OudHuijzer 740 Tender: Stabiel en innovatief

spot_img

De OudHuijzer 740 tender is het nieuwste model van de werf die al zo’n 25 jaar betaalbare polyester boten voor de Nederlandse markt maakt. Het is een familietender met opvallend veel ruimte en enkele vernieuwende details.

Stabiel

Als je goed naar het nieuwste model OudHuijzer 740 tender kijkt, vallen direct twee zaken op. In de eerste plaats zie je dat de boot heel breed is. Op 7 meter 40 lengte verwacht je een breedte van rond de 2 meter 50, maar deze OH 740 is bijna 25 centimeter breder. Die grote breedte zorgt voor lekker veel binnenruimte en biedt extra veel stabiliteit als je opstapt en tijdens het varen.

Het tweede opvallende gegeven zit in de spiegel die een extra richel heeft Die verdikking in de romp is optisch fraai uitgevoerd en biedt extra stevigheid aan de tender. Ook maakt de richel het makkelijk om op- en af te stappen en je zit er lekker in het zonnetje. Vanuit het water kun je gemakkelijk de zwemtrap uittrekken. Aan de stevige beugel erboven trek je jezelf zo omhoog.

3

Binnen-mallen

De OH 740 is een zogenaamde outboard-tender met aandrijving in de bun. Boven de bun is een zonnebed. Er naast zijn twee hele diepe bakken die ideaal zijn voor het opbergen van de fenders. Je ziet dat de binnenzijde van de bakken, maar ook van de ruimte onder het voordek glad is afgewerkt. Dat kan alleen als er met binnen-mallen wordt gewerkt. Dat is kostbaar, maar oogt veel mooier dan afwerking met topcoat (een verflaagje) zoals op andere boten. Ook de verzonken scharnieren en de houten deksels zijn signalen dat de bouwers ervaren zijn en oog hebben voor details. Dat zie je ook aan de zes goed geplaatste kikkers, de mooi verwerkte kabelaring en de dikke stootrand rond de achterkant van de boot.

Vulstukken

De indeling is lekker praktisch, met goede opstaptreden aan beide zijden van de zelflozende kuip. De kleine houten klepjes dekken de vulopening van de brandstof en aan de andere kant de vulopening voor een optionele watertank af. Achterin is een brede bestuurdersbank waar je met drie man breeduit kunt zitten. Erg mooi is de elegant gevormde stuurconsole met grijpbeugel en bekerhouders plus voldoende plek voor de navigatieapparatuur. Aan de zijkant van de kuip zijn grote consoles, waarvan die aan de stuurboordkant een grote koelkist bevat. Er is voldoende zitplek voor acht opvarenden en het voorste deel is geschikt om er een groot bed te maken. Mooi is dat je de vulstukken en de kussens gemakkelijk kunt opbergen. Het kussen achterop is niet alleen lekker dik maar valt ook prima in de ruimte boven de bun zodat deze niet snel weg zal vliegen. Bovendien zorgt een schuine rand boven het rugkussen van de stuurbank voor extra comfort op dit zonnedek.

Scharnierende kussens

In de vloer is voor de console een groot luik met een enorme opbergruimte. Ook onder de banken is volop opbergruimte. Innovatief en baanbrekend is de manier waarop de zitkussens de opbergruimtes afsluiten. Het zijn dikke kussens met een stevige houten onderkant die met vaste scharnieren zijn bevestigd. Zo maar één hand nodig om de kussens omhoog te zetten. Dan heb je de andere hand vrij om spullen die je wil opbergen vast te houden. Verder zijn de rugleuningen hoog en voorzien van strakke kussens met diamantruit patroon. Het voorste deel van de kuip is verlaagd, zodat je voldoende zithoogte onder de buiskap hebt. Bij een moderne tender hoort een mooie ruimte onder het voordek waar je een toiletje kunt plaatsen. Die plek is afgesloten met twee nette klapdeuren, zodat je daar onbespied bent.

Tohatsu

Het hart van deze outboardtender vind je in de bun. In de OH 740 passen Tohatsu motoren van 30 -150 pk. Op deze testboot is niet gekozen voor de zwaarste motorisering maar voor de iets bescheidener 140 pk. Het is een Tohatsu en dat merk mag best eens in het zonnetje worden gezet. Tohatsu is Japans, wereldwijd heel groot en het is het enige merk dat buitenboordmotoren als hoofdproduct maakt. Voor de meeste merken zijn buitenboordmotoren een bijproduct, maar niet bij Tohatsu. De Japanners bouwen al meer dan 100 jaar motoren en sinds een paar decennia doen ze dat ook voor bekende merken zoals Mercury. In Nederland heeft het merk een sterk groeiend marktaandeel, want 1 op de 6 verkochte motoren is een Tohatsu.

Powerrrrr

De 140 pk, 2 liter viercilinder viertakt uit de geteste boot loopt soepel en weegt maar 178 kilo. Geef je gas, dan merk je dat deze in lijn motormotor met elektronische brandstofinjectie en powertrim veel vermogen herbergt. Stationair merk je nauwelijks dat de motor loopt en volgas hoor je de motor beschaafd zingen. Ook vanuit het middelste toerentalbereik heb je volop power om verder te versnellen. Uiteindelijk klokken we de topsnelheid op 60 km/u en dan is de boot goed te controleren. Ook is fijn dat de motor in de bun goed te trimmen is.

Ijzersterk

Voor een familietender is het belangrijk dat deze gemakkelijk te manoeuvreren is. De OudHuijzer heeft een relatief vlak onderwaterschip. Ook is de boot met de toiletruimte onder het voordek plus buiskap relatief hoog opgebouwd en vangt dus veel wind. In het prototype was een groot stuur gemonteerd, maar zijn er zes slagen nodig voor het totale stuurbereik. Dat maakt manoeuvreren met wind en stroom wat lastig en dan is een boegschroef een fijne hulp. Deze optie is vriendelijk geprijsd omdat de boegschroeftunnel al in de romp is gelamineerd. Achteruit varen met de OudHuijzer 740 Tender is simpel, want je stuurt met de motor en dat werkt heel direct. Ook op snelheid is er niets op de vaareigenschappen aan te merken. De OudHuijzer planeert snel en laat zich strak door de bochten voeren. De tender is stabiel en comfortabel, maar planerend kun je het beste staand sturen. Wij deden met een snelheid van 45 km/u nog een onvrijwillige crashstest met een boei. In de kras die ontstond kun je zien hoe goed dik de gelcoatlaag is. Maar het polyester bleek ijzersterk.

Kwaliteit

De prijs van OudHuijzer 740 tender zonder de motor begint bij €39.950. De kleinste 30 pk Tohatsu kost iets minder dan 5 mille en voor zo’n combinatie heb je geen vaarbewijs nodig. Kies je voor de 140 pk krachtpatser uit de geteste boot, dan moet je 15 duizend euro bij de basisprijs optellen. In totaal komt de geteste OudHuijzer met 140 pk Tohatsu en een paar opties uit rond de 60.000 euro. Dat is beslist niet duur voor de uitstekende kwaliteit van deze stabiele, goed afgewerkte en comfortabele tender.

Technische gegevens:

Merk, model:Oudhuijzer 740 Tender
Lengte o.a.:7,40 m.
Breedte:2,71 m.
Diepgang:0,50 m.
Doorvaarhoogte:1,25 m.
Motor van – tot:30 – 150 pk
Waterverplaatsing:1250 Kg
Vanaf-prijs:€39.950
Prijs geteste uitvoering:ca. €60.000
Meer informatie:www.oudhuijzer.nl

Klik hier voor andere OudHuijzer testen:

© Boottesten 2024

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site