Nautitech 46 Open: Zeilend penthouse

De boottest van de Nautitech 46 Open is uitgevoerd in 2017.

De Bavaria werf nam een paar jaar terug de Franse catamaranbouwer Nautitech over. Daarmee storten de Duitsers zich op een markt die vooral door Zuid Afrikaanse en Franse werven wordt gedomineerd. Hun bedoeling was om de positie op de chartermarkt te versterken. Maar tegenwoordig zijn er ook veel particulieren die kajuit-catamarans aanschaffen. Een test van de nieuwe Nautitech 46 Open.

Nautitech

Lange reis

In de krappe Nederlandse jachthavens zijn de brede kajuitcatamarans niet zo populair, maar in grote zeehavens liggen ze in dikke rijen afgemeerd. Deze cats hebben de ruimte en dat is ideaal voor mensen die de tijd hebben. Meestal benutten ze die om een lange reis over zee te maken. Daar komen nog een paar grote voordelen bij: deze boten zijn door hun lage waterweerstand erg snel en varen bijna niet schuin. Ook de eigenaar van de geteste Nautitech 46 Open heeft plannen voor een wereldreis en dat is terug te zien in alle dubbel uitgevoerde systemen.

Nautitech

Loft

Wie de Nautitech 46 Open opstapt, heeft het idee een moderne loft binnen te gaan. Je bent een flink stuk boven het water en er is een zee aan binnen- en buitenruimte die naadloos in elkaar overgaat. Aan de buitenzijde van de drijvers zijn twee stuurwielen, maar dat is ook bijna het enige dat aan zeilen doet denken. Je kunt gemakkelijk naar de voorzijde komen waar een groot net tussen de drijvers voor verbinding met het water zorgt. Mooi is, dat daar zitjes zijn gemaakt waarop je extra van het zeilen kunt genieten.

Nautitech

Simpel zeilplan

De zeilprestaties zijn uitstekend. Dat komt doordat er licht is gebouwd en door de vorm van de drijvers met een smalle ‘entree’ en veel ‘body’ in het midden. Voorop is een boegspriet waarop de 95m2 gennaker kan worden gevoerd. Het zeilplan van deze door Marc Lombard ontworpen, ruim tien ton wegende catamaran is eenvoudig. Op het kajuitdak is een mast met naar keuze een 74 m2 rolgrootzeil of een squarehead doorgelat grootzeil. De zelfkerende fok meet 38m2. Elke drijver heeft een 55 pk Volvo Penta dieselmotor met saildrive en een kiel met een diepgang van 1.45 m.

Nautitech

Comfortabel

Op de brug tussen de drijvers heb je veel licht door alle ramen en dat geeft een perfecte sfeer. Je vindt er een comfortabele zithoek, een ruime kombuis en een nette navigatiehoek. Op tafel staan grote glazen karaffen, spullen die je op een ‘normale’ zeilboot met slechts 1 romp, niet snel tegenkomt. Deze catamaran is met 4 hutten of in een eigenaarsversie met een grote hut aan bakboord en een ruime natte cel verkrijgbaar. Beide versies hebben twee tegenover elkaar liggende hutten in de stuurboorddrijver en deze hutten delen de toilet-/doucheruimte.

Nautitech

Onwaarschijnlijk ruim

De constructie is degelijk en het interieur is onwaarschijnlijk ruim. Wel zijn er wat kleine onvolkomenheden in de detailafwerking. Duidelijk is de invloed van Bavaria, want het interieur wordt buiten de boot geconstrueerd voordat het wordt geïnstalleerd. Het ziet er verzorgd, maar enigszins industrieel uit. De andere kant van de medaille is dat je enorm veel boot voor je geld krijgt. De prijs voor de 4hutten versie begint rond €500.000, vergelijkbaar met andere 46 voeters, maar hier met de dubbele hoeveelheid ruimte.

Nautitech

Push button zeilen

Bij het uitvaren wordt een extra uitkijk op het kajuitdak gezet, want manoeuvreren met 7,5 meter breedte is toch wat bijzonders. Maar met de twee motoren is de boot prima te manoeuvreren. Al het zware werk, zoals het hijsen van het grootzeil, wordt met elektrische lieren ‘push button’ uitgevoerd. Dat betekent dat je lekker kunt varen zonder veel fysieke inspanning en dat is fijn op een dag met wind tot 25 knopen. Doordat je vrij hoog boven het water zit, merk je niet dat je al vlot 7 tot 8 knopen snelheid maakt. Deze boot heeft een rolgrootzeil, bij Bavaria zie je dat vaak.

Op deze boten is de dynamiek van het grootzeil wat minder belangrijk, want het gaat niet om de laatste halve knoop snelheid en het reven is extra eenvoudig. De boot reageert lekker, maar is zoals veel catamarans wat loefgierig. Het fijnst is dat de boot continue vlak blijft varen. De glazen kunnen los op tafel blijven staan en je voelt je voortdurend safe. Ook met harde wind snijdt de boot soepel door de golven. De Nautitech 46 Open is een heerlijk zeilende, goed doordachte catamaran, die je doet dromen van een lange, comfortabele reis over zee.

Nautitech

Beoordeling:

Cijfer: 7,7

Constructie ***

Comfort & Ruimte ****

Afwerking ***

Ergonomie ****

Vaareigenschappen ****

Prijs / Kwaliteit ****

Nautitech

Technische Specificaties

Lengte: 13,79 m.

Breedte: 7,54 m.

Diepgang: 1,45 m.

Gewicht: 10.800 kg

Zeiloppervlak: 112 m2, gennaker 95 m2

Motorisering: 2 x Volvo Penta D2-55pk diesel saildrive

Prijs vanaf ca. €495.000

Meer info: www.jansmajacht.nl  

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten