Antaris Seventy5: Elektrische marathonloper

Onlangs werd de Antaris Seventy5 aan het grote publiek getoond. Het nieuwe model is ontwikkeld rond de aandrijving met een Waterworld elektromotor. Aan de Seventy5 zijn wat stijlkenmerken toegevoegd die afwijken van de succesvolle Fifty5, Sixty6 en Seventy7. Toch is de Seventy5 een nieuwe tender die vertrouwd aanvoelt.

2

Open spiegel

Gebleven zijn de vloeiende lijnen, het uitstekend verwerkte polyester-werk, de dikke gelcoat-laag en de verzorgde afwerking. Ook de rubberen stootlijst over de breedte van de boot en de licht gekromde boeg kennen we van de Antaris Fifty5 en Sixty6. Tegelijkertijd zijn er wat zaken helemaal anders aan deze nieuwe Seventy5. In de eerste plaats vind je op de brede open spiegel een multifunctioneel zonnebed. Je kunt gemakkelijk op de spiegel opstappen en dan langs het zonnedek naar voren lopen. Als je de rugleuning van de bestuurder opklapt tot sta-steun, ontstaat er een lekker zonnedek.

4

Tumblehome

Er is nog iets opvallend anders aan deze jongste Antaris tender. Hier lopen de zijkanten van de romp aan de achterkant sterker naar binnen dan bij de voorgaande modellen. Dit stijlkenmerk heet tumblehome en geeft deze moderne tender onmiskenbaar elegante lijnen. Het lage textiele windscherm accentueert de klassieke uitstraling en het tijdloze karakter van de Seventy5. Zoals de naam al doet vermoeden is de Seventy5 zeven meter vijftig lang. De boot is met 2,85 m. relatief breed. De diepgang van 75 cm wordt veroorzaakt door een slanke kiel aan het vrij vlakke onderwaterschip. Er is een fijn gebalanceerd vrijhangend roer dat hydraulisch wordt bediend. De boot oogt lager dan de uiteindelijke doorvaarhoogte van 1,18 m doet vermoeden. Gelukkig heb je met die kruiphoogte onder de meeste bruggen vrije doortocht.

5

Samenwerking

Bekijk je de boot vanbinnen, dan valt direct op dat de vloer helemaal vlak is en een motorkist ontbreekt. Op die plaats is er een losse tafel geplaatst en voor het overige is de kuip in het midden leeg. Dat is mogelijk omdat hier onder de vloer een elektromotor is geplaatst. Elektrische aandrijvingen zijn minder hoog dan diesels en dat geldt zelfs ook voor de 15kW sterke Waterworld elektromotor. Net als de tender zelf is het hele elektrische aandrijvingssysteem Made in Friesland. Voor de bouwer is het prettig dat de toeleverancier zo dichtbij is gevestigd, dat deze gemakkelijk betrokken kon worden bij het ontwikkelen van dit model. Ook de integratie van de motorgegevens met het Raymarine display is een mooi voorbeeld van de soepele samenwerking tussen de bedrijven.

6

2112 cellen

Het 39 kWh accupakket is zeer geavanceerd en bestaat uit drie delen met 2112 lithium-ijzerfosfaat cellen. Dit pakket heeft een managementsysteem zoals in moderne elektrische auto’s. Het mooie is dat motor, management en accu’s geïntegreerd zijn en dat alles met elkaar communiceert. Zou er een cel uitvallen, dan past het hele systeem zich onmiddellijk aan. Op het heldere Raymarine display lees je alle belangrijke gegevens af. Ook als je tussendoor bij een restaurant hebt kunt laden, zie je dat direct op je display terug. Naast motor- en verbruiksgegevens toont het display desgewenst kaartgegevens of andere Raymarine opties zoals echobeeld van het water onder de boot.

7

Fossiele versies

Net als alle andere Antaris boten kun je deze Seventy5 ook in verschillende dieselversies bestellen. Deze fossiele versies hebben uiteraard wel een motorkist die je ook als tafeltje kunt gebruiken. De diesellijn begint bij een 27pk driecilinder Vetus en loopt tot aan een Yanmar 110 pk common rail turbodiesel. Vanaf de 52pk Vetus gaat het om snel varende tenders waarvan de romp extra wordt verstevigd. Het onderwaterschip en de kiel zijn ongewijzigd. Want ook voor een diesel aandrijving geldt dat het fijn is als de romp-weerstand is geminimaliseerd.

8

Magneetjes

Veel details en de uitwerking van het comfort verraden de ervaring van de Friese werf. Iets voor het stuurwiel vind je consoles tussen de banken. In de console aan bakboordzijde is een koelkist en aan de andere kant een spoelbakje gemaakt. Mooi zijn de magneetjes die de deksels van de consoles omhooghouden. Dankzij een fijn pop-out lampje heb je op de consoles altijd voldoende licht. Opstap-treden ontbreken, of zijn bedekt met kussens. Onder de banken is opbergruimte met – zoals bekend van deze bouwer – losse deksels zonder scharnieren. Voorin is een toiletoptie, naar keuze is dat een chemisch toilet, een handpomp-toilet of een elektrisch toilet. Het toilet is vrij ver naar voren geplaatst, waardoor je ondanks het dakluik beperkte hoofdruimte hebt.

Dagenlang

Op de testdag was het stoer Fries weer. Een dikke windkracht zes geselde het Friese water rond de werf in Woudsend. Direct valt op dat de aandrijving met de 15kW Waterworld elektromotor meer dan genoeg power heeft om de harde wind partij te geven. Het geïntegreerde display maakt ons vrolijk, want als je heel rustig vaart, (bv 4 km/u) verbruik je maar 350W. Het display geeft dan aan dat je met deze elektrische marathonloper liefst 4 dagen onafgebroken met deze snelheid door zou kunnen varen en een actieradius van 385 kilometer hebt. Dat vergroot het vaargebied van deze powertender enorm. De boot is in de eerste plaats ontwikkeld voor elektrisch varen en dat betekent dat de waterweerstand van het onderwaterschip is geminimaliseerd. Achteruit varen wordt met gebruik van de optionele boegschroef eenvoudig. Vooruit is deze tender door de slanke kiel en een goed roer mooi koersvast en opvallend stil.

Stabiel

Op het open water bevalt goed dat deze Seventy5 zo stabiel is. Als je door een golf wordt opgetild, keert deze direct weer in de rustpositie terug omdat alle gewicht laag onderin de boot is geplaatst. Het energieverbruik is mooi beperkt. Met een snelheid van 8 km/u, verbruiken we 1,6 kW en dat kunnen we met het grootste 39kW lithium accupakket meer dan 24 uur volhouden. Op deze snelheid haal je een actieradius van 192 kilometer op 1 lading. Vaar je 10 km/u, dan zie je aan de golven rond de boot dat je de rompsnelheid hebt bereikt. Dan verbruiken we 4,3kW, dat kun je zelfs langer dan 9 uur volhouden en heb je een actieradius van bijna 100 kilometer. Je kunt nog harder, zo’n 14 km/u. Maar wie wil dat?

9

Conclusie

De Antaris Seventy5 is een mooie, stille, uitstekend gebouwde en goed afgewerkte tender. Deze boot biedt het echte moderne en duurzame varen. De prijs van de Antaris Seventy5 begint bij €61.500 maar in het geteste ‘full options’ model zit al voor 40duizend euro aan accu’s. Daarmee komt deze compleet uitgeruste boot met alle denkbare opties uit op een prijs net boven een ton. Dat is een marktconforme prijs voor een fluisterstille, goed afgewerkte power-tender met een enorme actieradius.

Disclaimer

De boottest van de Antaris Seventy5 is in samenwerking met Watersport-TV uitgevoerd in oktober 2022. Genoemde prijzen en specificaties zijn van dat moment. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op: www.antarisboats.com

Technische SpecificatiesAntaris Seventy5
Lengte o.a. (m.)7,50
Breedte (m.)2,85
Diepgang (m.)0,75
Doorvaarhoogte (m.)1,18
CE-OntwerpcategorieC
Motor pk (kW)27-110 pk diesel 10-15 kW elektro
Accu’s19 kWh (Lood)- 19,5 – 39 kWh (Lithium)
Waterverplaatsing: (kilo)Vanaf 1900
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 61.500
Prijs geteste uitvoering:ca. €
Meer informatiewww.antarisboats.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten