grootzeil bedien je met een German sheeting systeem, met een traveller voor de stuurwielen in de kuipvloer. De hydraulische achterstagspanner is standaard. De fok is zelfkerend, zoals op veel moderne jachten. Alle lijnen lopen onderdeks en zijn te bedienen met twee paar elektrische lieren voor de stuurwielen. Doordat daar de kuipbanken eindigen heb je flink de ruimte om alles te bedienen. Mooi is ook dat je dankzij de overzichtelijke zeilgarderobe en de goede elektrische ondersteuning hard kunt zeilen met een relatief kleine bemanning.

Lijfhouten

De afwerking is uitstekend. Dat zie je bijvoorbeeld aan de kwaliteit van het teakhout op de dekken. Het oogt bijzonder mooi, alsof het uit één stuk is gemaakt. Overal zijn lijfhouten toegepast, ook rond de deksel van de noodroervoorziening. Verder zijn rvs-strips ter bescherming onder blokken alle geplaatst. Ook is de tankvulopening niet op het dek, maar op het potdeksel geplaatst. Dat voorkomt het knoeien van diesel op het dek. Overigens is de motor een 50 pk Volvo-Penta D2 diesel.

Licht

In het interieur, ontworpen door Roseo Design, is voor een 40-voeter veel ruimte. Dat is mede te danken aan de rompvorm van de Solaris 40, die achter met 4.10 m extreem breed is. Ook de rompvorm met een scherpe kim draagt bij aan de interieurruimte. Standaard betimmering is met licht eikenhout. Door alle patrijspoorten en luiken komt er veel licht binnen. De navigatietafel is in de vaarrichting geplaatst en opvallend afwezig is het schakelpaneel, dat fraai blijkt weggewerkt.

Aan bakboord is een compleet uitgeruste kombuis in L-vorm. In de geteste lay-out zijn de twee achterhutten identiek en gespiegeld en hebben de twee badkamers een gecombineerd douche en toilet. Maar er is ook een tweehuttenversie verkrijgbaar met slechts één achterhut, een grote zeilberging en achter een badkamer met separate douche. In de eigenaarshut is een groot eiland-bed met zes opbergkasten rondom en opbergplek er onder. De badkamer is comfortabel.

Gelukzalig

In de kuip zijn boven het kajuit-toegangsluik de meters aangebracht die je alle gegevens van wind en snelheid vertellen. Dat is niet de meest gelukkige plek in een 12 meter lang jacht met een grote kuip, maar gelukkig is er bij de stuurposities ook een mooi B+G scherm. De stuurpositie voldoet sowieso goed, je kunt er staan en zijdelings zitten op een opklapbankje. Het uitzicht is er fenomenaal. Als er dan onder een stralende blauwe hemel 15 knopen wind staat wordt een korte testvaart ineens een intens gelukzalige zeilervaring. Op grootzeil en fok bereiken we een ware wind hoogte van rond de 40 graden en snelheden tussen 6,5 en 7,9 knopen. De wind waait door onze haren en vanaf de stuurpositie hebben we perfect zicht op de golven en de stand van de zeilen.

Jachthond

Ruimwinds wordt moeiteloos de Code Zero uitgerold. Dan gaat de turbo aan, want onmiddellijk schieten we met dubbele cijfers over het Markermeer. In een vlaag noteren we 10,7 knopen, een snelheid waar concurrenten jaloers op zullen zijn. De Solaris 40 toont zich extreem stijf, snijdt als een samoeraizwaard door de golven en stuurt als een Formule 1 auto. Trimmen is simpel. Met een paar overzichtelijke lijnen krijg je bij de wisselende wind de optimale vorm in de zeilen. Wat het meest blijft hangen is het gemak waarmee je echt hard zeilt. De boot luistert als een getrainde jachthond naar de subtiele impulsen van de stuurman. Net als de bemanning lijkt dit jacht er genoegen in te scheppen andere boten met speels gemak te passeren.

Conclusie

De Solaris 40 blijkt een opvallend comfortabele racer, een razendsnel jacht dat zeilend als aanvoelt alsof je op een donzen dekbed over de golven zweeft. Als je over cruiser-racers spreekt, dan is de Solaris 40 er zeker een.

Disclaimer

De boottest van de Solaris 40 is uitgevoerd in augustus 2022. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk daarom voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie daarvoor het info-blok onderaan de test.

Technische Specificaties:

Lengte over alles: 12.36 m.

LWL: 11.70 m.

Breedte: 4.10 m.

Diepgang: 2.0 m. – 2.40 m.  

Waterverplaatsing: 9.850 kg

Ballast: 3.050 kg

Zeiloppervlak: 96.1m2

Motor: 30-50 of 60 pk

Brandstoftank: 200 liter

Prijs standaard vanaf: €350.000 ex BTW, transport en dergelijke.

Meer info: www.messink.nl en www.solarisyachts.com

Onderstaande Video toont een overzicht van de genomineerde boten in het kader van de Hiswa te water Zeiljachten Innovatie Award, waaronder de Solaris 40.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site