Lilybaeum Levanzo 25: Stijlvolle Siciliaanse

spot_img

Soms is een boot zo mooi en kloppen de lijnen zo goed, dat je denkt dat het een al langer bestaand klassiek model betreft. Bij de Lilybaeum Levanzo 25 is dat niet het geval. Het elegante jacht komt van een jong Italiaans bedrijf met voorliefde voor traditioneel design.

Klik HIER om direct naar de video te gaan.

2

Marsala

De Lilybaeum (spreek uit Lily-bajum) Levanzo 25 is een fraai, klassiek gelijnd model. Je zou het een ‘lobster style’ daycruiser kunnen noemen. De boten worden gebouwd in Italië en kregen de oorspronkelijke naam van Marsala, waar de werf is gevestigd. In de oudheid was Lilybaeum op het uiterste puntje van Sicilië een strategisch belangrijke nederzetting van de Feniciërs. Later viel de stad in handen van de Arabieren. Die noemden Lilybaeum de ‘haven van God’, Mars-Allah. Marsala is verder vooral bekend van de gelijknamige dessertwijn. De modelnaam Levanzo verwijst naar een van de eilanden in de buurt van Sicilië. En 25 is de lengteaanduiding, 25 voet, ook al is deze 25 voeter ruim 26,5 voet lang, 7,90 m.

3

Lijnenspel

De Lilybaeum Levanzo 25 is zo’n boot waar je in één oogopslag verliefd op kunt worden. Dat komt door het stijlvolle Italiaanse lijnenspel. Je herkent stijlkenmerken als de ‘flare’ van de uitwaaierende boeg en de naar binnen verlopende ‘tumblehome’ achterkant. Zij geven de Levanzo 25 een tijdloze elegantie. Als je de outboards aan het zwemplateau wegdenkt zie je een mini Wajer varen. De Levanzo combineert het stoere van een vissersboot met het comfort van een daycruiser. Kenmerkend is het enorm brede potdeksel, fraai belegd met flexiteak. Je kunt er heerlijk zitten, zowel tijdens het varen als in de haven.

5

Walkaround

Voorop de boot is een mooie ankervoorziening met een elektrische ankerlier. Er pal achter is de gezellige borrelhoek in een rondzit met mooie, maar lage kussens. Ze ogen chique, mede doordat ze zijn voorzien van ‘Bentley style’ ruitmotief. Als je de tafel laat zakken maak je hier in een handomdraai een beschut zonnedek. De Levanzo heeft een walkaround console met een optionele, vrij slanke T-top. Deze is aan de voor- en achterkant gesteund en daardoor stevig zonder de noodzaak van dikke buizen. De stuurconsole heeft verder een plexiglas windscherm en een licht, gemakkelijk te verwijderen stoffen dak. De console is solide uitgevoerd en heeft rondom mooie beugels, die fraai met leer zijn omkleed. Ook aan de binnenkant van de kuip zijn er chique handrails met leren bekleding. Aan deze grepen kun je tijdens heel praktisch de fenders en de lijnen vastmaken.

Opstap

Het valt op dat het polyesterwerk en de afwerking op zeer hoog niveau zijn uitgevoerd. Toch kunnen op de Lilybaeum nog een paar kleine verbeteringen worden doorgevoerd. De stuur console mist een bakje voor de kleine spullen. Ook zijn de meters op het dashboard te verticaal geplaatst en daardoor niet gemakkelijk afleesbaar. Verder ontbreekt een opstapje om vanaf de zijkant gemakkelijk de kuip in te komen. In Italië wordt meestal met de spiegel naar de kade afgemeerd, zodat je vrijwel altijd via het zwemplateau en het looppad tussen de zonnematrassen achterop naar de kuip komt. In ons land met dwarse steigers willen we liever opstaptreetjes in de kuip. Volgens importeur Prins van Oranje worden dit soort zaken in de volgende modellen aangepast. De kuip is zelflozend en alles is bedekt met flexiteak. Voor de sfeer is er vloerverlichting, die in het donker de gezelligheid accentueert.

King Size

Achter de stuurbank is een koelkast en een wetbar met een prachtig houten deksel. Hieronder zijn een spoelbak en een houten snijplank geplaatst, maar daar kun je ook kiezen voor een kookplaat. Onder de achterbanken is nette opbergruimte onder hard plastic deksels. Achterop is een kingsize bergruimte, ooit waarschijnlijk bestemd voor uitvoering met dikke motoren. In de bergruimte passen naast de accu’s en de hoofdschakelaars met gemak nog een paar vouwfietsen, wakeboards en funtubes. Alle losse kussens kun je ook in de grote bak onder het zonnebed opbergen. Boven het luik is een tweedelig zonnedek. Het zwemplateau is uitgerust met zwemladder en een hekdouche.

Motoropties

De Levanzo 25 heeft verschillende motoropties, van 1 x 225 – 350 pk outboard tot 2 x 150 – 200 pk. De motoren zijn ver achter de boot aan het zwemplateau geplaatst. De geteste Lilybaeum heeft twee 150 pk Mercury Fourstroke outboards aan de spiegel. Het zijn viercilinder in lijn brandstof-injectiemotoren met elk drie liter cilinderinhoud. Met het gecombineerde vermogen van 300 pk kunnen ze de 1800 kilo wegende Lilybaeum naar een snelheid van rond de 42 knopen, 77 km/u brengen. Dat proberen we uit op de Friese Fluessen bij Heeg uit op een zomerdag met 6 Beaufort wind. 

12

Schoothondje

We starten de boottest met manoeuvreren, zoals achteruit varen, draaicirkel testen en inparkeren tegen de wind in. Met twee motoren is het simpel om de boot om zijn as te laten draaien. Dat levert een compacte draaicirkel van ongeveer de scheepslengte (bijna 8 meter) op. Ook het achteruitvaren en het inparkeren zijn zonder al te veel vaar-vaardigheid uit te voeren. Deze Lilybaeum luistert als een kwispelend schoothondje naar de baas. De motoren zijn dicht bij elkaar geplaatst, maar maken het manoeuvreren super. De testboot heeft een boegschroef, maar die hebben we niet gebruikt.

Fenomenaal

Op het snel-vaargebied van de Fluessen merken we dat deze Levanzo 25 werkelijk fenomenaal vaart. De boot accelereert als een dolle en vaart ondanks de fikse wind en de grote golven helemaal droog. Dat komt mede door de mooie flare-vorm van de boeg. Een ander voordeel van de rompvorm is dat de boot soepel in de golven veert en altijd stabiel en gecontroleerd vaart. Trimmen van de motoren is simpel en we bereiken zonder moeite een top van 43 knopen, 80 km/u. Het is een feest zijn om te genieten van werkelijk geweldige vaareigenschappen, zowel langzaam als snel varend. Deze allrounder is gebruiksvriendelijk en voelt zich overal thuis.

§

Beauty

De prijs van deze Lilybaeum Levanzo 25 begint zonder motoren bij €75.000. Zoals we deze hebben getest, dus met twee keer 150 pk viercilinders en alle opties moet je op ongeveer het dubbele rekenen. Daarvoor krijg je een degelijk gebouwde, op hoog niveau afgewerkte en uitstekend varende boot met heel veel verschillende gebruiksmogelijkheden. Bovendien is de Lilybaeum Levanzo 25 tijdloos mooi. Daardoor krijgt deze Italiaanse beauty veel positieve aandacht van omstanders en alle mensen aan boord.

15

Technische gegevens:

Merk, model:Lilybaeum Levanzo 25
Lengte o.a.:7,90 m.
Breedte:2,54 m.
Diepgang:0,40m.
Motorisering:1 x 350 of 2 x 150 pk
Waterverplaatsing:1800 Kg
Vanaf-prijs:€ 98.000 met 1x 225 pk, vaarklaar
Prijs geteste uitvoering:€ 159.000 met 2 x 150 pk en alle opties
Meer informatie:www.prinsvanoranje.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere Boottesten