De boottest van de Highfield Ocean Master 590 T is met een 130 pk tweetakt uitgevoerd in 2015.
De meeste opblaasboten komen uit China, maar het bekendste opblaasbotenland is toch Italië. Ook komen er tegenwoordig kwalitatief hoogwaardige RIB’s uit landen als Venezuela, Colombia en Australië. Maar loont het wel om een RIB van zo ver weg te halen? Dat is de vraag die opduikt bij de boottest van de Australische Highfield Ocean Master 590 T.
Poedercoaten
Omdat de wateren in thuisland Australië vergeven zijn van de rotsen, riffen en koraalstranden, hebben de Highfield RIB’s een poedercoat aluminium romp. Het gaat dan om zeewaterbestendig aluminium dat elektrostatisch van een soort verfpoeder wordt voorzien en daarna wordt afgebakken. Door deze behandeling is het materiaal gevrijwaard van elektrolyse, het proces waar je bij aluminium boten altijd op verdacht moet zijn. Bij elektrolyse lopen er minuscule elektrische stroompjes tussen verschillende metalen die ervoor zorgen dat het minst edele materiaal wordt opgegeten. Bij een aluminium boot met veel andere metalen is dat meestal het aluminium en dat wil je natuurlijk niet. Ook maakt poedercoaten het aluminium slijtvaster en sterker.
Stijve constructie
De speciale vouwen in de bodem maken de constructie heel stijf en dat komt de vaareigenschappen ten goede. Standaard zijn in alle Highfield RIB’s hijsogen in de hoeken aangebracht. Voorin is een diepe bak met nette brandstofvulopening in een apart bakje. Meer naar achter is de stuurconsole van de Highfield Ocean Master 590 T vrij breed, hetgeen de doorloop minder gemakkelijk maakt, maar het zitcomfort wel enorm ten goede komt. Erg goed zijn de beugels waar de bemanning zich aan kan vastgrijpen en achterin is onder de banken nog een mooie grote opbergruimte.
Drie zitplaatsen
De stuurbank achter de consoleruit is comfortabel en degelijk. Bovendien geeft een beugel boven de drie zitplaatsen de Ocean Master een stoere uitstraling. Aan de spiegel hangt een 130 pk Evinrude buitenboordmotor met hydraulische besturing. Het is een moderne, direct ingespoten V-4 tweetaktmotor, waarbij de de twee rijen van twee cilinders in een hoek van 60 graden staan. De 1726 cc motor heeft multipoint olie injectie en weegt rond de 180 kilo.
Duurzamer
Naar keuze kan de boot worden uitgevoerd met PVC of Hypalon tubes, waarbij moet worden aangetekend dat het veel duurzamer hypalon, een neopreensoort, een flinke meerprijs oplevert. Hypalon gaat echter veel langer mee en is daarom een kwaliteitsinvestering op de lange termijn, wat past bij het merk Highfield. Goedkoop is de Highfield Ocean Master 590 T niet. De boot begint bij € 21.660 en voor de geteste boot-motorcombinatie met hypalon tubes en tal van opties moet € 39.785 worden neergeteld.
Down Under
De tubes van de Highfield Ocean Master 590 T zijn relatief laag geplaatst, zodat je onmiddellijk voelt dat je moet trimmen om de vaareigenschappen te optimaliseren. De topsnelheid van de testboot ligt op 75 kilometer per uur. De vaareigenschappen zijn heel goed, want de Highfield Ocean Master 590 T is een gemakkelijk te controleren, stijve RIB, die in combinatie met de Evinrude fel accelereert en prettig door de bochten glijdt. Bovendien maakt deze RIB een onverwoestbare indruk en dat geeft als bonus een extra veilig gevoel. Samen maakt dat het de moeite waard een RIB van ‘down under’ te halen.
Beoordeling:
CIJFER 8,1
Scorebord:
Constructie ****
Comfort & Ruimte ***
Ergonomie ***
Afwerking ****
Vaareigenschappen ****
Prijs / Kwaliteit ***
Technische Specificaties Highfield Ocean Master 590 T
Lengte over alles 5,90m
Lengte binnenzijde: 4,83 m
Breedte 2.44 m
Deadrise 24 graden
Waterverplaatsing: 380 kilo
Prijs vanaf: € 21.660 ex motor
Motor: € 13.619
Meer informatie: www.poelmansboten.nl
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.