Pepper 850: Hete bliksem

De boottest van de Pepper 850 is met een 125 pk Yanmar diesel uitgevoerd in 2021. Genoemde prijzen zijn uit dat jaar.

Meestal gaan boottesten over nieuwe moderne boten, maar dit keer is het de beurt aan een onvervalste klassieker. De Pepper 850 werd al meer dan 10 jaar geleden geïntroduceerd, maar is toe aan een revival. Want klassiek is nooit uit de mode, zeker niet als het om een verfrissend tijdloos model gaat.

Pepper 850

Avant-la-lettre

Ooit werd de Pepper gelanceerd als tender avant-la-lettre, een snelle, ranke boot met een indeling zoals een sloep. Het model was geïnspireerd op Scandinavische boten van de jaren 30 uit de vorige eeuw, zoals de Pettersons en de Larsens of de Iversens. Het design van de Pepper is van Arnold de Ruijter, die eerder prijzen behaalde met ontwerpen voor Serious Yachts en Super Lauwersmeer. Hij tekende een model dat veel watersporters aanspreekt. De Pepper wordt nu aangepast aan de moderne eisen en gebouwd door Dutch Shipyard BV. Kenmerkend voor de Pepper is dat deze relatief smal is en een prachtige tumblehome achterzijde heeft. De Pepper is een echte eyecatcher, mede door de prachtige gespoten romp. Volgens de eigenaar krijgt je met zo’n boot alleen maar duimpjes omhoog.

Pepper 850

Weekender

De boeg is wat hoger om ruimte te bieden aan een compacte kajuit. Aan de zijkant accentueren de brede sprayrail en de lange rvs-stootlijst de lijnen van de boot. Ook de luchtschelp is van rvs en past naadloos bij het Pepper logo aan de zijkant. De buiskap is laag en in lijn met de zeeg. Achterop is een smal zwemplateau met een uitklapbare rvs-zwemtrap. De indeling is die van een kajuittender. Voorin is een compacte kajuit met volwaardige uitrusting om er te kunnen verblijven. Naast een ruim bed is er een spoeltoilet en een kombuisje met een spoelbakje. Het is allemaal net groot genoeg om er gezellig een weekend meer op pad te kunnen gaan.

Stuurstoel

Direct achter de kajuit is een verdiept zitje voor vier personen. Hier zit je beschut, maar mis je het uitzicht over het water. Dan kom je in het middendeel van de boot, die wordt gedomineerd door de enorme motorkist. Achterin is een rondzit waar je met drie man lekker kunt zitten. Toch zou het slim zijn om de U-vormige achterbank wat kleiner te maken en voor de stuurman een eigen stuurstoel toe te plaatsen.

Motorisering

Onder de motorkist is een motor met vaste schroefas van 35-125 pk. In de geteste boot, meer dan 12 jaar oud, maar de blauwdruk voor de nieuwe versies, stond een oude, ruimtevretende viercilinder Yanmar diesel. In de toekomst zijn er ook mogelijkheden met inboard diesels, hekdrive aandrijvingen of moderne common rail diesels. Deze zijn compacter en hebben veel minder ruimte nodig. Er zijn ook plannen om een volledig elektrische of versie uit te brengen. Zo kunnen motorkist en console veel compacter worden uitgevoerd en is de binnenruimte van de kuip beter te benutten. In het onderwaterschip van de Pepper is een diepe kiel (bilge), dat is handig want met de twee bilgepompen ben je zeker dat de boot droog blijft. Voor de schroef is in het vlak een brede tunnel gemaakt. De geteste Pepper had geen extra trimvoorzieningen.

Constructie

De bouw van de Pepper is uitstekend en dat kun je op deze gerefitte boot uitstekend zien. Nergens is te ontdekken dat deze boot al meer dan 10 jaar vaarplezier heeft gegeven. Ook de nieuwe Peppers zullen volglas met vinylesterhars worden gelamineerd. De inbouw van de motor is uitstekend. Kritiek is er ook. De brandblusser en de onderhoudsgevoelige onderdelen als de wierpot en het brandstoffilter zijn in de oude boot slecht bereikbaar achter onder een bank geplaatst, maar krijgen in de volgende versies een beter bereikbare plek. Achterop is een grote opbergbak, die door de huidige eigenaar als de ideale prullenbak wordt gezien. Maar dit is eigenlijk bedoeld als een goed toegankelijke plek voor ankers, stoorwillen en lijnen.

Pepper 850

Leeuwenhart

Als je de 125 pk diesel start, merk je dat er echt iets gebeurt. De oude leeuw in het hart van de boot wordt wakker en laat zich met luid gebrom horen. Maar als je gaat varen verstomt het geluid en glijdt de Pepper als een dolfijn door het water. De draaicirkel is ruim, maar wordt door een visstaart aanpassing aan het roer verbeterd. Op het geteste model heb je aan de prima boegschroef genoeg om gemakkelijk af te meren. De Pepper accelereert als een hete bliksem. De boeg stijgt wat, maar niet hinderlijk. Wel merk je dat de smalle boot nogal gevoelig is voor gewichtsverplaatsing.

Pittig

Met een modern trimsysteem met interceptors is dat eenvoudig te compenseren. De boeg snijdt overigens prachtig door de golven. Wel maakt de boot een hekgolf waar wakeboarders beslist blij mee zullen zijn. De Pepper is niet alleen pittig, als je snelle bochten maakt, buist de boot flink. Dan blijf je, staand achter het stuur, niet droog. In de nieuwe versie wordt het onderwaterschip opnieuw onder handen genomen om het opspattende water verder af te buigen. Verder vaart de Pepper lekker pittig en snelt moeiteloos door naar een top van 41 km/u. Op die snelheid is de boot eenvoudig te controleren en zoeft verrukkelijk strak over het water.

Pepper 850

Handzaam

Deze retrotender is een bijzondere boot. Het is een Nederlands ontwerp, in Nederland gebouwd en een prachtige combinatie van modern en klassiek. Ten opzichte van de lengte, 8,5 meter, is de twee meter brede Pepper heel smal. Dat gaat nauwelijks ten koste van de binnenruimte, maar maakt de boot extra handzaam in havens en in smalle vaartjes. Met de basismotorisering van 30 pk of in de elektrische versie is het een fraaie water-verplaatsende tender. Met de grote vermogens is deze Pepper een pittige half-glijder met een fabelachtig stijlvolle uitstraling.

Pepper 850

Technische Specificaties Pepper 850

Lengte o.a.: 8,50 m.

Breedte: 2,00 m.

Diepgang: 0,80 m.

Waterverplaatsing: 2000 kg

Motorisering: 30-125 pk, ook elektrisch

Prijs vanaf: € 74.900

Meer info: www.dutchshipyard.eu

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten