Korvet 14 CLR: Zeewaardig en megastoer

spot_img

Willem Nieland heeft al veel prijswinnende jachten ontworpen en won met de ONJ Loodsboot 10.20 (2003), de Kuster A-42 (2007) en de Bruijs Coster 14 (2012) al eerder de Motorboot van het Jaar prijs. Heeft deze ontwerper echt een ‘gouden’ pen? Feit is dat vriend en vijand in 2015 positief werden verrast door de Korvet 14 CLR van Deep Water Yachts. Vandaar dat Nieland met dit jacht in 2015 opnieuw de prijs won.

Korvet 14 CLR

Bulb

Opvallend aan de Korvet 14 is de bulb voor de boeg, een voorziening die je meestal alleen ziet bij oceaan-varende containerschepen. De bulb is te zien als een statement dat de boot is ontworpen voor lange vaartochten met minimaal brandstofverbruik. Een bulb zorgt bij een vastgestelde kruissnelheid dat voor de boeg een golf wordt opgewekt die de boeggolf van de romp opheft. Dit levert aanzienlijk minder golf-makende weerstand op en resulteert bij de Korvet in een verbruik van 10 liter per motor per uur bij een kruissnelheid van 10 knopen. Dat is voor een jacht van 20 ton extreem laag. Bovendien zorgt de bulbsteven voor minder schade bij het varen in ijsgang.

Korvet 14 CLR
Opvallende bulb

Handtekening

De blanke aluminium romp van de Korvet 14 CLR is door bewerkingen als schuren, parelstralen en beplakken met folie een megastoere eyecatcher geworden. Onder het design met de stoere lijnen en het rond verlopende kajuitdak met ‘petje’, staat duidelijk de handtekening van Nieland, die dankzij de ondiepe romp het rondspant jacht geschikt maakte voor een groot vaargebied, waarbij ruwe wateren niet hoeven te worden gemeden. Voor de voortstuwing zijn in de prachtige motorkamer twee Steyr 190 pk zescilinder dieselmotoren verantwoordelijk, die via een PTO ook de hydraulische kracht voor de stabilisatoren leveren.

Steyr 190 pk zescilinders

Ontwerp-pareltjes

Het interieur is netjes afgewerkt en herbergt tal van unieke design-vondsten. De eigenaarshut voorin van de Korvet 14 CLR is lekker luxe en heeft een natte ruimte in de boeg. De diepe salon is verrassend licht dankzij de slimme verbinding met het stuurhuis. Ook onder het achterdek zijn slaapplaatsen, eveneens licht door een glaswand in de doorloop, een vinding die we nooit eerder in motorjachten tegenkwamen. Het zijn kleine ontwerppareltjes waarmee Nieland telkens weer verrast.

Zeewaardigheid

In het stuurhuis van de Korvet 14 CLR is geen stuurwiel te vinden, want dit moderne jacht wordt met de joystick bestuurd.  Even eigentijds zijn de instrumentenbediening met de iPad en het imposante dashboard. Dankzij de trolling functie kun je met de Korvet lekker langzaam varen. De topsnelheid ligt ruim boven de 10 knopen en de koersstabiliteit is uitstekend. Het (in 2015) € 600.000 kostende jacht straalt klasse, rust en zeewaardigheid uit. En dat is precies waar je op een lange tocht over zee behoefte aan hebt.

Cijfer: 8,3

Scorebord:

Constructie****
Comfort & Ruimte***
Afwerking****
Ergonomie***
Vaareigenschappen****
Prijs/Kwaliteit***

Technische Specificaties Korvet 14 CLR

CE ontwerp-categorie A

Lengte over alles 14,00 m

Romplengte 14.00 m

Breedte 4.25 m

Diepgang 1.35 m

Waterverplaatsing 19.500 kilo (Aluminium)

Prijs vanaf: €600.000

Werf: Deep Water Yachts

Meer info 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site