Delphia BluEscape 1200: Strakke ruimtevaarder

De boottest van de Delphia BluEscape 1200 met 2 x 140 pk Nanni diesels is uitgevoerd in 2017. De genoemde prijzen zijn uit dat jaar.

De bijnamen vlogen over de steigers van de Hiswa te water, waar de opvallend strak opgebouwde Delphia BluEscape 1200 voor het eerst werd gepresenteerd.

Delphia BluEscape 1200

Vliegende non

Het is een ultramodern Pools motorjacht met veel ruimte en een uniek, zeer herkenbaar uiterlijk. Een vliegende non, een ruimteschip, omstanders zijn bedreven in het bedenken van een toepasselijke naam.Voor het ontwerp van de BluEscape is naast de Pool Andrzej Skrzat, goed voor meer dan 4000 rondvarende jachten, ook de befaamde Tony Castro verantwoordelijk. De Brit maakte onder andere ontwerpen voor Nederlandse superjachtbouwers als OceAnco en Royals Huisman. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor motorjachten van Elan en Galeon, maar werd hij ook bij het Porsche motobootproject betrokken. Ook tekende hij een aantal boten die tot Europees motorjacht van het jaar zijn uitgeroepen.

Delphia BluEscape 1200

Zonnepanelen

De BluEscape is in twee uitvoeringen verkrijgbaar, de standaardversie en een flybridge variant. De geteste standaardversie heeft een lang dak dat tot over de kuip en over een deel van de gangboorden doorloopt. Dankzij een groot schuifdak kun je binnen in de zon sturen. Op het dak is ook nog plek voor vier zonnepanelen en vier kleinere dakluiken. Mede door een grote deur naast de bestuurder en schuiframen aan beide zijden is over frisse lucht aan boord niet te klagen.

Smal maar breed

Opvallend is dat de boot op de waterlijn heel smal is, maar vrij kort daarboven breed uitwaaiert. Daardoor ontstaat een onderwaterschip dat gemakkelijk kleine golven doorklieft, en toch veel ruimte voorin biedt. Kenmerkend zijn de donkergetinte ramen in de romp en in de opbouw. Op het voordek is een enorm zonnedek. De ruime overdekte kuip heeft drie deuren waardoor je op lage steigers of vanuit een bijboot aan alle kanten gemakkelijk op kunt stappen. Aan zulke prima opstapmogelijkheden zouden meer boten een voorbeeld mogen nemen.

Delphia BluEscape 1200

Woonboot

Ondanks de kuip en de brede gangboorden blijft er enorm veel interieurvolume over. Dat dankt de boot aan een breedte van 4,26 m op een lengte van 12.45 m. Tel daarbij dik twee meter stahoogte en een diepgang van slechts 0,84 m. op en je hebt de karakteristieken van een woonboot, waarmee je ook kunt varen. Wij testten de twee hutten versie met twee toiletten en separate doucheruimte, maar er is ook een driehutten indeling met twee douche/toiletruimtes mogelijk. Het polyesterwerk en de rvs-reling zijn mooi degelijk uitgevoerd. Overal zijn opbergruimtes, maar de kersenhouten betimmering oogt met de plastic doppen op de schroefgaten nogal eenvoudig. Desondanks is het gelukt om de Delphia een gezellige sfeer te geven, met dank aan drie dakluiken, enorme raampartijen en de lichte bekleding.

Over-powered

Handig zijn de mogelijkheden om de stuurbank tot stabank te transformeren, de twee wegklapbare krukjes aan de doorloopkant van de eettafel en de verplaatsbare rugleuning van de ‘meevaarbank’. Het dashboard is een met alle verschillende displays nogal onoverzichtelijk, maar de boot is ook wel erg rijk met apparatuur uitgerust. De onderdekse hutten en natte verblijfsruimtes zijn zonder uitzondering comfortabel en ruim. Onder de vloer is een grote motorruimte waar keuze is voor verschillende motoren. In de testboot stonden twee viercilinder Nanni 140pk dieselmotoren met vaste schroefas. Voor deze optie moet ruim €40.000 bij de prijs worden opgeteld. Standaard wordt de boot geleverd met een 50pk Nanni diesel. Bij het varen valt op dat de (met 280pk) ‘over-powerde’ boot wat trilt. Omdat de geteste boot het allereerste exemplaar is, net te water gelaten, zal dit probleempje ongetwijfeld nog worden weggewerkt.

Delphia BluEscape 1200

Volumineus

Verder vaart de boot met dubbelschroefs aandrijving voortreffelijk. Voorop is een zonnedek met lekker dikke kussens, die bij het varen het uitzicht een beetje belemmeren. Maar de draaicirkel is ultrakort en zelfs in de dikke golven op het IJsselmeer laat de boot met de volle kop zich niet opzijzetten. De introductieprijs van deze ruimtevaarder is € 187.550. Een prima prijs voor een enorm volumineuze, goed doordachte boot met prima vaareigenschappen.

Beoordeling de Telegraaf

Cijfer 7,6

Constructie                 ***

Comfort & Ruimte      ****

Afwerking                   **

Ergonomie                  ***

Vaareigenschappen   ****

Prijs/Kwaliteit             ***

Delphia BluEscape 1200

Technische Specificaties Delphia BluEscape 1200

Lengte: 12,45 m.

Breedte 4,26 m.

Diepgang 0,84 m.

Gewicht 8500 kg

Motorisering: 1 x 50-220pk of 2 x 140pk

Prijs vanaf €187.550

Meer info: www.tornadosailing.nl

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten