XO 360: Gepolijst door de zee

Weinig merken hebben zo snel een reputatie opgebouwd als het Finse XO boats. Op Boot Düsseldorf 2016 zal hun nieuwe vlaggenschip, de XO 360 in première gaan. Voor die tijd mocht Epco Ongering er in het Britse Poole als eerste journalist mee varen.

2

Minimalistisch

De in Polen gebouwde XO motorjachten zijn modern en typisch Scandinavisch vormgegeven. Want in het hoge Noorden wordt de omgeving gegeseld door de wind en gepolijst door de zee, wat bij deze werf leidt tot een minimalistisch design met fabelachtige vaareigenschappen. Het nieuwe XO vlaggenschip, de XO 360, is net als de andere modellen herkenbaar aan de steile boeg, de lange waterlijn, de diepe V-romp en de combinatie van een aluminium romp en polyester binnenwerk.

Excentrisch

Opvallend is dat de kajuit van de XO 360 een beetje excentrisch is geplaatst. Dat houdt in dat je aan stuurboord via het gangboord prima naar voren kunt lopen, maar aan bakboord wordt dit vanwege het smalle looppad lastig.

Voor de veiligheid zijn daarom op de kajuit en het voordek goede handrelingen geplaatst. De door de excentrische plaatsing gewonnen ruimte komt in deze relatief smalle boot ten goede aan het interieur.

Barrière

De XO 360 heeft een groot achterdek waarvan de spiegel kan worden afgesloten met een achterbank. Een brede schuifpui vormt de barrière naar de lichte kajuit. Aan stuurboord zijn er drie achter elkaar geplaatste banken, een beetje zoals in de bus, maar de achterste twee zijn omklapbaar. De bank achterin biedt voorover geklapt toegang tot de gastenhut onder de kajuit-vloer met een ruim, maar laag tweepersoonsbed.

Panoramisch

De middelste bank vormt omgeklapt samen met de achterbank een dinette. Lopen we verder naar voren, dan vind je bij de geweldige bestuurdersplaats van de XO 360 een groot elektrisch schuifdak en twee mooie stoelen. Het panoramisch uitzicht rondom is fantastisch. Voorin is een ruime eigenaars-hut met een bed in V-vorm en een ruime douche- toiletruimte.

Elke maand 1

In 2016 zal de werf slechts 12 exemplaren van dit vlaggenschip bouwen, dat betekent slechts elke maand eentje. Voor deze beperkte serie heeft de werf een super complete uitvoering gekozen met tweemaal Volvo Penta D6-370 pk en verder uitgerust met alle denkbare opties. In 2017 zal de 360 ook met één D4 motor en ontdaan van alle extra’s kunnen worden uitgevoerd. Dat geeft een besparing ten opzichte van dit model met bijna de helft van de 4 ton die dit model moet gaan kosten. Het gaat om serieus veel geld, maar dan krijg je ook wel wat echt bijzonders.

Pentekening

Want de XO 360 is een van de fijnst varende snelle motorjachten van dit moment. Met de hekdrives kun je een ragfijne pentekening in de golven schilderen en dankzij het Zipwake systeem heb je geen omkijken naar de trim. Manoeuvreren is met twee motoren en een boegschroef kinderspel en ten overvloede is er ook nog een Volvo joystick beschikbaar.

Danst

Op open zee lukte het spelenderwijs om binnen 15 seconden een top van 40 knopen (75 km/u) te bereiken en de boot danst als op kussens over de golven. Voortdurend heb je het gevoel dat je veel meer sprongetjes over het water zou willen maken. Want er zijn weinig boten die zo soepel door de golven dansen als deze XO 360. Het lijkt alsof de romp is gepolijst door de zee.

Disclaimer

De boottest van de XO 360 is uitgevoerd in 2017. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer www.xoboats.nl

Cijfer: 8,3

Scorebord:

Constructie*****
Comfort & Ruimte ****
Ergonomie****
Afwerking***
Vaareigenschappen*****
Prijs / Kwaliteit***

Technische Specificaties XO 360

Lengte: 11,28 m

Breedte: 3,29 m

Diepgang: 0,90 m

Doorvaarhoogte: 3,70 m

Waterverplaatsing: 3600 kilo (excl. motoren)

CE-categorie: B

Motorisering: 2 x Volvo Penta D6 hekdrive 370 pk

Prijs:

XO 360 Premiere Line:

  • Met 2 x Volvo Penta D4 300 pk: € 390.500
  • Met 2 x Volvo Penta D6 370 pk: € 410.000
  • Met 2 x Mercury D-V8 370 pk: € 395.500
  • Met 2 x Yanmar 8LV 370 pk: € 394.000

Meer informatie: www.XO-boats.nl   

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten