Sea Ray Sundancer 320 OB: Slim en snel

spot_img

De boottest van de Sea Ray Sundancer 320 OB is met 2 x 350 pk Mercury Verado uitgevoerd in 2020. Prijzen en technische uitvoeringen zijn uit dat jaar.

Er zijn in de USA meer snel-varende boten dan waar ook. Mondiaal neemt Sea Ray ook binnen de Brunswick groep een leidende positie in. Jaarlijks produceert het merk circa 5000 boten. Epco Ongering testte onder zomerse omstandigheden de nieuwe Sea Ray Sundancer 320 outboard.

Sea Ray Sundancer 320 OB

Trump-tax

Amerikaanse boten zijn tegenwoordig slachtoffer van de Trump tax, een importheffing van rond de 25% op de prijs. Sea Ray is echter niet voor één gat te vangen. Het produceert net als veel andere merken zoals X-Yachts en Beneteau al jaren kwalitatief hoogwaardige sportboten op een eigen werf in Polen. De daar geproduceerde jachten ontlopen niet alleen de belastingheffing, maar ook de hoge transportkosten. Het resultaat: een snelle boot van Amerikaanse kwaliteit met een Europese prijs.

Sea Ray Sundancer 320 OB

Verschuiving

Er is al een paar jaar een verschuiving plaats van aandrijving met inboard, naar buitenboordmotoren. Dat is niet zo vreemd. Met outboards hou je aan boord meer ruimte over, de units zijn licht en gemakkelijk te onderhouden. Mede dankzij de nieuwe JPO-techniek zijn ze met een joystick zelfs door een beginnende schipper veilig te manoeuvreren. De extra ruimte merk je direct als je de boot op stapt. Je hebt een groot zwemplateau waar de buitenboordmotoren aan zijn gemonteerd.

Sea Ray Sundancer 320 OB

Babes

Meer naar voren kom je in een kuip over de volle breedte. Deze heeft achterin een fijn zonnebed en de rugleuning van de achterbank is opzij te klappen, zodat daar ruimte ontstaat voor minimaal drie bikini-babes. Onder het elektrisch te openen achterluik vind je in de inboardversie twee Mercruiser 250 pk benzinemotoren. In de outboardversie is hier zo veel ruimte, dat je er gemak een bijbootje kwijt zou kunnen of er een fietsenstalling van zou kunnen maken. Nu is de ruimte ingedeeld met een groot aantal accu’s, de brandstoftank en de elektrische installatie en heel veel bergruimte voor bijvoorbeeld vouwfietsen of een bijboot.

Gezellig

De Sea Ray Sundancer 320 OB is eigenlijk een vette bowrider. Alleen heeft deze bowrider een grotendeels met een T-Top overkapte kuip en onderdeks een volwaardig interieur om het als vakantieboot te gebruiken. De achterbank heeft een L-vorm en loopt schuins om een fraaie teakhouten tafel. Aan de andere zijde is een buitenkeuken met grillplaat en spoelbak. Naast de buitengrill is een apart hoekje voor één persoon met zitmogelijkheid in twee richtingen. Er is een dubbele stuurpositie, de meevaarbank aan bakboord is ook bij de zithoek te betrekken. Onderdeks is het opvallend ruim en gezellig. Je hebt er twee banken in V-vorm en een magnetron, het bed vind je onder de kuip. Dit is groot, lekker breed en heeft zelfs een TV bij het voeteneind. Het is er net hoog genoeg om rechtop in bed te kunnen zitten. Ook van de V- banken voorin is met de tafel een bed van te maken. De toiletruimte is royaal en alles is licht dankzij rompramen en lichte bekleding.

T-top

De kuip is overkapt met een T-top met een optioneel elektrisch uitschuifbare bimini. Je komt via een opening aan bakboord naar de opvallend ruime boeg. Voorop heb je voor drie man een eigen plek in de zon met relaxstand, bekerhouder en hoofdsteun. De plek is zo gevormd, dat je ook bij volle vaart hier ontspannen kunt blijven zitten. Verder is er een enorm ankerluik en heb je overal aan boord luidsprekers voor de uitstekende Fusion Apollo 770 audioset. Standaard.

Joystick

Standaard wordt deze Sea Ray Sundancer 320 Outboard geleverd met 2 x 350pk Mercury Verado motoren. Het zijn zescilinder-in-lijn-motoren met een cilinderinhoud van 2,6 liter van 303 kilo elk. In de turbo wordt de inlaatlucht gekoeld en de compressordruk wordt elektronisch geregeld. Ook de sequentiële multipoort brandstofinjectie wordt elektronisch afgestemd. De zescilinders zijn trillingsarm, fluisterstil en paren enorme souplesse aan een beperkt brandstofverbruik. Maar misschien is nog wel het mooiste dat je er optioneel het JPO-joysticksysteem bij kunt bestellen. Dan kan de boot door beginners instinctief worden afgemeerd en heb je opties als skyhook. Daarmee laat je de boot zonder anker op een vaste plek stilliggen. Een computer stuurt de motoren aan die er zo voor zorgen dat je vrijwel onbeweeglijk op de ingegeven gps-positie blijft liggen. Dat is ideaal als je moet wachten bij sluizen of bruggen.

Onberispelijk

De boot vaart onberispelijk en is razendsnel. Binnen een paar tellen bereik je een snelheid van 60 km/u en dat is bijzonder op een dik zes ton wegende boot. Met een beetje trim accelereren we door naar 40 knopen, 74 km/u en dan is de boot nog steeds met twee vingers in de neus te besturen. Je vaart stabiel, gecontroleerd en voelt de stijfheid van de mooie romp. Achter de ruit zit je lekker beschut en comfortabel. Ook heb je prima overzicht over het vaarwater en het nette dashboard. Als je dan om je heen kijkt zie je een mooi ingedeelde en goed afgewerkte boot met veel lekkere plekken in de zon. Deze mega bowrider is door de goede constructie, de uitstekende vaareigenschappen en de slimme indeling een voorbeeld van de ultieme Amerikaanse geniet-boot.  

Technische gegevens Sea Ray Sundancer 320 OB

Lengte (m.)10,64
Breedte (m.)3,22
Diepgang (m.)1,09
Waterverplaatsing (kg.)6.206
Motor pk (kW)2 x 350 pk of 3 x 250 pk Mercury Verado
Vanaf-prijs (incl. btw)€327.000
Meer informatie:www.kemperswatersport.nl www.hollandsport.nl
Sea Ray Sundancer 320 OB

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site