Deze boottest van de Damarin 732 cabin is met een 80 pk diesel in 2020 uitgevoerd.
De Damarin werf van vader en zoon van Dam uit Gouda bestaat in 2020 al 25 jaar. Wat ooit begon met de import van kleine Engelse bootjes is nu een kleinschalige werf waar met de hand sloepen, zeiljachten en tenders van grote klasse worden gebouwd. Epco Ongering testte de Damarin 732 cabin.
Vaardige handen
In de afgelopen 25 jaar hebben vader Adrie en zoon Ad van Dam nooit de behoefte gehad om een grote werf te worden. De mannen hebben passie voor het bouwen van mooie boten en niet zozeer voor het managen van personeel. Daarom doen ze op de werf bijna alles zelf. In de emissievrije loodsen werken twee paar vaardige handen, af en toe met hulp van een lokale specialisten. Vader en zoon produceerden in de afgelopen 25 jaar iets meer dan 300 boten, gemiddeld dus 12 per jaar. Dat maakt een Damarin tot een tamelijk exclusief product, slechts bekend bij een kleine schare liefhebbers, maar ze varen wel tot in de USA aan toe.
Bouwnummer 300
Het gamma bestaat uit 12 modellen die uit zes verschillende rompmallen worden gebouwd. Daaronder de prachtige 23 voets daysailer, een paar klassieke sloepen en twee modellen die op de romp van de 732 zijn gebaseerd. De geteste 732 cabin is bouwnummer 300 en mag zich nu al in een grote populariteit verheugen. Inmiddels is het vierde exemplaar verkocht. Ad van Dam vindt de 732 een mooie maat. ,,Deze is goed behapbaar, een grotere boot wordt al snel een kruiser.”
Cabin versie
In 2013 werd de Damarin 732 Xtender geïntroduceerd, een moderne tender. De tekeningen werden door vader en zoon zelf gemaakt, maar uitgewerkt door Studio Delta. Later kwamen er ook plannen voor een cabin-uitvoering, de kajuit werd ter plekke bedacht en vorig voorjaar was de boot klaar. De degelijke en mooie romp wordt bij Adel polyester gebouwd. Op de werf in Gouda vindt de afbouw plaats. Door de kleinschaligheid zijn allerlei persoonlijke aanpassingen mogelijk en er is zelfs een versie met achterkajuit bedacht.
Karakter
De bouwers vinden zelf de cabinversie mooier dan de open Xtender. ,,Deze heeft meer karakter.” De kajuitingang is anderhalve meter breed, zodat de zitplekken voorin echt bij de zitplaatsen buiten horen en je bovendien spullen gemakkelijk de kajuit in kunt dragen. De ingang is af te sluiten met vier verschillende perspex platen, simpel onder de achterste bank op te bergen. Met het grote raam en het perspex schuifluik is het lekker licht in de cabin. Je kunt er lekker zitten en de kajuit is met een slot goed af te sluiten. De banken zijn comfortabel en overal is prima opbergruimte. Fijn is de verlaagde vloer voorin, waardoor je daar met voldoende been- en hoofdruimte kunt zitten.
Constructie
De 732 is een strak gelijnde moderne tender met een romp zonder al te veel zeeg. De boot zit uitstekend in elkaar, voelt mooi stijf aan en de afwerking is bijzonder. Zo zijn alle zichtbare schroeven allemaal aangedraaid totdat ze dezelfde kant op staan. Ook mooi is dat een groot deel van de vloer met de motokist mee scharniert, zodat je altijd goed onderhoud kunt plegen. De motoropties lopen van en 27pk driecilinder Vetus diesel tot de snel-varende versie met een 110pk viercilinder common rail Yanmar diesel. Ook elektrische aandrijvingen zijn mogelijk. Leuk is dat je ook uit twee opties voor de stuurpositie kunt kiezen. Meest gekozen bij de Cabin is een centrale stoel op de motorkist, standaard staat de stuurconsole achterin.
Optielijst
De werf hanteert een heldere prijs voor een compleet uitgevoerde boot. Voor de standaarduitvoering moet €65.500 worden neergeteld, maar deze is dan wel voorzien van een 27 pk Vetus driecilinder, kap, dekzeil, kussens, kabelaring, antifouling, zwemplateau met teak of flexiteek naar keuze zonder meerprijs. Op de optielijst van de geteste boot staan de boegschroef, boiler, kachel, omvormer, stereo, navigatie, de centrale stuurpositie, een verlengd zwemplateau en het elektrische toilet.
Details
De kwaliteit van de werf zie je terug in details als de anderhalve meter brede kajuittoegang en schuifdeuren voor het toilet. Die maken het mogelijk om het toilet tijdens overnachtingen te gebruiken als de banken zijn opgevuld tot bed. Voor een kajuitboot maken deze details het verschil. In de kuip heb je fijne zitplekken op de U-vormige bank achterin. Daar vind je ook de brede doorstap naar het zwemplateau. Achterop zijn twee mooie beugels en de zwemtrap is in het zwemplateau verwerkt. Rondom heb je klapkikkers voor fenders op de goede plekken. De stootwillen kun je onder de banken in de kuip wegwerken.
Stil
De geteste Damarin wordt aangedreven door een 80 pk Yanmar diesel. Deze is met een flexibele koppeling verbonden met de dikke schroefas en een forse propeller. Om te voorkomen dat je stationair al de minimumsnelheid overschrijdt, is de boot voorzien van een trolling valve. Uitstekend is de isolatie van de motorkist, zodat je volgas maar 65dB geluid produceert. Dan vaar je dik 30 km/u. De troling valve laat je langzaam met 5,5 km/u varen. De stuurstoel op de motorkist zit lekker en de boot is opvallend stil.
Zonder trim
Sowieso vaart de 732 onder alle omstandigheden rustig, fijn sturend en is achteruit perfect te manoeuvreren. Daardoor is de boegschroef nauwelijks nodig. Ook opvallend is dat je geen trim nodig hebt bij de acceleratie. De boot blijft vlak en maakt dankzij de schroeftunnel weinig golven. De Damarin 732 cabin is een boot vol slimmigheden, die uitstekend vaart en opvallend stil is. Ook snelvarend bevalt de tender goed. Fijn is dat de tender door de ambachtelijke werf helemaal aan de eigen wensen aan te passen is.
Technische Specificaties Damarin 732 cabin
Lengte: 7,32 m.
Breedte: 2,55 m.
Diepgang: 0,60 m.
Doorvaarhoogte: 1,40 m.
Waterverplaatsing: 1600 kg
Motorisering: 27-110 pk diesel
Prijs vanaf: € 65.500
Meer info: www.damarin.nl
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.