Maxima 730 & Honda BF150: Compleet en snel

spot_img

Deze test is uitgevoerd in april 2023 vanuit Drimmelen. klik HIER om direct naar de video te gaan.

2

Maxima sloepen en tenders zijn een jaar of tien geleden in het leven geroepen door Klop Watersport. Het merk werd een succesformule en veroverde – net als onze koningin – de harten van ons hele land. Een belangrijk deel van het succes komt op naam van het hart van deze boten, de aandrijving met een Honda buitenboordmotor. Inmiddels zijn de successen ook internationaal, want er varen al flink wat Maxima’s buiten onze landsgrenzen rond. Daar kan ook de Maxima 730 aan worden toegevoegd.

3

Bun

De geteste Maxima 730 is een van de grotere modellen uit de Maxima tender lijn. Het is een van de ruimere modellen en wordt met een grote motor een snel varende tender. De motor zit in een bun. Dat betekent dat de motor in een aparte ruimte buiten het zicht van buitenaf zit en dat heeft een paar voordelen. Zo heb je minder geluid van deze toch al erg stille motor, je mist een motorkist in het midden van de boot en boven de bun heb je plek voor een lekker zonnedek. Dat is ideaal als je gaat zwemmen vanaf het ruime zwemplateau. In de bun van de Maxima 730 passen motoren vanaf 20 tot maximaal 150pk. Vanaf 60pk wordt het een vaarbewijs-plichtige planerende tender.

4

Jongste

De 150 pk motor in de bun van onze testboot heeft een opvallend modern design. De BF 150 is de jongste telg van de Honda familie en kwam afgelopen najaar op de markt. De motor op de testboot heeft een mechanische schakel- en gashendel, maar er is optioneel ook een elektronische drive by wire hendel beschikbaar. De motor weegt 214 kilo en is beschikbaar in drie verschillende vermogens met hetzelfde basisblok. De kleinste is een 115 pk, vervolgens heb je de 135 en de geteste BF 150 pk is het blok waar de Japanse Ingenieurs het meeste vermogen uit hebben gehaald. Het gaat dan wel om pk’s aan de schroef en niet alleen in het blok.

6

Formule 1

De basis van de BF 150 is een compacte, 2,4 liter viercilinder in lijn motor met bovenliggende nokkenassen. Verder heeft deze Honda de bekende, variabele, elektronisch gestuurde kleptiming en opening, het zogenaamde V-TEC systeem Die techniek is door Honda voor de Formule 1 ontwikkeld en geeft extra power op hoge toeren. Bij de hoge toeren gaan de kleppen extra ver open en dat zorgt voor een grotere instroom van het lucht-brandstofmengsel. Dus voor betere prestaties.

Zuinigste

Deze serie motoren heeft allerlei moderne Honda technieken aan boord zoals Blast, Boosted Low Speed Torque, een speciaal elektronisch Honda ontstekingssysteem voor razendsnelle acceleratie.  ,,If you don’t have Blast, you don’t go fast” zeggen ze in Amerika. Voor superzuinig varen is er het Ecomo Lean Burn Control systeem, de computergestuurde regulering van de verhouding brandstof en zuurstof. Hoe meer lucht een motor krijgt, hoe gemakkelijker de verbranding kan plaatsvinden. Daarom zit op deze blokken een dubbele luchtinlaat. Met het drievoudige koelsysteem blijft de motor altijd op de perfecte bedrijfstemperatuur. Al deze technieken maken deze motoren de zuinigste en milieuvriendelijkste in hun klasse.

7

Modern

Maar laten we ook de polyester Maxima tender rondom deze sterke motor eens goed bekijken. De Maxima 730 is een moderne tender met een snelle lijn. De boeg is scherp en net als bij de meeste andere tenders is de spiegel breed. De navigatieverlichting is als koplampen in de romp verwerkt. Voorop is een ankerkluis en daar is ook plek voor een ankerlier. Onder de banken van deze complete tender is veel opbergruimte. Zoals onder de boot-brede stuurbank, waar je met drie man op kunt plaatsnemen. In het midden van de boot zijn aan beide kanten krappe opstaptreden die de grote stap uit de diepe kuip iets makkelijker maken.

Aan weerszijden vind je midden-consoles. Daarin is plek voor een spoelbak, een gasstel en/of een koelkast. Op de geteste Maxima 730 werd de stuurboord-console gebruikt voor het opbergen van de stootwillen. De console aan bakboord-kant vormt een diepe koelkist. Voorin is er een brede, U-vormige bank met de mogelijkheid om ook daar een zonnebed te maken. De stuurconsole is mooi slank en herbergt een schakelpaneeltje voor de verlichting en een 12V aansluiting. De buiskap heeft mooie zware rvs buizen en is lekker hoog, zodat ook langere mensen eronder plaats kunnen nemen. Voorin is een mooie tafel met het Maxima logo.

Diadeem

Alle zitplekken zijn maximaal comfortabel met hoge rugleuningen. Als je het middenstukje van de U-bank weghaalt komt er een verstopte plek onder het voordek tevoorschijn. Dat is een gemakkelijke locatie voor een toiletje en het is fijn dat je hier beschut en onbespied kunt zitten. Aan de buitenkant valt de stoere en praktische stootrand op. De boot oogt fraai door de vele roestvast stalen accenten die aan boord zijn verwerkt. Als een diadeem in het haar zijn op de romp glimmende stootlijsten aangebracht die de lijnen accentueren. Ook aan het zwemplateau, altijd de plek die je als eerste beschadigt, is een rvs-stootlijst aangebracht.

14

Ook is rvs gebruikt voor de beugels om de kuip, een beschermstrip op boeg en de voorziening voorop boven de waterlijn tegen de spray van de boeggolf. Al dat rvs geeft deze Maxima 730 direct dat sjieke dat past bij de naam. Mooi detail is dat de kikkers zijn gegraveerd met het Maxima logo. De teakline delen op de vloeren, de potdeksels, de consoles en de opstap-treden zijn verwerkt met tamelijk brede naden. Goed is dat de grote en zware luiken boven de motor en de toiletruimte zijn voorzien van gasveren. Ook is het fijn dat er midden-bolders zijn.

15

Het Maximale

De Maxima 730 voelt bij het opstappen opvallend stabiel aan. Het is een brede tender die een kwart van het gewicht (250 kilo van de motor en de brandstoftank) achterin heeft en dat helpt goed bij de aanvangsstabiliteit. De 150 pk motor is tamelijk groot voor deze relatief compacte en niet al te zware boot. Het manoeuvreren is gemakkelijk door het grote vermogen en daarbij kun je gebruik maken van de opvallend stille Vetus boegschroef. Wel merk je dat het onderwaterschip vrij ondiep is, wat de koersvastheid op lage snelheid natuurlijk wat beïnvloedt. Voordeel is dat de Maxima opvallend gemakkelijk draait. Ook komt de tender binnen een paar tellen in plané´.

15

Sportief

Zonder te hoeven trimmen haal je met deze tender een topsnelheid van 53 km/u. In de golven merk je dat de polyester romp redelijk stijf is en uitstekend op de kant door snelle bochten trekt. Het bochtenwerk op tempo is goed te controleren en op het ruimere water merk je goed het sportieve karakter van deze sierlijke tender. Terug in de haven is ze simpel weer in de box te manoeuvreren. Deze Maxima 730 is een ruime en gemakkelijk varende tender. Met de 150 pk Honda haal je het maximale uit de romp. Maar je kunt op deze Maxima 730 ook prima uit de voeten met een 60 of een 100 pk motor.

25

Royaal

Tenslotte de prijs: Deze royale tender is verkrijgbaar vanaf €30.000, maar daar komen de kosten van de motor en het installeren nog bovenop. Voor de 150pk Honda moet ongeveer 19.000 euro worden neergeteld en in totaal ben je voor de geteste combinatie rond de €70.000 kwijt. Maar dan heb je ook wat: een snelle, sierlijke en complete tender waarmee je op zowel ruim als op klein water uitstekend uit de voeten kunt. Een koninklijke keuze!

17

Technische gegevens: Maxima 730 Tender

Lengte (m.)7,10
Breedte (m.)2,50
Diepgang (m.)0,40
Doorvaarhoogte (m.)1,12
Motor pk (kW)20-150 pk
Waterverplaatsing: (kilo)Romp 980 kilo,
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 29.950 excl. motor, Motor vanaf ca. €4.000 – €19.000

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site