Saffier SE 33 Life: Perfecte Performance

spot_img

Bij de Saffier SE 33 Life staat SE voor Speed en Elegance. Dat klopt helemaal. Deze veelzijdige weekender ademt snelheid en dat is zeker niet ten koste van het uiterlijk gegaan. Het is een prijswinnende boot waar wij als Nederlanders een beetje trots op kunnen zijn.

Klik HIER om direct naar de video te gaan

a

De Saffier SE 33 Life is een internationale kaskraker. Op het moment van introductie waren er vanaf de tekentafel al 35 verkocht. Saffier Yachts uit IJmuiden is al jaren de meest succesvolle bouwer van daysailers en weekenders ter wereld. Saffiers kom je overal ter wereld tegen, van Australië tot Lapland en van Canada tot in Azië. De eigenaren van het familiebedrijf zijn opgegroeid op een rond-de-wereld zeilend jacht. Het zijn fanatieke wedstrijdzeilers en dat merk je in al hun jachten. Saffier won voor vrijwel elk nieuw model internationaal alle prestigieuze prijzen. Vorig jaar werd de geteste Saffier 33 Life nog gekroond tot Europese Boot van het Jaar.

b

Passie

In de nieuwe werf in IJmuiden wordt op een moderne manier met passie, heel gestructureerd gewerkt. Vorig jaar betrok het bedrijf een nieuw ingericht, 4000m2 groot bedrijfspand, waar ongeveer 35 boten tegelijk kunnen worden geproduceerd. Ongeveer 60 man personeel bouwen jaarlijks ongeveer 150 boten. De casco’s komen van het eigen polyesterbedrijf in Friesland. Tweemaal per week is er een transport naar IJmuiden. Als de rompen daar aankomen, worden ze op de kop neergelegd en eerst grondig gepolijst.

Voor het hijsen en keren gebruikt Saffier een enorme bovenloopkraan. Als het casco opnieuw is gekeerd wordt het tijd om het binnen-frame en de schotten in de romp te lamineren. Ondertussen leggen de magazijn medewerkers alle onderdelen in karren klaar. Op een andere plek worden de gegoten kielen supervlak gepolijst, zodat ze bij het zeilen het water perfect loslaten.

Stations

De boot reist in de verschillende fases van afbouw van het ene naar een volgend station, waar telkens een ander systeem (schotten, elektra, motor, meubilair) wordt gemonteerd. Het houtwerk en zelfs de kabelboom voor de elektra worden in eigen huis vervaardigd. Als alles in de boot is gemonteerd kan het carbon dek op de romp worden geplaatst. Dit wordt niet alleen gelijmd, maar ook gelamineerd, om te zorgen voor een ultra-stijve constructie.

d

Sproeiers

Zodra de kiel onder de complete romp is geplaatst wordt de Saffier in een bassin van 3,5 meter diep, 4 meter breed en 15 meter lang geplaatst. Daar wordt getest of alles aan de boot waterdicht is. Ook worden er sproeiers op gezet om ramen, patrijspoorten en luiken op waterdichtheid te checken. In de laatste fase wordt de boot schoongemaakt en van een naam voorzien. In de haven komt de tuigage erop en dan kan het zeilen beginnen.

d

Sandwich

Het polyesterwerk bestaat uit een sandwich met een 15 mm dikke schuimkern, die onder vacuüm wordt gelamineerd. Zo krijg je het lichtste laminaat met de grootste sterkte. Alle lijnen lopen onderdeks en dat zorgt voor een opgeruimd ‘clean deck’. De carbon mast met massieve verstaging is de duurste optie van deze boot, maar deze wordt door vrijwel alle klanten besteld. Want deze 33 voeter ademt stijl en snelheid. Dan wil je ook het maximale uit je potentieel halen.

Hybride

De werf noemt deze 33 Life zelf een hybride jacht, het is klein genoeg om singlehanded te zeilen, maar groot genoeg om een volwaardige kajuit te hebben waar vier man kunnen overnachten. Verwacht daar geen stahoogte, maar je kunt er wel comfortabel zitten, schuilen en slapen. Voor de motor heb je keuze uit een 14 pk Yanmar diesel of een 10 kW (dat is ook 14 pk) Torqeedo podmotor. Er zijn drie kielversies, een standaard van 1m70, een ondiepe van 1m40 en een raceversie van 2m10. De 33 Life heeft twee stuurwielen die een vrij fors roer bedienen. Het comfort in de kuip is een van de zaken waarin deze daysailer zich onderscheidt van andere jachten. Op comfortabele, fel gekleurde kussens kunnen zeilers in stijl genieten van het spel met de wind en het water.

Zomerstorm

Bij het testen van een zeiljacht ben je enorm afhankelijk van de omstandigheden. Wij voeren de Saffier 33 Life op de Noordzee voor IJmuiden met 18 -20 knopen wind. Ook stonden er dikke golven van ruim een meter na zomerstorm Poly van de vorige dag. Om een indruk te krijgen over de prestaties kun je daarom beter een blik werpen op het VPP, de berekende gegevens bij verschillende windsnelheden. Dat voorspelt onder deze omstandigheden dubbele cijfers. De Se 33 Life zeilt onder deze omstandigheden met vol tuig helemaal droog. Aan de wind voeren we 55 vierkante meter zeil, 33 m2 van het grootzeil en een zelf-kerende fok van 22 m2.

s

Push button

Fijn is dat je alle zeilen pushbutton kunt hijsen en trimmen. De boot heeft prachtige laminaatzeilen aan een carbon mast met extreem gekromde zalingen en voorzien van rod-rigging. Mooi is dat het rolsysteem van de fok onderdeks is geplaatst, dan loopt het zeil pal boven het dek. De 62 m2 grote code zero wordt met een roltrommel op de geïntegreerde carbon boegspriet gevoerd. Tussen de beide rolsystemen is voldoende ruimte om te kunnen gijpen zonder de Code Zero te hoeven inrollen. Je kunt er ook een 93 m2 gennaker voeren.

Stijf

De scherpe boeg van de SE 33 snijdt als een samoeraizwaard door de golven en dan merk je hoe mooi stijf de romp is gelamineerd. De romp heeft voorin voldoende volume om telkens mooi uit de golven te veren. Hoog aan de wind merken we de mooie performance, op ons gemak deinen we met 7 knopen snelheid over zee. Overstag gaan is met de zelf-kerende fok uiterst relaxed. Je merkt dat de lieren, de stoppers en alle lijnen op de goede plek zitten. In de kuip is lekker veel ruimte om te bewegen, maar ook om languit liggend te genieten van het zeilen. Die kans laten we ons ook niet ontnemen.

Gaspedaal

Op het moment dat de Code zero wordt uitgerold, lijkt het alsof het gaspedaal wordt ingetrapt. Dan zien we inderdaad op de meters onder de carbon giek de dubbele cijfers verschijnen. Het is een unieke sensatie om dan de autopilot knop in te drukken en met dik 10 knopen even relaxed je mail te checken.

m

Gedistingeerd

Deze Saffier 33 Life is een echt Gentleman’s zeiljacht. De bouwers begrijpen precies wat moderne zeilers willen. Noem het lui, maar het is heerlijk om naar buiten te varen, op twee knoppen te drukken om de zeilen te zetten en dan keihard te gaan zeilen. Met de comfortabele zit in de kuip geniet je optimaal van de wind, het water en de perfecte performance van dit sierlijke jacht. Het is een jacht voor gedistingeerde zeilers die alleen met het beste genoegen nemen. De prijs is in overeenstemming met andere producten voor deze groep. De Saffier 33 Life kost in de basis €179.000 en de geteste uitvoering komt op ongeveer twee en een halve ton. Kijk voor meer informatie op www.saffieryachts.nl

Technische gegevens:

Merk, modelSaffier SE 33 Life
Lengte o.a.:9,85 m. (romp) – 11 m. over alles
Breedte:2,85 m.
Diepgang:1,70 m. (standaard), 1,40 m. (ondiep), 2,10 (race)
Doorvaarhoogte:14,50 m.
Zeiloppervlak a/d wind:55 m2
Grootzeil:33 m2
Zelfkerende fok:22 m2
Code Zero:62 m2
Gennaker:93 m2
Motor:Yanmar 14 pk 2YM15 diesel of Torqeedo 10 kW pod
Waterverplaatsing:3000 kg
Kielgewicht:1250 kg
Ballastaandeel kiel:42 %
Vanaf-prijs:€ 179.000
Prijs geteste uitvoering:ca. € 250.000
Meer informatie:www.saffieryachts.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site