Beneteau Antares 8: Verrassend Veelzijdig

Bij de verkiezing van de Motorboot van het jaar werd de Beneteau Antares 8 genomineerd vanwege de veelzijdigheid. En daar is niets te veel mee gezegd, want dit is echt een alleskunner. De aaibare ‘Berenboot’ uitstraling klopt met het gebruiksgemak. Na het opstappen hoef je alleen de hoofdschakelaar om te zetten, de motor te starten, de landvasten los te gooien en je kunt wegvaren. Geen gedoe met tenten, ritsen en tenaxen. Zo is wegvaren superrelaxed.

Snufjes

De geteste Beneteau Antares 8 is de middelste in de Antares range van de Franse werf. De range bestaat uit boten van ongeveer 6,7,8, 9 en 11 meter. Deze polyester weekender is dik 8 meter lang en bijna 3 meter breed. De boot weegt met de motor een kleine 2500 kilo. De veelzijdigheid blijkt onder meer uit het gegeven dat de boot geschikt is voor het vissen op zee, maar je er ook prima een dagtocht op de plassen of een tocht door de grachten mee kunt maken. Er is plek zat voor een flink gezelschap want je hebt een gezellige en comfortabele buitenruimte en in de kajuit is deze boot ook verrassend ruim. De veelzijdigheid komt ook tot uitdrukking in veel snufjes, zoals het verschuiven of kunnen omklappen van de banken en allerhande bed-opties.

Asymmetrisch

De kajuit is asymmetrisch op de romp geplaatst. Aan stuurboord heb je een volwaardig gangboord van minimaal 25 cm breedte. Aan bakboord is het gangboord zo smal dat lopen daar lastig wordt. Voorop is een ankerkluis en de testboot was voorzien van een optionele elektrische ankerlier. In de kajuit vind je voorin een diagonaal tweepersoonsbed en een lage natte ruimte met gecombineerde toilet en douche. De ruimte is eigenlijk te klein om te douchen, maar het is handig dat je met de douchekraan gemakkelijk je voeten kunt afspoelen. Voor de ventilatie is in het slaapgedeelte een klein dakluik. Opbergruimte is er volop onder het bed, tegen de wanden en in de hondenkooi. Het is bijzonder dat je de ruimte onder de salonvloer als hondenkooi zou kunnen gebruiken. Omdat je onder de salonvloer via een luikje bij deze plek kunt is deze ruimte ook goed als bergkast te gebruiken.

Schuifpui

In de salon is aan stuurboord de stuurpositie. De bestuurder heeft een fijne kuipstoel met opklapbaar sta-steun deel. Het dashboard is eenvoudig en overzichtelijk. Naast een Garmin scherm is daar behalve een tiental schakelaars, de radio en de boegschroef ook een bekerhouder. Opbergruimte voor kleine spullen is er volop onder de ramen. Achter de bestuurdersplaats is een mini kombuisje met spoelbak, een 1-pits kooktoestel en een koelkast. Aan de andere kant is een slimme dinette met omklapbare bestuurdersbank en een gemakkelijk te vergroten tafel. Van deze plek kun je door de tafel te laten zakken nog een extra bed maken. Dankzij de schuifpui over driekwart van de breedte, een groot dakluik en twee (optionele) schuiframen is de boot goed te ventileren. Bijzonder is dat dit compacte jachtje op de optielijst ook een airco aanbiedt.

Op rails

Voorop is een groot zonnebed te maken. Het dak is stevig en daarop kun je accessoires meenemen zoals kajaks, SUP-planken of zelfs fietsen. Op het achterdek zie je weer dat de werf dol is op rails en omklap mogelijkheden. Tegen de spiegel is een bank op rails die je met de tafel tot zonnebed kunt transformeren. De rails zijn bedoeld om aan boord de maximale grootte van de kuip te kunnen benutten. Als je klaar bent met varen kun je de achterbank over de rails naar voren schuiven om de motor helemaal uit het water te kunnen trimmen. Als optie is er In de zijkant een opklapbare bank, zodat je gezellig rond de tafel kunt zitten.

Romp-deur

De totale constructie van deze Beneteau is goed, de romp is volglas polyester en de dekken zijn gemaakt van een sandwich laminaat. Op het polyester-werk is werkelijk niets aan te merken. De betimmering met walnoot-fineer is vooral zakelijk. De verdere afwerking is vanwege de massaproductie niet heel verfijnd. Erg praktisch is de romp-deur aan stuurboord. Vissers kunnen hier hun vangst gemakkelijk binnenhalen. Verder is zo’n deurtje fijn bij het afmeren en natuurlijk bij het op- en afstappen. Wij testten de ‘cruising’ uitvoering. In de ‘fishing’ versie is de achterbank vervangen door een ‘vis-station’ met aas-bak en vis-bun met circulerend water. Uiteraard is deze eveneens op rails te verplaatsen om de motor uit het water te kunnen trimmen.

Topmotor

De motorisering loopt van 100 tot 250 pk. De geteste boot heeft de bekende en betrouwbare Yamaha F150 aan de spiegel. Het is een 2670 cc viercilinder in lijn topmotor met 4 kleppen per cilinder en dubbele bovenliggende nokkenassen voor optimale verbrandings-efficiency. Door computergestuurde elektronische brandstofinspuiting is het verbruik laag. Zo’n computer verlengt bovendien de levensduur van je bougies en garandeert maximale betrouwbaarheid. Bijzonder is de variabele trolling, waarbij je in stapjes van 50 toeren extreem langzaam kunt varen, een eigenschap die vooral bij het vissen handig is. De motor is gekoppeld aan de elektronische gashendel en aan de klokken op het display. Daar kun je alle belangrijke zaken op aflezen. Zoals snelheid, toerental, oliedruk, verbruik en trimstand. Optioneel is Y-COP diefstalbeveiliging, het Yamaha Customer Outboard Protection system.

Airsteps

Bijzonder is dat het onderwaterschip getrapt is. De boot heeft een zogenaamde stepped hull. Deze Airsteps zorgen dat er extra lucht onder de boot komt zodat deze sneller planeert. De acceleratie van de Yamaha F 150 is geweldig. De topsnelheid ligt uitgetrimd rond de 55 km/u. Bij deze snelheid vaart de Beneteau Antares 8 goed stabiel en is prima te controleren. Bochten en golven kun je dankzij het uitstekende onderwaterschip probleemloos nemen.

G

Waardevast

Toch leent deze multitasker zich ook goed om lange tijd rustig mee te varen. Het comfort is prima, uitzicht en ventilatie zijn goed verzorgd en de Yamaha F 150 vormt de slagroom op de taart. Het is een op- en top veelzijdige combinatie, ideaal als weekender voor kleine gezinnen of voor vissers. De prijs zonder motor begint bij €63.767. Voor deze Beneteau Antares 8 met de 150 pk Yamaha motor en alle denkbare opties kom je uit op €122.000. Dat is veel geld, maar marktconform voor een veelzijdige en uitstekend varende, waardevaste boot.

G

Disclaimer

Deze boottest van de Beneteau Antares 8 met Yamaha F 200 is uitgevoerd in oktober 2022. Eerder is door het team boottesten een test van de oudere versie van de Beneteau Antares 8 uitgevoerd. Deze vindt u HIER. De tekst of delen van deze tekst en sommige foto’s kunnen ook op andere websites zijn geplaatst. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor de actuele gegevens op de website van de dealer. Deze test of delen ervan kunnen in andere media zijn verschenen.

G

Technische gegevens: Beneteau Antares 8 met Yamaha F150

TECHSPECSBeneteau Antares 8
Lengte o.a. (m.)8,06
Breedte (m.)2,80
Diepgang (m.)0,80
Doorvaarhoogte (m.)2,33
CE-OntwerpcategorieC
Motor pk (kW)100-250 pk
Waterverplaatsing: (kilo)Light: 2545 kg
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 63.767 ex. motor Yamaha 150pk vanaf €17.455)
Meer info:www.serry.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten