Q30: Chique fluisterboot

spot_img

Deze boottest van de Q30 is uitgevoerd in 2019.

In West-Europa worden moderne elektrische aandrijvingen vooral voor luxe zeiljachten ontwikkeld. Uit Finland komt de elektrische Oceanvolt aandrijving, die de basis vormt van de exclusieve Q30 tender. Een ijskoude test van deze ranke, snelle fluisterboot.

Q30

Elektrisch snel varen onmogelijk?

Elektrische boten bestaan al lang en tegenwoordig hebben consumenten steeds minder actieradius-angst. Met moderne aandrijvingen en accupakketten kun je moeiteloos een dag of zelfs een weekend fluisterstil rondvaren. Lastiger wordt het als je sneller wil. Dan is het gewicht van traditionele accu’s een handicap om de boot te laten planeren. En dat is juist waar consumenten naar vragen: stil elektrisch varen, maar ook af en toe een stukje lekker kunnen opschieten.

Q30

Zero emissie boot

Het verhaal van Q-yachts begint bij de Fin Janne Kjellman, die de Oceanvolt elektrische aandrijvingen voor zeiljachten ontwikkelde. Hij bedacht dat deze aandrijving een motorboot zou kunnen laten planeren en nam contact op met Navia, de ontwerper van bijna alle moderne Finse boten zoals XO boats. Navia werd gevraagd om een zero emissie boot te ontwerpen met een sexy uiterlijk en een onderwaterschip met minimale weerstand. Een omgevingsvriendelijke, oogstrelende motorboot met minimale geluidsproductie. De Q staat voor tal van Engelse termen zoals quietness, quality en met een knipoog voor een ‘quantum leap in boating experience’. Na de Q30 wordt nu ook gewerkt aan een Q20, Q40 en Q60.

Q30

Oceanvolt

Met een goed onderwaterschip en een Oceanvolt 20kW elektromotor met 30 KW/h lithium batterijpakket is planeren mogelijk. Lithium ion weegt een fractie van loodzuur- gel- of AGM-accu’s en mogen helemaal worden ontladen zonder schade te berokkenen aan het batterijpakket. Daar staat tegenover dat de aanschafprijs fors hoger is. Met de standaard 30kW accu’s bedraagt de range met 9 knopen snelheid 75 kilometer. Als je alleen op topsnelheid vaart, is je actieradius 40 kilometer Een tweede 30kW accupakket waarmee de range kan worden verdubbeld staat op de optielijst. Bijzonder is dat de hightech Cleantron Lithiumaccu’s uit Nederland komen.

Q30

Tumblehome

De bijna 10 meter lange, maar ranke Q30 heeft een open achterkant en een zelflozende kuip, die is belegd met teakhout. Om de boot zo licht en sterk mogelijk te maken is het sandwich vinylester laminaat met schuimkern verwerkt in vacuüm-injectie. Het weerstandsarme onderwaterschip is complex met een steile boeg, een sprayrail die hoog begint en doorloopt tot in de tumblehome achterkant en de vlakke, afgeronde bodem.

Er is een composiet roer zonder hak met rvs-roerkoning en een hydraulisch stuursysteem. De motor is onder de bestuurdersstoel prachtig ingebouwd met vaste schroefas, een stuwdruklager en een 15×16 inch ‘high skew’ vierblad propeller. Alle batterijen staan in een rijtje opgesteld en zijn simpel los te koppelen. Het systeem loopt daarmee vooruit op de toekomst, waarbij je in plaats van laden gewoon de losse accu’s wisselt.

Q30

Incidenteel

Achterop is een groot zonnebed, daarvoor zijn twee comfortabele banken rond een tafel en voorop is de bestuurdersbank achter de lage voorruit. Het dashboard is even futuristisch als minimalistisch. Er zijn alleen knoppen voor het aan- en uitzetten en de standaard boegschroef. Voor de rest wordt de boot met een iPad bediend. Naast het dashboard is de kajuitingang en leuk is dat de voorruit ook het dak van de kajuit vormt. De ruimte is laag, maar licht en netjes betimmerd met teakhout.

Aan bakboord is een elektrisch toiletje onder een klapdeksel. Verder is het vooral ingedeeld om er incidenteel met twee personen in te kunnen slapen. Om het leven verder te veraangenamen zijn kuip en kajuit rondom voorzien van ledstrips, is er een standaard 16 liter koelkast en een B&O Beoplay bluetooth luidspreker. Het voordek betreed je via de twee trapjes aan weerszijden van de kajuitingang.

Q30

Forse prijs

De Q30 straalt exclusiviteit uit en maakt waar wat wordt beloofd. Dat mag je ook verwachten van een tender van dik 220.000 euro. De motor is absoluut onhoorbaar, je trekt geen enkele golf. Langs het water verdraaien mensen hun nek om de ranke elegante fluisterboot te blijven volgen. Met het verticale stuur nodigt de boot uit tot staand sturen, maar als je staat is het windscherm aan de lage kant. Op het open water proberen we de topsnelheid uit en ook deze is exact conform de opgave: 28 km/u. Dan verbruikt de boot 23 kW en dus kun je deze snelheid maar iets meer dan een uurtje volhouden.

Q30

Zwaan

Volgas tegen de wind in varend word je een beetje nat, maar de spray verdwijnt als je gas terugneemt. De boot glijdt dan als een zwaan door het water. Aan het bochtengedrag moet je wennen, want de Q30 kantelt in snelle bochten naar buiten. Deze neiging tot ‘onderstuur’ is het nadeel van een weerstandsarm onderwaterschip. De draaicirkel kost minder dan 20 meter. De Q30 vaart hemels bij 6 knopen snelheid (11km/u). Dan verbruik je maar 2 kW en heb je een actieradius van dik 12 uur. Je zit op alle plekken aan boord uitstekend en kunt de vogels letterlijk horen fluiten. Op deze degelijke, snelle chique tender, kun je in stijl geniet van de stilste bootervaring denkbaar. 

Q30

Beoordeling:

Cijfer 7,6

Constructie *****

Comfort & Ruimte ****

Afwerking ****

Ergonomie ***

Vaareigenschappen ****

Prijs/Kwaliteit **

Technische Specificaties Q30

Lengte: 9,30 m.

Breedte: 2,20 m.

Diepgang: 0,50 m.

Waterverplaatsing: 1500 kg

Motorisering: 20kW Oceanvolt watergekoeld

Prijs vanaf: € 221.433

Meer info: www.xtraordinaryboats.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site