Enkhuizen 500: Aaibaar sloepje

spot_img

De eerste polyester Enkhuizen 500 werd 22 jaar geleden als kopie van een houten Engelse reddingsloep in productie genomen. Na ruim 600 geproduceerde boten is onlangs de binnenschaal van deze kleinste Enkhuizen sloep gemoderniseerd. Tijd dus voor een winterse test van een hartverwarmend sloepje.

2

Jubileum

Het jubileum is reden voor een hernieuwde kennismaking met dit aaibare sloepje, want de Enkhuizen 500 is met haar klassieke lijnen van de overnaadse romp met smalle gangen en de tulpvormige spiegel een tijdloos model. Bijzonder is dat vrijwel alle geproduceerde exemplaren nog altijd ergens in of buiten ons land rondvaren. Daardoor heeft de sloep heeft een grote schare trouwe liefhebbers die vooral vallen voor de compacte afmetingen, de fraaie lijnen en de ambachtelijke afwerking. Toch was het model toe aan een aantal moderniseringen.

3

Comfort verbeteringen

De vloer van de Enkhuizen 500 is ongeveer 5 cm verlaagd, want dat levert direct meer zitcomfort op. Daarnaast zijn de rugleuningen 12 cm verhoogd, de banken verbreed en de opbergruimtes er onder vergroot. Dat maakt deze minsloep nog praktischer. Vanwege vaste opstap-tredes aan weerszijden in de binnenschaal is het in- en uitstappen nu een stuk gemakkelijker. In de voorbank is een droogtoilet optie. Het zijn allemaal comfort voorzieningen die van de 500 een compacte moderne sloep met een fraaie, klassiek gelijnde buitenkant maken.

4

Helmstok

Belangrijk bij een sloep is dat de kuip zelflozend is en dat is op de 500 prima geregeld. Standaard heeft de sloep helmstokbesturing, maar de meeste exemplaren hebben tegenwoordig een hydraulische stuurwiel-besturing. Met deze optie kost de geteste boot ongeveer 23.000 euro. Bijzonder is de afwerking. De romp is super-strak met een mooie dikke gelcoat-laag. Het houtwerk van vader en zoon Stoop is legendarisch mooi uitgevoerd. Dik, massief teak met fraaie detaillering geeft de sloep een extra chique uitstraling.

Notendopje

De Enkhuizen 500 is gemakkelijk te besturen. Als je plompverloren in de boot stapt lijkt het ‘notendopje’ wat instabiel, maar op ruimer water wordt het tegendeel bewezen. De sloep glijdt majestueus door de golven en het van de alle kanten komende water heeft nauwelijks grip op de boot. De motor, een 12 pk tweecilinder Vetus diesel doet hoorbaar, maar ook onverstoorbaar zijn werk maar overschrijdt zelfs op topsnelheid (5 knopen) niet de magische 80 decibel grens. Zo kun je ook bij 10 km/u je gezellige conversatie moeiteloos voortzetten.

Draaicirkel

De draaicirkel levert met twee scheepslengtes (10 meter) een gemiddelde score op voor een boot met een lange kiel van deze afmeting. Het achteruitvaren is extreem gemakkelijk. De sloep spoort door het goede onderwaterschip uitstekend. Het succes van deze kleinste Enkhuizen 500 zal met de toegepaste verbeteringen nog jaren voortduren. Op naar de 1000 exemplaren!

Disclaimer

Deze boottest is uitgevoerd in 2014. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie infoblok onder de test.

Score: 7,9

Constructie****
Comfort & Ruimte***
Afwerking****
Ergonomie***
Vaareigenschappen****
Prijs/Kwaliteit****

Technische Specificaties

Lengte (m.) :5,00
Breedte(m.) :2,10
Diepgang (m.) :0,45
Doorvaarhoogte (m.) :0,95
Waterverplaatsing (kg):vanaf 730
Motorisering: Pk/kW12-16 pk Vetus diesel
Prijs vanaf:€ 25.710 (2022)
Meer infowww.enkhuizensloep.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site