B&C T6: Budget en comfort

spot_img

De boottest van de B&C T6 is uitgevoerd in 2018.

De meeste boten die momenteel op de Nederlandse markt worden verkocht zijn tenders met een buitenboordmotor in de bun. Jachthaven Achterbos uit Vinkeveen introduceerde onlangs de B&C T6, een ruime en comfortabele budgettender.

b en c

Achterbos

De naam B&C is een knipoog naar het andere merk van jachthaven Achterbos. Naast de A-sloep bouwen en verkopen Bob en Cees ook B&C boten. Het merk bestaat al 10 jaar en levert naast de geteste T6 (tender van zes meter) ook sloepen van 6 tot 8,25 m. De T6 wordt in Polen gemaakt op de werf die ook de A-sloepen en A-tenders bouwt. Het is een diepe outboard tender met een tamelijk brede, rond verlopende spiegel.

b en c

Constructie

Onder het ruime achterdek, dat kan worden gebruikt als zonnedek voor de kinderen, is een goed geventileerde bun voor buitenboordmotoren van 15-50 pk. De constructie is degelijk en dat wordt benadrukt door de stoere rubberen stootrand om de boot. Achterop is een smal zwemplateau. Fijn is dat de klep van de bun met een gasveer gemakkelijk opent, maar het is jammer dat alle scharnieren op het dek liggen en er niet in zijn verzonken.

b en c

Plotter

De zelflozende kuip is diep en dat is veilig als je met kinderen vaart. Bovendien zorgt de diepte voor hoge rugleuningen en comfortabele banken. Voorin is optioneel een enorm zonnebed te maken zodat je in de boot ook echt kunt overnachten. Onder de voorbank is een simpele toiletvoorbereiding. Het dashboard op de stuurconsole is zo groot, dat je er een 11 inch plotter op kwijt zou kunnen. Onder de kuipbanken heb je nette bakken, zonder greep, maar keurig afgewerkt. Onder de bestuurderszitting vind je de brandstoftank, de 60Ah accu en de hoofdschakelaar. Ook deze ruimte is prima afgewerkt. Een automatisch bilgepomp is standaard.

b en c

Uitvoering

De T6 is behoorlijk compleet uitgevoerd. De standaardprijs begint bij €11.995, excl. motor. Dan wordt de T6 geleverd met kussens, fraai Kevlar-look stuurwiel, rvs-gashendel, en beslag, navigatieverlichting met rond schijnend toplicht, rubberen stootrand, rvs-boegbeslag met sleepoog, 60 Ah accu, achterdekkussen en een rvs-vlaggenstokhouder. Niet inbegrepen zijn antifouling, een buiskap/ afdekleed en de teakline versiering van vloer en zwemplateau.

b en c

Vaarkwaliteit

De geteste T6 heeft een Honda 15 pk (+ €4.000) in de bun. Die hoor je nauwelijks lopen en staat bekend als een zuinige motor. De opstaptreden zijn nogal klein, maar als je de boot opstapt, voel je dat de boot stabiel is. De T6 is ook koersstabiel en helemaal bijzonder is hoe gemakkelijk de boot achteruit vaart. De draaicirkel is prima binnen twee scheepslengtes uit te voeren en de topsnelheid werd geklokt op 15 km/u. Deze T6 van B&C is een ruime, goed afgewerkte en verrassend goed varende tender, met een ronduit aantrekkelijke prijs.

b en c

Beoordeling:

Cijfer 7,7

Constructie ****

Comfort & Ruimte ***

Afwerking ***

Ergonomie ***

Vaareigenschappen ****

Prijs/Kwaliteit ****

b en c

Technische Specificaties B&C T6

Lengte: 6,10 m.

Breedte: 2,10 m.

Diepgang: 0,45 m.

Waterverplaatsing: 600 kg (ex motor)

Doorvaarhoogte: 1,00 m.

Motorisering: 15-50 pk outboard

Prijs vanaf: € 11.995 ex motor, €17,995 als getest

Meer info: Jachthaven Achterbos, Vinkeveen

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site