Azimut 55s: Stijlvolle verrassing

spot_img

Is een boot met drie motoren niet een beetje overdreven? Als je de opvallend elegante Azimut 55s goed bekijkt, verwacht je namelijk twee enorme diesels in haar binnenste. Toch is het niet vreemd dat deze elegante Gran Turismo drie 435pk Volvo-Penta IPS-aandrijvingen onder de bijboot-garage heeft. Het is namelijk een jacht vol verrassingen.

Stijlvol

Aan de boeg van de Azimut 55s kun je gelijkenis met de neus van veel legendarische Alfa Romeo’s herkennen. Ook op veel andere plekken aan boord zijn iconische stijldetails aan het elegante model toegevoegd. Ook zijn er andere elegante oplossingen zoals een rvs-schuifpui, die vrijwel helemaal weg te schuiven is of een keuken die je kunt toedekken en er dan verrassend uitziet als een stijlvol dressoir.

Tendergarage

Maar drie motoren? Daar zijn goede redenen voor te noemen. In de eerste plaats zijn drie (relatief kleine) 435 pk IPS-aandrijvingen lichter dan twee grotere IPS-varianten met hetzelfde totaalvermogen. Ook zijn ze korter, waardoor er meer binnenruimte in de eigenaarshut ontstaat. Bovendien zijn ze minder hoog, zodat boven de motoren plek voor een tendergarage overblijft. Want met een jacht van meer dan 15 meter lengte wil je niet elke haven binnenvaren, maar met een kleine tender de boodschappen doen.

Crewcabin

In de salon heb je veel plezier van het grote open dak en het goede uitzicht. De stijlvolle Azimut 55s beschikt in het middenschip over een prachtige eigenaarshut die van buiten aan de vierkante rompramen te herkennen is. Aan boord zijn nog twee andere hutten. Elke hut heeft airconditioning en een eigen tv. Op dit 17 m. lange jacht vind je onder het luik op het voordek nog een kleine crewcabin, een hut voor de bemanning. In ons land varen we het liefst zelf. Rond de Middellandse Zee, de natuurlijke omgeving van de Azimut 55s, varen veel eigenaren liefst met een vaste bemanning die ook de boot onderhoudt.

Zelf doen

Toch kunnen we iedereen adviseren om vooral zelf met de Azimut 55s te gaan varen. Bijzonder fijn is de briljant gemodelleerde bestuurdersplek met de elektrisch verstelbare stoelen. Toch is het varen beslist geen rocket science, want dankzij het IPS-systeem is de boot met de joystick kinderlijk eenvoudig af te meren en op open water laat deze Gran Turismo zich eenvoudig temmen.

Carbon frame

Snel varend valt namelijk op dat de Azimut 55s bijzonder strak aanvoelt. De stijfheid van de polyester romp is enorm goed door het carbon binnen-frame. We kunnen de ruime IPS- bochten, waarbij de Azimut lekker onder helling komt, gecontroleerd op volle snelheid nemen. Zonder moeite klokken we een topsnelheid van 36 knopen (66,6 km/u) terwijl de folder maar 34 knopen als topsnelheid belooft. Want deze Italiaan is geen zichzelf op de borst kloppende macho. De Azimut 55s is een stijlvolle Gran Turismo die bovendien alle denkbare luxe biedt. De prijs van dit 17 meter lange snel varende motorjacht begint net boven een miljoen euro en dat mag marktconform worden genoemd.

Disclaimer

De boottest van de Azimut 55s is uitgevoerd in 2016 en delen van deze test kunnen eerder in andere media zijn gepubliceerd. Alle genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk daarom voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie hiervoor het infoblok onder deze test.

(c) Azimut Yachts

Cijfer: 8,8

Scorebord:

Constructie****
Comfort & Ruimte****
Ergonomie****
Afwerking****
Vaareigenschappen****
Prijs/ Kwaliteit***

Technische Specificaties

Lengte o.a.:17,29 m.
Breedte:4,75 m.
Diepgang:1,14 m.
Waterverplaatsing23.220 kilo
Motorisering:3 x 435 pk Volvo Penta IPS 600
Prijs:€ 1.100.000
Meer info:navis-yachting.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site