Antaris X: moderne lijnen, tijdloze kwaliteit

spot_img

Deze boottest van de Antaris X is uitgevoerd in 2020.

De geschiedenis van de Antaris X begint in Woudsend. Medio 2018 werd in het diepste geheim gewerkt aan een nieuwe boot. Het ging om een volwassen motorboot en het nieuwe project van de Friese bouwer Aquatec werd Project X genoemd. Nu de X klaar is, kan de test van dit nieuwe motorjacht plaatsvinden. In eerste instantie was nog duidelijk of het nieuwe jacht een Maril, een Antaris of een Makma zou worden, maar toen de lijnen eenmaal duidelijk waren, zag iedereen direct dat het een Antaris was. De X heeft duidelijk kenmerken van succesnummers als de Antaris Sxty6 en Fifty5 en daarnaast een uitwaaierende boeg, een hoog vrijboord en een klassieke tumblehome achterkant. Ondanks deze klassiek aandoende stijlelementen heeft het jacht moderne looks en een verrassende indeling.

Antaris

Sloepcomfort

Omdat het Romeinse cijfer X ook staat voor het getal 10, werd deze tien meter lange boot de Antaris X gedoopt. Ontwerper Jan Visser kreeg als opdracht een grote, moderne motorboot met het comfort voor een lange reis, met de nadruk op het comfort zoals sloepvaarders gewend zijn. Dat is heel goed gelukt, maar helaas overleed de ontwerper voordat de boot klaar was. Om hem te eren staat zijn naam op de spiegel. De constructie is uitstekend. De werf heeft wat dat betreft een prima reputatie en deze wordt in de X moeiteloos voortgezet. Het polyester laminaat is strak en aan de buitenkant voorzien van een dikke glanzende laag gelcoat. Ook de afwerking van de binnenkant is uitstekend en dat geldt in grote lijnen ook voor de mooie betimmering. Het allerfijnst is dat de boot een prettige sfeer uitstraalt, een combinatie van gezelligheid, toegankelijkheid en klasse.

Antaris

Stijlelementen

Als je dieper naar de bouw kijkt, valt op dat de werf het zichzelf niet bepaald gemakkelijk heeft gemaakt. Overal zie je stijlelementen, die duidelijk maken dat details in het totaalconcept heel belangrijk kunnen zijn. Voorbeelden zijn de RVS boegplaat en de inspringende spiegel, details die slim de vormen accentueren. Het zijn dit soort designdetails, die pure klasse aan het ontwerp toevoegen. De kuip is ruim en besloten, aan weerszijden zijn gangboorden en dat is mede gedaan om de tent die de kuip afsluit, binnen het vrijboord van de boot te laten vallen. Dat is mooier en praktischer, maar lastiger voor de indeling van de kuip. De kuip vormt het hart van de boot en deze wordt door de dubbele gangboorden iets minder breed. Gelukkig heb je op de mooie U-vormige bank achterin beslist geen ruimtegebrek.

Antaris

Niveau

Binnen kom je in een gezellige ruimte met een langsbank aan stuurboord en aan de andere kant een aantal deuren. De eigenaarshut met groot Frans bed, een bankje en voldoende kastruimte vind je voorin. Een tweede tweepersoons hut is slim weggewerkt onder de kuip. Door het ‘bedstee gevoel’ is dit een ideale plek voor de kinderen, maar het bed is ruim genoeg voor twee volwassenen. Aan bakboord zijn twee natte ruimtes. De voorste is het toilet en de achterste wordt gebruikt voor een douche. Met 1.80 m lengte heb ik er precies stahoogte. Voor mensen die langer zijn, is er een bankje waarop je zittend van de waterstraal kunt genieten. Het interieur is verder afgewerkt op het niveau van Aquatec’s sloepen en tenders: Prima dus

Antaris

Knus

De bestuurdersplek is hoog en achter een mooie gebogen voorruit van echt veiligheidsglas kun je lekker beschut zitten. Het dashboard is overzichtelijk, er is een mooi groot navigatiescherm. Daaronder zijn drie verschillend gevormde displays geplaatst en dat maakt het ietwat rommelig. Bij mooi weer kun je de cabriokap weghalen en dan zit je overal lekker in de zon. Aan stuurboord is achter de ruit een L-vormige meevaar bank met tafel. Koken doe je op een compacte kombuis aan bakboord, maar op verzoek kan de keukenunit ook binnen worden geplaatst. In de romp zijn aan weerszijden lange ramen, die fraai meelopen in de zeeglijn van de boot en lekker veel licht in het interieur geven. Het voordek herbergt een uitstekende ankervoorziening met optionele elektrische ankerlier. Leuk is dat aan de voorkant van de opbouw een knus zitbankje is gemaakt.

Antaris

Uitstekend

Misschien nog mooier is het elektriciteitssysteem. Alles is strak en herleidbaar verwerkt. In de testboot was bovendien een optioneel Empirbussysteem gebruikt, wat de digitale schakelmogelijkheden verder vergroot. Standaard wordt de motorisering uitgevoerd met een 80 pk Yanmar diesel en starre as. De motorkamer is ruim, er passen diesels in tot een 350 pk V8 Yanmar diesel. Geschat wordt dat de top met die motor rond 50 km/u ligt. In de geteste boot ligt een 250 pk viercilinder turbodiesel, een optie die de prijs van een kleine sloep aan de standaardprijs van de X toevoegt.

Het is een fijne stille motor die rustig loopt en een laag verbruik koppelt aan een hoog koppel. De nieuwe boot stuurde extreem kort. Dankzij de rechtsdraaiende schroef noteren we over bakboord een draaicirkel van slechts 12 meter. Over stuurboord is de bocht iets ruimer: 15 meter, uitstekende resultaten. Achteruitvaren is gemakkelijk. Het koppel van de 250 pk diesel merk je goed als je op het open water de gashendel helemaal openzet.

Dankzij het optionele Zipwake systeem blijft de boot altijd mooi in balans. Na een paar tellen stopt de snelheidsmeter bij een top van 32,7 km/u. Als er wat meer water onder de kiel staat, kun je verwachten dat daar 3-4 km/ bovenop komt. De boot stuurt direct, gedraagt zich goed in de golven en in bochten. Eigenlijk voelt het aan alsof je met een grote snelle sloep aan het spelevaren bent. Dat was ook precies de bedoeling van de werf.

Antaris

Marktconform

Deze nieuwste en grootste Antaris X is een boot met moderne lijnen, maar gebouwd in tijdloze kwaliteit. De X is ruim, elegant, prettig snel-varend en comfortabel. De prijs begint bij €225.000 en dat is marktconform voor zo’n goed gebouwd Nederlands kwaliteitsproduct.

Met dank aan Watersport-tv.nl.

Antaris

Technische gegevens: Antaris X

Lengte (m.)10,00
Breedte (m.)3,60
Diepgang (m.)75 cm
Doorvaarhoogte (m.)2.40 m
Waterverplaatsing (kg.)5.500
Motor pk (kW)80-350 pk
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 225.000
Meer informatie:www.antarisboats.com

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site