Honda BF 250: Slanke Samoerai

spot_img

Bij buitenboordmotoren gaat het niet alleen om de spierballen, veel belangrijker is het of een motor aansluit bij de behoefte van de consumenten. Door de groeiende vraag vanuit de belangrijke Amerikaanse en Europese markten naar motoren boven in het middensegment besloot de Japanse producent Honda om in 2011 een compleet nieuw topmodel op de markt te brengen, de Honda BF 250.  

Masker

De Honda BF 250 is opgebouwd vanuit een splinternieuw V6 blok. Onderliggend is een nieuwe gedachte over de technieken en deze is uitgewerkt in een extreme slanke vormgeving. Bekijk je de nieuwe motor van boven, dan lijkt deze op het masker van een Japanse samoerai. De Honda ingenieurs hebben deze vormgeving gekozen voor een revolutionaire vinding, het gescheiden lucht-inlaatsysteem. Vrijwel alle buitenboordmotoren gebruiken de binnenstromende lucht om de motor te koelen en daarna, als de lucht al door de motor is opgewarmd, om er de verbranding mee mogelijk te maken. Omdat voor een efficiënte verbranding juist koude lucht nodig is, heeft Honda beide lucht-inlaatsystemen gescheiden. En door de warme lucht boven op de motor te laten wegstromen, wordt de inlaatlucht niet nodeloos verwarmd.

Slanker

Een ander voordeel van de smalle voorzijde van de motor is dat motoren in duo opstelling hierdoor dichter naast elkaar kunnen worden geplaatst. Ook kunnen ze zo een grotere draaiing maken. Verder is het staartstuk slanker gemaakt, zodat deze de aanstroom van het water minder verstoort en er propellers met een grotere diameter op passen. Verder hebben de nieuwe BF 250 twee beproefde Honda technieken, ECOmo en BLAST. Deze technieken gebruiken een computersysteem dat continue het mengsel van benzine en lucht controleert en regelt. Hierdoor verlaten zo min mogelijk schadelijke stoffen de uitlaat en verbruiken de motoren tot 13% minder brandstof dan vergelijkbare modellen. Dat is met de huidige brandstofprijzen mooi meegenomen. 

Klap

Onze review betekende de primeur van een test met dit Honda topmodel. Als de contactsleutel wordt omgedraaid klinkt geen hartverscheurend gebrul, maar slechts een bescheiden brom. Net genoeg om te worden opgemerkt, maar stil genoeg om te verdwijnen tegen het achtergrondgeruis. Met de moderne vormgeving is het zeker een opvallende motor. Ook de belofte van een groot acceleratievermogen wordt waargemaakt. Weliswaar schakelt de motor met een duidelijke klap in, maar als de gashendel wordt opengezet gaat de boot (eerst testten we een Ranieri Voyager 26s) er als een raket vandoor. Ook leuk wordt het als we een motor van de Ranieri 4XC H9 uit het water trimmen en op de andere motor accelereren. Dat lukt want de BF 250 heeft power genoeg om de boot solo te laten planeren.

Verbruik

Niet alleen vanuit stationair toerental accelereert de motor flink. Ook vanaf de kruissnelheid, bij ongeveer 4200 toeren, moet je je bij het versnellen goed vasthouden. Het brandstofverbruik op topsnelheid (62 liter per uur) is fors minder dan de 80 liter die vergelijkbare motoren opslurpen. De Japanners zijn dan ook terecht trots op zo’n stille, afwijkend gevormde motor die uitstekend presteert. Een bonus is dan dat deze sterke slanke outboard er uitziet als het symbool van de Japanse dienstbaarheid, de Samoerai.

Disclaimer

Deze test is uitgevoerd in 2014. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie verder het info-blok onder de test.

SCOREBORD

Design*****
Prestaties****
Geluid****
Gewicht***
Verbruik****
Prijs/Kwaliteit****

Technische Specificaties

Motor:Honda  BF250
Cilinderinhoud3583 cc
Opstelling:V6 in hoek van 60 graden
Vermogen250 pk
Gewichtvanaf 386 kilo

Kijk voor prijzen en alle technische specificaties op hondamarine.eu

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site