ZAR 85 SL: La vita e bella

spot_img

De boottest van de ZAR 85 SL is met 2 x Mercury 250 pk uitgevoerd in 2021.


Bij Italianen zitten het gevoel voor stijl en snelheid in het DNA. In het land van Ferrari en Riva koop je geen gewoon bootje, maar is een jacht het verlengstuk van je persoonlijkheid.

ZAR 85 SL

Sprezzatura

Ook is het in Italië de kunst om met gespeelde nonchalance iets moeilijks te doen, waardoor het gemakkelijk lijkt. Sprezzatura noemen ze dat. Zingen als Frank Sinatra is sprezzatura, net als varen met een ZAR. In Italië, de bakermat van de beste RIB’s, mag je een beetje showen hoe goed je bent, hoe fijn je het met jouw leven hebt getroffen. ‘La vita e bella’ laat je zien door een boot te kopen die misschien iets kleiner is dan anderen, maar wel veel beter. Zodat je met speels gemak harder in een mooiere boot vaart. Gelukkig hebben we in ons land steeds meer gevoel voor stijl. Dat maakt producten als de ZAR RIB’s van de Formenti werf ook hier steeds populairder.

Trailerbaar

De meeste RIB’s herken je aan een dikke tube rondom, die extra drijfvermogen geeft en soms als stootwil wordt gebruikt. Maar als je veel op ruim water vaart, zijn die tubes vaak een prooi voor de golven. Als een dikke breker met veel kracht tegen je tubes slaat, is dat niet fijn. De Italiaanse Formenti werf bedacht een andere oplossing dan enorme luchtkamers rondom. Zij bouwen RIB’s met een geweldig onderwaterschip, maar met tubes die deels in de romp zijn weggewerkt. Zo heb je wel het drijfvermogen, maar geen last van uit de boot stekende luchtkamers.

ZAR 85 SL

Eigenzinnig

ZAR’s zijn dus eigenzinnige opblaasboten die je al van verre herkent. De geteste boot is de ZAR 85 SL, de Sport Luxury van 8,5 meter lang en 3 meter 20 breed. Deze is zowel sportief als luxe en dat zie je in één oogopslag. Fijn is dat deze 1900 kilo wegende SL zelfs met twee 240 kilo wegende motoren nog trailerbaar is. Omdat deze RIB is goedgekeurd voor CE-categorie B, is je vaargebied dus zo’n beetje de hele wereld. De romp is van polyester, dik gelamineerd en ijzersterk. Heel bijzonder is de vorm. Als je van voren kijkt, zie je een messcherpe W-vorm, die zorgt voor minimale waterverplaatsing en maximale afbuiging van het opspattende water. Kenmerkend zijn de tunnels onder de zijkanten van het onderwaterschip. Daarmee vaar je ook in de lastigste omstandigheden droog.

ZAR 85 SL

W-vorm

De tubes, met zes luchtkamers van 60 cm diameter, zijn gemaakt van hypalon, Decitex 1670. De bouwkwaliteit is top en dat komt ook omdat ze bij Formenti alles in eigen huis doen. Het dek-design is van de bekende Spaanse ontwerper Carlos Vidal en dat maakt van deze opblaasboot een design icoon. Door de breedte heb je veel binnenruimte. Achter heb je een enorme rondzit die je door de tafel elektrisch te laten zakken eenvoudig tot een zonnedek van 2 x 2 meter kunt maken. De biminitop is prachtig onder de achterbank weggewerkt en eenvoudig op te zetten door de ondersteunende gasveren. Achter de stuurbank is de keukenconsole met wastafel, twee ruime koellades en een dubbele gaspit. De stuurpositie is uitstekend, voor zowel zittend als staand sturen. Je vindt er een mooi dashboard met groot scherm, naast allerlei klokken en knoppen om het je op de boot naar de zin te maken.

bank ZAR 85 SL

Slim

Naast de stoel voor de ‘bijrijder’ is de ingang naar de kleine cabine onder de stuurconsole. Hier vind je een volwaardig tweepersoonsbed en een vast toilet. De stuurconsole is asymmetrisch, iets meer naar stuurboord geplaatst. Daardoor ontstaat aan bakboord een ruime doorgang naar de punt. Voorop is achter het mooie ankerluik volop zitruimte, die om te bouwen is naar een zonnebed. Leuk is hier dat de rugleuningen verstelbaar zijn. Persoonlijk vind ik het goed dat rondom de hele kuip doorlopende relingen zijn, die je van buitenaf niet ziet. Dat is design, gecombineerd met veiligheid. Ook zijn er slimme, nauwelijks zichtbare opbergplekken voor de kleine spulletjes. Onder de luiken is plek voor de grote spullen.

cabin ZAR 85 SL

Relaxed

Aan de spiegel hangen twee 250 pk Mercury Verado’s. Dat zijn 4,6 liter V8 blokken met twee rijen cilinders in een hoek van 64 graden en met totaal 32 kleppen per motor. Het zijn fantastische krachtige motoren met een nieuwe geweldige optie, die het leven van een watersporter veel fijner maakt: het Mercury JPO Systeem (Joystick Piloting for Outboards) joystick besturing. Daarmee kun je de boot op de centimeter precies afmeren, terwijl je ondertussen een kruiswoordpuzzel oplost. Het laat je zorgeloos varen van de haven naar het open water en weer terug.

Stuurstand ZAR 85 SL

Gemakkelijk

Varen met deze ZAR 85 SL is geweldig. Hoe sneller je gaat, hoe meer het onderwaterschip meehelpt om de weerstand te verminderen en dus ook economischer te varen. De boot draait super simpel, is voortdurend onder controle en geeft je het gevoel alsof je relaxed met een croissantje in de TGV naar Parijs zit, terwijl je op topsnelheid rond de 52 knopen (96/u) vaart. In golven geeft de ZAR geen krimp en je hoort geen enkel rammeltje. Met de twee V-8 motoren is dit een perfect varende combinatie, die je meteen het ultieme Sprezzatura gevoel geeft. Met deze prachtige design boot lijkt supersnel varen opeens extreem gemakkelijk.

ZAR 85 SL

Customizen

De prijs van de ZAR 85 SL begint bij €110.000, excl. motor(en). Elke ZAR is via een configurator via de site van importeur Van der Sanden Watersport geheel naar eigen smaak samen te stellen. Zowel de kleur van de tubes, de logo’s, de stootrand, de gelcoat tot de bekleding en de kleur van de stiksels aan toe. Met de twee 250 pk motoren en een paar opties, kom je uit rond de 175 Mille. Dat is misschien veel geld voor een speeltje, maar elke cent waard voor deze perfect ontworpen, goed afgewerkte topboot, met fenomenale vaareigenschappen.

ZAR 85 SL

Technische gegevens: ZAR 85 SL

Lengte (m.)8,50
Breedte (m.)3,20
Diepgang (m.)60 cm
Waterverplaatsing (kg.)1900 ex motoren, motoren elk 239 kg,
Motor pk (kW)1 x 250 – 2 x 350 pk
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 109.905. Motor €27.290 elk
Meer informatie:www.sandenwatersport.nl  

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site