Sea Ray SLX-W 230: Golven boetseren

spot_img

In de VS is het een geweldige hit: wake-surfen, op een speciaal wakeboard surfen op de eindeloze golf achter de boot. Zonder lijn, als in de branding. Sea Ray ontwierp een boot, speciaal voor deze nieuwe sport. Deze Sea Ray SLX-W 230 wakesurf boot is afgeleid van de beproefde SLX-230, maar is voor het nieuwe doel totaal aangepast. Klik HIER om direct naar de video te gaan.

x

Deadrise

Hekaandrijving is te gevaarlijk voor surfers die hun sport pal achter de boot beoefenen. Daarom is de Sea Ray SLX-W 230 uitgevoerd met een achterstevoren geplaatste motor met V-drive. Aan het diepe V-onderwaterschip met een deadrise van 21 graden is veel tijd besteed om een zo mooi mogelijke golf te kunnen maken. Daarnaast is er een ballastsysteem om de boot mooi scheef in het water te kunnen leggen, alles voor de perfecte eindeloze golf waar een surfer, zo lang als de benzinevoorraad strekt, op kan blijven surfen. Amerikanen zijn niet gewend om met schroefas aangedreven boten te varen, dus is gekozen voor een optionele joystick waarin ook de boeg- en hekschroef zijn gecombineerd.

Ballasttanks

Het ballastsysteem van de Sea Ray SLX-W 230 is eenvoudig en bestaat allereerst uit een grote watertank waarin razendsnel buitenwater kan worden opgezogen en weggepompt. Het water in deze ballasttank kun je overpompen naar een kleinere ballasttank, in elke zijkant van de boot is er een ingebouwd. Dit systeem van drie watertanks is nodig om onder alle omstandigheden van belasting en buitenwater de perfecte golf achter de boot te kunnen maken.

x

Surf-voorzieningen

Om de vorm van de wake, de golf, te verfijnen, heeft de Sea Ray SLX-W 230 een systeem met twee vinnen onder de boot, waarmee je de vorm van de wake kunt ‘shapen’. De vinnen zijn eigenlijk te zien als een soort schepjes, die in het water prikken. Door ze opzij te klappen veroorzaak je een golf en kun je de golf verder finetunen.

Verder is de spiegel, speciaal voor de wake-surfer achter de boot, om te klappen zodat ze gemakkelijk in en uit het water kunnen komen. Op het achterdek vind je een kist voor boards, lijnen en zwemvesten. En in plaats van een zonnedek heb je een mooi pad van de kuip naar de spiegel en de zwemtrap.

Monitoren

Bij vrijwel geen enkel merk sportboot vind je zo’n mooie en gebruiksvriendelijke cockpit als bij de Sea Ray SLX-W 230. Het Dynamic touchscreen display maakt het mogelijk om alle belangrijke functies te bedienen en monitoren. Verder is het ballasten van de boot een kwestie van een druk op de knop, want je ziet op het display direct wat er gebeurt. De voorruit is vrij laag, zodat je in de wind zit als de bestuurdersstoel in de stasteun-functie gebruikt. Voorin heeft deze bowrider comfortabele plekken voor zittende of liggende passagiers.

Boetseren

Achter in de Sea Ray SLX-W 230 zorgt een 6,2 liter, 370pk MerCruiser voor een soepele acceleratie. Zo trek je de wakesurfer met gemak uit het water. Zonder surfer achter de boot, bereiken we een meer dan gemiddelde topsnelheid van rond de 80 km/u. En met de joystick is afmeren net zo eenvoudig als het parkeren van een winkelwagentje. Onder alle omstandigheden vaart deze compacte bowrider soepel. De zit is uitstekend, er is volop ruimte en je vindt genoeg beugels om je als passagier vast te houden. Met een startprijs van dik €133.000 is dit een boot voor echte wakesurf-liefhebbers. Helaas zijn die er niet zo veel in ons land. Voor hen is het fijn dat een wake-surfer achter de boot de mooiste moves op zelf geboetseerde golven kan maken. Dat is toch waar het bij deze boot om draait.

x

Disclaimer

Deze impressie van de Sea Ray SLX-W 230 is uitgevoerd in 2016. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie het infoblok onder de test. Het is mogelijk dat delen van deze test eerder zijn gepubliceerd in andere media.

Cijfer: 8,3

Scorebord

Constructie****
Comfort en Ruimte***
Ergonomie***
Afwerking****
Vaareigenschappen****
Prijs/Kwaliteit***

Technische Specificaties:

Lengte: 7,26 m

Breedte: 2.59 m

Diepgang: 0.86 m

Motor: MerCruiser 6,2l, 370pk benzine

Prijs: € 133.330

Meer info: kemperswatersport.nl en hollandsport.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site