Azimut Atlantis 43: Hippe hardtop

spot_img

De boottest van de Azimut Atlantis 43 is uitgevoerd in 2017

Het Italiaanse Azimut bouwt haar snelle, stijlvolle hardtop motorjachten de laatste tijd steeds vaker van het lichte, maar kostbare koolstofvezel composiet. Gelukkig is er ook een modellenlijn met een gunstiger prijs. Vanuit Hellevoetsluis testten we de Azimut Atlantis 43.

Azimut

Uitverkocht

Met een lengte van dik 13 meter, een breedte van 4,25 en een gewicht van 13 ton, is de Atlantis 43 meer dan een luxe snelvarende dagboot. Het is een comfortabel jacht voor groot water, bijvoorbeeld om mee op en neer naar Engeland te varen. Niet voor niets is het model sinds haar introductie in 2015 al twee jaar uitverkocht. Wij testten bouwnummer 127.

Azimut

Tendergarage

De boot heeft een moderne scherpe look en is onder vacuüm in een sandwichconstructie met balsa kern gemaakt van glasvezels en vinylesterhars. Opvallend is de romp met diepe V en een geleidelijk vlakker onderwaterschip dat uitloopt in een deadrise van 15 graden. De motorisering is fors. Twee Volvo Penta D6 dieselmotoren met een vermogen van elk 300pk, brengen hun kracht over op de hekdrives met dubbele contra-roterende schroeven.

De toegankelijkheid van de motorruimte wordt beperkt door de tendergarage achterop. Daar past een boot in van maximaal 210 cm lengte. Omdat de meest gangbare ribs minimaal 230 cm lang zijn, zal deze garage waarschijnlijk meer als opslagruimte worden gebruikt. Een bijboot kan goed worden geborgen op het brede zwemplateau, dat met een druk op de knop hydraulisch tot diep onder de waterlijn kan zakken.

Azimut

Promofilmpjes

Een groot deel van de breedte in de Azimut Atlantis 43 komt ten goede aan het open interieur. Daardoor zijn de gangboorden slechts 25 cm breed gehouden, maar met de stevige relingen kun je toch gemakkelijk naar het voordek. Daar is een mega zonnebed, dat natuurlijk duidelijk niet bedoeld is om planerend te gebruiken, maar waar op hilarische promofilmpjes een romantisch paar op volle snelheid geforceerd probeert ontspannen te liggen.

Azimut

Stijlvol

Een jacht van deze statuur biedt de nodige plekken om van de zon te genieten. In de kuip zijn negen zitplekken en natuurlijk is daar ook een bar. Het mega zonnedak van gecoat doek is gemakkelijk elektrisch te openen. Mocht het weer tegenzitten, dan is er diep in de boot een fijne dinette. De boot heeft geen afsluitbare kuip, zoals gebruikelijk in snelvarende hardtop jachten. Overigens is bij de stoffering van de boot, altijd een pluspunt van Italiaanse jachten, gebruik gemaakt van Missoni Home en Loro Piana stoffen. Het ziet er stijlvol en specialistisch afgewerkt uit.

Azimut

Stahoogte

Onderdeks vind je de ruime Master cabin met Frans bed voorin. Net als in de andere ruimtes is er 192 cm stahoogte, maar zijn de deuren vrij smal. Voorbij de dinette, de kombuis en de natte ruimtes is een opvallend ruime gastenhut. Deze heeft twee losse, maar aan elkaar te schuiven bedden en de mogelijkheid voor een extra bed bij het raam. Op de hele etage is mooi gebruik gemaakt van licht dat achter de voorruit naar beneden schijnt. In alle luxe zou je bijna vergeten waar het bij deze boot over gaat. Over varen, onbekommerd, hard en stabiel. Voordeel van het aandrijfsysteem is dat je met het pientere Volvo pookje probleemloos kunt manoeuvreren. Tel daar een krachtige boegschroef bij op en je weet zeker dat je deze Atlantis op de centimeter kunt afmeren.

Azimut

Lachend

Op ruim open water, kun je met de Azimut Atlantis 43 binnen 10 tellen naar 25 knopen accelereren en haal je lachend een top van 35 knopen. Ondertussen kun je een monument in de hekgolf boetseren, want met hekdrives is er geen limiet aan snelle, scherpe bochten. Door de eigen golven snijdend, merk je dat het onderwaterschip uitzonderlijk goed is. Ook bij langzaam planeren, met 12 knopen vaart, is de boot prima te controleren. Dan weet je zeker dat je ook bij enorme golven veilig en comfortabel naar de overkant komt. De boot voelt superstijf en glijdt soepel over het onrustige Haringvliet. Ondertussen houden we het brandstofverbruik bij. Bij de kruissnelheid van 25 knopen is dat 85 liter per uur, een nette waarde voor een 13 ton wegend snelheidsmonster. De overmaat aan kwaliteit, design, comfort en sublieme vaareigenschappen van deze hippe hardtop, leidt ook tot een stevige prijs. Die begint bij ongeveer €450.000. 

Azimut

Beoordeling:

Cijfer: 8,0

Constructie                 *****

Comfort & Ruimte      ***

Afwerking                   ****

Ergonomie                  ****

Vaareigenschappen   ****

Prijs/Kwaliteit             ***

Azimut

Technische Specificaties Azimut Atlantis 43

Lengte: 13.86 m.

Breedte 4,25 m.

Diepgang: 1,10 m.

Waterverplaatsing: 13.300 kg

Motorisering: 2 x Volvo Penta D6-400

Prijs: vanaf €450.000

Meer info: www.azimutyachts.com

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site