Protagon 20 + Honda BF 135: stressbestendig

spot_img

Afgelopen voorjaar bracht Maritiem Centrum Rijnzicht een nieuw merk op de Nederlandse markt. Protagon speelt de hoofdrol in deze test. En Protagon is Grieks voor…. hoofdrolspeler. De hippe Protagon 20 consoleboot werd getest met de nieuwste Honda BF 135. Klik HIER om direct naar de video te gaan.

2

Modern

Protagon boten worden gebouwd op een moderne Griekse werf, ongeveer 30 kilometer buiten Athene. Als je de romp van deze 20 voet consoleboot bekijkt, zie je dat het polyesterwerk van een zeer goede kwaliteit is. De boot is strak en ook de binnenruimtes zijn uitstekend afgewerkt met topcoat. De installatie van de Honda buitenboordmotor is door Rijzicht professioneel uitgevoerd, met mantelbuizen door ruimtes waar je ook spullen in kunt opbergen. Verder voorspelt het onderwaterschip uitstekende vaareigenschappen. De boot heeft een dubbel getrapte romp met een deadrise van 23 graden en een zogenaamde wave piercing boeg. Die klieft de golven als een bijl. Opvallend zijn de moderne lijnen, die worden geaccentueerd door de Z-vormige rubberen stootrand rondom. De testboot was met een blokpatroon opvallend gewrapt, een optie die de boot een nog vrolijker en moderner uiterlijk geeft. Ook was de testboot uitgevoerd met opties als zwart gepoedercoate handrails en een foam bedekking van de vloer en de zwemplateaus. 

3

Veilig

De indeling is zoals van de meeste center console boten. Voorop is een ankerkluis met de mogelijkheid voor een ankerlier. Pal daar achter is een bank met lage rugleuningen. Aan de voorkant van de console is een zitje met een nette opberg ruimte die gemakkelijk toegankelijk is. Het hele gedeelte voor de console is te transformeren tot een zonnedek. Voor- en achterin vind je onder de vloer luiken boven ruime, vrij ondiepe opbergplekken. De boot heeft een veilig hoog vrijboord. In de diepe beschermde kuip heb je bovendien veilige en praktische handrails rondom. Deze zijn zo stevig, dat je ze ook als ophangplek voor stootwillen of als middenbolder kunt gebruiken. De console heeft een vlak en stevig windscherm en is exact in het midden van de romp geplaatst. Jammer is dat de console geen plek heeft voor het opbergen van kleine spullen, zoals een telefoon, iPad of sleutels. Daarbij moet worden opgemerkt dat de boot een nieuw model is dat nog volop in ontwikkeling is. Dat zal waarschijnlijk nog worden aangepast in de volgende versies.

Luxe

Achter het opgeruimde, simpele dashboard zijn twee comfortabele stoelen met luxe bekleding. De zitting is tot statsteun op te klappen en voor de voeten is een brede voetensteun. De stoelen zijn te draaien en dat is handig voor de uitkijk bij het waterskiën of om gezellig met gasten aan de tafel in het achterste deel van de boot te zitten. Voor het achterste deel van de Protagon 20 zijn drie opties. De eerste heeft alleen een bank tegen de spiegel en doorloop aan beide zijden naar het zwemplateau. De tweede wordt sport uitvoering genoemd. Deze heeft een L-vormige bank voor de uitkijk bij het waterskiën aan één kant en de doorloop aan de andere kant. Wij testten de familie uitvoering waarop een ruim zonnedek achterin onder de U-vormige banken kan worden gecreëerd. Aan de bakboordkant is in alle versies een nette, opklapbare zwemladder.

Nieuw

Net zo nieuw als het merk Protagon is de Honda BF 135 aan de spiegel, een prachtig voorbeeld van moderne techniek. De basis is een 2354 cc viercilinder-in-lijn blok met dubbele bovenliggende nokkenassen en een maximum toerental van 6000. Natuurlijk heeft deze motor alle bekende exclusieve Honda technieken aan boord, zoals Blast voor snelle acceleratie en EcoMo voor extra zuinig varen. Daarbij maakt de voorgeprogrammeerde brandstofinspuiting de motor nog zuiniger. De BF 135 is de middelste uit de nieuwe lijn, die bestaat uit drie motoren met hetzelfde blok, maar met output van 115, 135 of 150 pk. Ze zijn de stilste en zuinigste in hun klasse. Er zijn een paar opvallende vernieuwingen aan deze motoren. In de luchtinlaat van de kap wordt de lucht gescheiden van het zout en het water. Daardoor kan er minder oxidatie in de techniek onder de kap optreden. Ook is deze nieuwe serie gemakkelijker te onderhouden. De kap is hoger, dus je kunt dieper bij de motor komen en dus ook beter bij de onderste bougies. Verder is de oliepeilstok vergroot zodat je sneller en gemakkelijker olie kunt wisselen.

Drive by wire

De testboot was voorzien van het Honda IST drive by wire systeem voor schakelen en gas geven. Dat gaat met het Intelligent Shift &Throttle systeem heel precies en kun je bijvoorbeeld de weerstand van de gashendel digitaal instellen. Dat is fijn want als je in de golven vaart wil je niet dat je per ongeluk een dot gas geeft. En doordat ook het schakelen met een actuator elektronisch is geregeld, heb je geen tandengeknars meer als je de motor inschakelt. De boot was verder voorzien van het nieuwe, extra platte Honda scherm. Daarop kun je alle motorfuncties duidelijk aflezen, allerlei functies aanpassen en bijvoorbeeld met de trolling functie het toerental in stapjes van 50 toeren variëren.

Pure Power

Als je achter het stuur plaatsneemt, merk je direct dat de boot door een ervaren team is ontworpen. De stoelen zitten perfect en je hebt goed, beschut uitzicht. Na het starten hoor je de motor nauwelijks draaien en ook het inschakelen gaat opvallend soepel. Je kunt met deze combinatie van Protagon 20 consoleboot en Honda BF 135 buitenboordmotor heel comfortabel en rustig varen, precies zoals met een sloep. De draaicirkel is tweemaal de bootlengte en het hydraulische sturen gaat mooi licht. Maar op deze boot heb je wat extra’s boven een sloep, namelijk pure power. Als we op het open water de gashendel helemaal openzetten, accelereert deze combinatie prachtig vlak en gladjes over de golven. Met een beetje trim haal je een topsnelheid van 34 knopen (63 km/u). Dan merk je direct dat deze Protagon is ontwikkeld voor de ruige Griekse wateren. De romp is super stijf en iedereen kan zich aan boord uitstekend vastgrijpen. Dikke golven door de aanzwellende wind vormen op deze testdag een prachtig decor voor deze stressbestendige hoofdrolspeler.

16

Resumerend

Protagon is een kwalitatief hoogwaardige toevoeging aan de Nederlandse markt. De prijs voor de geteste boot-motor combinatie begint rond de €53.000. Je kunt ook iets bescheidener instappen met een 100 pk motor of kiezen voor de zwaarste motorisering met de Honda 200 pk V6. Die kost in de basis rond €65.000. De geteste combinatie met BF 135 met alle opties, zoals de wrap, het Honda IST systeem, het nieuwe scherm en de speciale foam vloerbedekking komt uit rond de €69.000. Resumerend is deze Protagon 20 met Honda BF 135 een geslaagde combinatie die er leuk uitziet, gemakkelijk vaart, degelijk is gebouwd en prima presteert op ruimer water.

Disclaimer

Deze boottest is gemaakt in opdracht van en gepubliceerd in het Honda Marine Magazine

Technische gegevens: Boottest Protagon 20 + Honda BF 135

Lengte:5,95 m.
Breedte:2,30 m.
Diepgang:0,90 m.
Motorisering:100-200 pk
Waterverplaatsing:850 kilo zonder motor (218 kg)
Vanaf-prijs (incl. btw):€ 33.900 excl. motor, motor van ca. €13.599 – €23.349
Prijs geteste uitvoering:Ca. €69.000

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site