Axopar 28 Open: Glijdende perfectie

spot_img

De boottest van de Axopar 28 Open is uitgevoerd in 2019 met 2 x 200 pk Mercury buitenboordmotoren.

In 2018 introduceerde Axopar een vernieuwde 28 voeter met 2 motoren. Zoals gebruikelijk bij dit merk zijn er verschillende uitvoeringsvarianten. Wij testten de Open versie met de vrijwel onzichtbare slaapcabine onder het zonnedek. Een hartverwarmende ervaring.

Axopar 28 Open

Licht en Betaalbaar

Het verhaal achter Axopar is bekend. De oprichters van het Finse merk waren eerder succesvol met merken als Aquador, XO boats en Paragon. Jan-Erik Viitala en Sakari Mattila besloten vervolgens luxe, walk-around boten te bouwen, die licht en betaalbaar moesten zijn. De naam werd een samenvoeging van de drie eerdere merken: A, XO, Par. Axopar boten hebben een getrapte polyester romp die in Polen wordt vervaardigd. De constructie is degelijk, met Scandinavische polyesterkwaliteit, Fins design en gedetailleerde afwerking.

Axopar 28 Open

Prijswinnend

Na de introductie van de Axopar 28, de 24 en de 37, prijswinnende boten in verschillende Europese categorieën, zag de vernieuwde 28 het licht. Eerst met enkele motorisering en drie uitvoeringsvariaties: Open, T-Top en Cabin. Later werd de versie met twee motoren uitgerust. In Scandinavië zijn tweemotorige boten extra populair vanwege de betrouwbaarheid. In ons land is het fijn dat je de boot met twee motoren op de millimeter kunt manoeuvreren.

Axopar 28 Open

Joystick

De geteste Axopar 28 Open is voorzien van twee Mercury V6 200pk buitenboordmotoren en het optionele JPO (Joystick Piloting) systeem. Zonder boeg- of hekschroef kun je hiermee de onafhankelijk motoren bewegen en snaarstrak op een A4’tje manoeuvreren. Een fijne optie is skyhook, een systeem waarmee je op je GPS-positie blijft liggen en de motoren je automatisch op die plek houden.

De Axopar 28 Open is een boot met een andere indeling dan andere. Hier is niet het slaapgedeelte onder het voordek, maar vind je de tweepersoons slaapplek onder het zonnedek achterop. Het is er niet enorm ruim, maar de hut is praktisch en goed te ventileren. Een (standaard) toilet vind je aan de voorkant van de stuurconsole. De boot is laag, mede doordat de console met lage ruit het hoogste punt vormt.

Axopar 28 Open

Degelijk

De twee comfortabele stoelen achter de voorruit zijn om te draaien om ze bij de andere zitplekken in de kuip te betrekken. In het boeggedeelte voor de console is een gezellige V-bank rond een nette tafel. Alles is heel degelijk gemaakt. Er zijn mooie opbergruimtes, luiken hebben goede scharnieren en sloten, zijn -waar nodig – voorzien van gasveren. De kussens zijn prachtig, de afwerking is subliem, stijlvol maar niet overdreven.

Trailerbaar

Deze motorisering met 2 x 200 pk is misschien zwaar, maar een feit is daar het buitengewoon goed bevalt. Alternatief is een configuratie met een enkele V8 300 pk aan de spiegel. Deze heeft vergelijkbare topsnelheid, maar vaart wat lastiger. De combinatie met twee motoren weegt beladen 2800 kilo, maar is desondanks trailerbaar. Leeg weegt de boot slechts 1795 kilo. Met de optionele bimini en tent is de Axopar 28 Open bijna een volwaardige kajuitboot. De prijs voor de kale boot is laag, maar hou er rekening mee dat er veel kosten bijkomen voor bijvoorbeeld de motor(en) en opties als onderwaterverlichting, navigatiesystemen, verwarming, stereo of een koelkast.

Super stil

Als we wegvaren lijkt het alsof de Mercury Verado motoren niet lopen. Slechts het waterstraaltje verraadt, dat de 400 paardenkrachten startklaar zijn. Stationair vaar je 5,8 km/u en verbruik je amper 5 liter per uur. Als we gas geven trekt de boot nog altijd nauwelijks golven. De autotrim maakt trimmen overbodig en dus zoef je altijd in de perfecte positie over het water. Je merkt dat de dubbel getrapte romp ideaal gevormd is voor soepele acceleratie en in de golven voel je nooit klappen, de boot veert altijd mooi in. Op de topsnelheid klokken we 85 km/u. De motoren hoor je nauwelijks en de boot vaart zo goed en veilig, dat zelfs het varen op hoge snelheid eigenlijk niet spannend meer is.

Axopar 28 Open

Gedistingeerd

De Axopar 28 Open is een van de beste boten in haar klasse. Het is typisch geschikt voor gedistingeerde watersporters, die van snelheid houden, maar daarbij niet hun omgeving met golven of geluid tot last willen zijn.

Beoordeling:

Cijfer 9,2

Constructie ****

Comfort en ruimte *****

Afwerking *****

Ergonomie *****

Vaareigenschappen *****

Prijs/Kwaliteit ****

Axopar 28 Open

Technische Specificaties Axopar 28 Open

Lengte: 9,18, m.

Breedte: 2,95, m.

Diepgang: 0,80 m.

Waterverplaatsing: 1.770 kg

Motorisering: 2 x 200pk Mercury Verado (€22.345 per stuk)

Prijs vanaf: € 55.260 excl. motoren

Meer info: www.kemperswatersport.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine. De vermelde prijs is uit 2019

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site