Sea Ray SPX 230 OB: Sublieme sportboot

spot_img

De boottest Sea Ray SPX 230 OB is met 1 x 250 pk Mercury uitgevoerd in 2021. Genoemde prijzen zijn uit dat jaar.

Het Amerikaanse Sea Ray, de grootste bouwer van sportboten ter wereld brengt elk jaar wel een paar nieuwe modellen uit. Aan deze primeurs herken je de trends die andere bouwers meestal slaafs volgen. Dit jaar kwamen de Amerikanen met een nieuwe bowrider, de SPX 230 in een OB-(outboard)versie.

DCIM100MEDIADJI_0215.JPG

Trailerbaar

De bijna acht meter lange 230 is een model in een van de meest populaire maten in het sportboten segment. Boten in deze lengte zijn meestal betaalbaar, goed trailerbaar en toch ruim genoeg om er met een gezin of stel vrienden op te kunnen genieten. Nieuw is dat voor de aandrijving steeds vaker wordt gekozen voor buitenboordmotoren, waar vroeger benzine inboard motoren werden geïnstalleerd. Bij SeaRay hebben we het dan over Mercury motoren, een merk dat eveneens onderdeel van de Brunswick groep uitmaakt.

SeaRay SPX 230 OB

Laag

De Sea Ray SPX 230 is een slanke, laag opgebouwde boot met verrassend veel binnenruimte. Het is een bowrider met wijde neus en klassieke indeling met voorin een U-vormige bank, waar je ook twee relaxfauteuils van kunt maken. Op de verschansing is het windscherm gemonteerd en daarachter is aan stuurboord een kuipstoel voor de stuurman. Aan bakboordzijde vind je een compacte toiletruimte en daarachter een bank met omklapbare rugleuning. Door deze functie kun je de bank ook bij de enorme zithoek rond de tafel achterin betrekken.

Soepel

Achterop is een zonnedek, met aan bakboord de doorloop naar het zwemplateau. Onder het zonnedek achterop is een grote bergruimte waar in de andere versie een inboardmotor wordt geplaatst. Deze is nu helemaal te gebruiken als opbergplek voor fietsen, waterspeeltjes of wat je maar kwijt wil in deze diepe brede kist. De motor hangt in deze versie aan de brede spiegel. Het is een 250 pk Mercury V8, een fijne 4,6 liter achtcilinder die we de laatste tijd steeds vaker achter snel varende boten tegenkomen. De motor is stil en enorm krachtig, koppelt souplesse aan modern design.

Familieboot

Het is geen verrassing dat de afwerking van de Sea Ray voldoet aan de hoge Amerikaanse standaard, ook al wordt deze in Polen, maar onder strenge Amerikaanse supervisie gebouwd. Voordeel van bouw in Europa is dat daarmee de importheffing op producten uit de USA wordt omzeild, terwijl het niet ten koste gaat van de kwaliteit. De boten zijn relatief breed, wat zorgt voor stabiliteit. De brede neus met het zwart omrande windscherm geven de boot wat katachtigs mee, alsof deze zo haar prooi zal aanvallen. Mooi is de ‘sculpted romp’ met grijze kleur en rode accenten. De vloer is bekleed met zacht foam dat heerlijk aan de voeten voelt en veilig is met kinderen aan boord. Als familieboot is de SPX 230 geslaagd, het is een boot waarmee je rustig varend en op volle snelheid goed uit de voeten kunt.

SeaRay SPX 230 OB

Speeltjes

Op een snelle boot als deze is alle opbergruimte belangrijk en dat is op deze Sea Ray SPX 230 OB buitengewoon goed geregeld. Zo heb je ruimschoots plek om voorwerpen zoals waterski’s of wakeboards mee te nemen en zelfs voor opgeblazen speeltjes is onderdeks plek. Verder is het belangrijk dat je op de bestuurdersplaats probleemloos overzicht hebt over de hele boot. Dankzij het grote Simrad scherm zijn alle belangrijke gegevens over motor of navigatie kristalhelder te projecteren. Het stuur is in een hoek te verstellen, er is een fijne voetensteun.

Toilet aan boord

De kuipstoel heeft een opklapbaar deel, maar dat klapt snel naar voren. Overal vind je voldoende bekerhouders en opbergplek voor de kleine spulletjes. Heel mooi is de optie van een toilet in de afgesloten ruimte aan bakboord. Het is er niet groot, maar je kunt er relaxed zitten. Verder bevallen alle zitplekken goed. De kuip is ruim, relaxt en comfortabel.  Ook het zwemplateau is ruim, er is een fijne waterskipaal en aan bakboord is een zwemtrap. 

SeaRay SPX 230 OB

Katachtig

Het katachtige uiterlijk bedriegt niet, want de Sea Ray SPX 230 vaart ongelofelijk soepel. Als je langzaam vaart, hoor je de motor nauwelijks en kun je met een gerust hart het roer even met rust laten. De boot gaat als een streep door het water. De Mercury 250 pk is extreem stil, behalve als je op het scherm de sportuitlaat aan zet, dan hoor je de V8 lekker laag brommen. Geef je gas, dan voel je de 250pk direct aangrijpen in het water. De boot accelereert fenomenaal, scheert over het water en trimt zelf dankzij het active trim systeem. Je hoeft geen knoppen meer aan te raken, de boot doet alles zelf en je merkt nergens wat van.

SeaRay SPX 230 OB
DCIM100MEDIADJI_0171.JPG

Grenzen

Varen wordt zo haast te gemakkelijk. Het stuurgedrag is prettig, de Sea Ray SPX 230 OB doet precies wat je wil en met een beetje goeie wil kun je je naam in de hekgolf boetseren. De stoelen geven lekker steun, zodat je geneigd bent om de grenzen op te zoeken, maar deze SeaRay laat zich niet gemakkelijk uitdagen. Op elke koers heb je controle, zelfs in bochten waarbij je vanaf de bestuurdersplek het water kunt aanraken. De topsnelheid met de 250 pk motor bedraagt ongeveer 80 km/u. Dat is hard zat voor een familieboot. De prijs begint bij 65.000 met 150 pk Mercury EFI buitenboordmotor. Met de 250 pk in de geteste uitvoering kom je met alle opties uit rond de 90K. Daarvoor krijg je een sublieme sportboot in de beste traditie van het legendarische Amerikaanse Sea Ray.

SeaRay SPX 230 OB

Technische gegevens Sea Ray SPX 230 OB

Lengte (m.) 7,95
Breedte (m.)2,59
Diepgang (m.)82 cm
Waterverplaatsing (kg.)1800
Motor pk (kW)1 x 150 – 250 pk
Vanaf-prijs (incl. btw)€65.595
Meer informatie:www.kemperswatersport.nl en www.hollandsport.nl
SeaRay SPX 230 OB

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site