Barkas 900 Supersport: exclusief loungen

Deze boottest is uitgevoerd in 2018.

De Barkas 900 Supersport is gebaseerd op een iconische tender uit het verleden die als een feniks uit de as is herrezen. Mogano, in het verleden de bouwer van de Brandaris Barkas, maakt nu een moderne 9 meter versie met een geheel nieuw onderwaterschip. Een exclusieve loungeboot met een gouden historie.

Barkas 900

Juryboot

Bij de Olympische Spelen van 1936 werden de juryleden voor de zeilwedstrijden met een barkas naar het wedstrijdwater vervoerd. Deze oer-barkas was een echte officiersboot, waarin de opvarenden door de hoge boeg tegen opspattend water werden beschermd. Door de oorlog verdween de barkas uit beeld, maar dook later weer op als werkboot van Ottenhome, de bekende Loosdrechtse zeilbootverhuurder.

Uiteindelijk is er een mal van getrokken en is de boot Brandaris Barkas gedoopt. Bouwer Mogano maakte er in het vorige decennium tientallen, misschien wel meer dan 100 van. Met Dijkzicht als nieuwe verkooporganisatie, kreeg de succesvolle tender een vrijwel onzichtbare facelift. Het onderwaterschip is aangepast om de boot droger te laten varen. Zo zijn er sprayrails toegepast en is de breedte iets toegenomen, om de boot ook geschikt voor grotere vermogens te maken.

Barkas 900

Exclusief

Aan de buitenzijde zie je direct dat de Barkas 900 Supersport een exclusief jacht is. Glimmend gelakt teak- en mahoniehout, dikke rvs-accenten en Bentley stijl lederen bekleding verklappen een gepeperd prijskaartje. Details zoals een wegklapbaar anker, een volledig uit het zicht opgeborgen bimini en een elektrisch te openen motorruimte benadrukken het bijzondere karakter. Overigens is de boot door klanten geheel zelf in te delen. De geteste boot had een kajuitje onder het voordek met een koelkast, een elektrisch spoeltoilet, vuilwatertank en een wasbakje.

Barkas 900

Iroko

De constructie is oerdegelijk. De romp is van polyester, maar gemaakt alsof het een houten tender betreft met massief iroko spanten en wrangen. Al het teak- en mahoniehout is massief en dik, gemaakt van zelf uitgezochte en gedroogde stammen. Het polyesterwerk is handay-up verwerkt volglas laminaat onder en een sandwichconstructie boven water. Voor de motorfundatie zijn zware iroko balken van 15 cm gebruikt. Deze zijn dan wel zwaar, maar diep geplaatst, zodat het een positief effect op de stabiliteit heeft. En dat de boot stabiel is merk je als je opstapt. De halfronde traptreetjes zijn verder ergonomisch niet geweldig, maar de boot ligt als een blok in het water.

Barkas 900

Limousine

Bijzonder is de afwerking van de Barkas 900 Supersport. Alle materialen zijn verwerkt op het niveau van een exclusieve limousine. Hiervoor krijgt het houtwerk eerst drie lagen epoxy, dan volgen vier lagen lak. Er is een wortelnotenhouten dashboard dat doet denken aan luxe Britse sportauto’s en de oranje bekleding past daar uitstekend bij. Daarnaast is er voldoende bergruimte en het toilet voorin is ondanks de beperkte onderdekse hoogte goed te gebruiken. Onder de vloer zijn de tanks verwerkt, 2 x 200 liter brandstof, 180 liter drinkwater en 50 liter vuilwater.

Barkas 900

Uitgelijnd

Achter onder het grote zonnedek is de ruime motorkamer. Normaal gesproken vind je daar twee Hyundai 270pk common rail diesels. Daarnaast zijn tegen meerprijs twee 195 of 320pk common rail Yanmars of 280pk Steyr diesels te plaatsen. In de testboot was gekozen voor 2 x Crusader 330 pk, 5,7 liter benzinemotoren met een diep Amerikaans V-8 geluid. Met een goede uitlijning van de motoren, kan net als bij Boesch en Riva worden gewerkt met een starre asverbinding. Voor de veiligheid is er een automatisch Mabo brandblussysteem. De motorkamer is een plaatje.

Barkas 900

Oogstrelend

Op het water valt de Barkas 900 Supersport zeker op. Is het niet door het oogstrelende uiterlijk, dan wel door het enorme diep brommende V-8 geluid. De basissnelheid is nogal hoog, met twee motoren ingeschakeld rond de 9 km/u. Op water met een 6 km snelheidsbeperking zoals de Vecht, is het verstandig om met maar 1 motor ingeschakeld te varen. Hiermee vaart de Barkas namelijk ook goed. Met twee motoren en de standaard boegschroef is manoeuvreren kinderspel. Vooral in snelle bochten heb je wat ruimte nodig omdat op de relatief smalle boot gemakkelijk de bovenste schroef boven water komt. De Barkas vaart soepel, is snel en stabiel. Het is een exclusief Nederlands topproduct met een bijbehorende prijs vanaf €182.500.

Beoordeling:

Cijfer 8,5

Constructie *****

Comfort & Ruimte ****

Afwerking *****

Ergonomie ****

Vaareigenschappen ****

Prijs/Kwaliteit ***

Technische Specificaties Barkas 900 Supersport

Lengte: 9,00 m.

Breedte: 2,45 m.

Diepgang: 0,62 m.

Waterverplaatsing: 2700 kg

Motorisering: vanaf 2 x 270pk diesel

Prijs vanaf: € 182.500

Meer info: www.dijkzichtbv.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten