Saffier 32: Oogstrelend en doordacht

spot_img

De boottest van de Saffier 32 is uitgevoerd in 2006. Genoemde prijzen zijn uit dat jaar.

Het verhaal achter de Saffier werf in IJmuiden is even romantisch als avontuurlijk. Het bedrijf is gestart door vader Richard Hennevanger, na met zijn gezin acht jaar lang de wereld te hebben rondgezeild. Tegenwoordig runnen zoons, Dennis en Dean het bedrijf. Met hun vader op de achtergrond zorgen ze elke paar jaar voor een verrassing op de Nederlandse zeilmarkt. Dit jaar is dat de 32, een mengeling van nostalgisch en modern, of van avontuur en veiligheid. Kortom een echte Saffier!

Saffier 32

Twinkeling

Dennis Hennevanger heeft het al heel vaak verteld, maar toch twinkelen zijn ogen nog als hij over het ontstaan van het bedrijf begint te vertellen. Het is dan ook zo’n mooi verhaal, dat je onmiddellijk de beelden voor je ziet. Een vader met zijn Antilliaanse vrouw en twee kleine zonen, die na een werfavontuur in Australië, aan het eind van de jaren 60 met een zelfgebouwd jacht van 16,5 meter rond de wereld zeilt. Gewoon: vertrekken uit IJmuiden en dan maar zien waar de wind je brengt. Geen GPS aan boord, geen mobiele telefoon en geen modern gereedschap mee. Dan maak je dus van alles mee. Van walvissen tot hurricanes, van tropische eilandjes tot ‘alle hens aan dek’.

Saffier 32

Ervaring op zee

Door het rondtrekken over de oceanen leerden de opgroeiende broers Hennevanger het zeilen tot op het bot beheersen. Van die ervaring maken ze dagelijks gebruik bij het managen van de jachtwerf die door hun vader is opgezet toen hij na zijn tocht terugkwam in Nederland. Als je jarenlang één bent geweest met de oceanen, is er maar één soort plek waar je kunt wonen: aan zee. Dus begon vader Richard een werf in IJmuiden, want daar was volop werk. Hij hield zich vooral bezig met reparaties en onderhoud voor de visserij. Later ging hij ook mallen bouwen voor de reddingssloepen van Mulder en Rijke. In 1997 werd het eerste eigen bootje gepresenteerd: de Saffier 6.50, na een paar jaar gevolgd door de veelgeprezen 8.00. Maar nog altijd verricht het bedrijf naast het bouwen van nieuwe jachten werkzaamheden op het gebied van reparatie en onderhoud voor de beroepsvaart en de KNRM.

Saffier 32

Risicospreiding

Want je moet nooit al je geld op één paard zetten. Na het succes van de kleinere Saffieren was het ontwerpen van een groter jacht een echte uitdaging. Want de 6.50 en de 8.00 waren vooral bedoeld voor het zeilen op binnenwater. Al is Dennis samen met journalist Jan Briek in de open 6.50 ooit de Noordzee in slecht weer overgestoken. Het nieuwe model moest voldoen aan de eisen van ontwerpcategorie A: golven van meer dan acht meter en windkracht groter dan 8 Beaufort kunnen doorstaan. Dan wordt de lat ineens heel hoog gelegd, want met dit negen en een halve meter lange schip moet je dan zelfs de wereld rond kunnen zeilen.

x

Gematigd klassiek

Bij het ontwerpen is Richard Hennevanger uitgegaan van de lijnen van de kleinere modellen. Dat betekent een klassieke gematigde zeeg, de grootste breedte in het midden van het schip en een modern zeilplan met een relatief groot grootzeil en High aspect fok. De tekeningen zijn technisch uitgewerkt door jachtontwerper Peter Bosgraaf, die vooral bekend is van de Beaver motorboot en de succesvolle Stern zeiljachten van 33, 37 en 40 voet. Voor de Saffier 32 hebben de berekeningen van Bosgraaf opgeleverd dat de kenterhoek is vastgesteld op 132 graden. De goede stabiliteitskarakteristieken hebben te maken met een fors ballastaandeel en een grote relatieve breedte ten opzichte van de lengte.

Saffier 32

Relatief breed

Als we de Saffier vergelijken met twee andere zeewaardige klassieke cruisers van ongeveer dezelfde lengte, de Comfortina 31 en de Hallberg Rassy 32, valt op dat de Saffier relatief de breedste is en ook over het grootste ballastaandeel beschikt. Bij de Comfortina is het zeiloppervlak (relatief en absoluut) het grootst maar de Saffier is het zwaarste jacht van de drie. De zwaarte van het schip heeft natuurlijk te maken met de constructie. De rondspant romp wordt bij een polyesterbedrijf van twee oud-medewerkers geproduceerd, waarna het op de eigen werf wordt aangepast aan de wensen van de klant. De romp is volglas en voor dekken en opbouw wordt een lichte sandwichconstructie met een divinycel kern toegepast. De wrangen en spanten geven samen met de schotten sterkte en stijfheid aan het schip. In de bodem zijn ze mooi zwaar uitgevoerd en de wantputtings zijn bevestigd aan het polyester spantenframe.

x

Ingelamineerde kielbouten

Het jacht is, zelfs op plekken waar je niet zo snel zult kijken, netjes afgewerkt. De loden kiel weegt 2300 kilo en dat levert op een totaalgewicht van 5200 kilo het ballastaandeel van 44% op. In de bilge kun je zien dat de kielbouten zwaar zijn ingelamineerd, zodat je niet bang hoeft te zijn voor verlies van dit 170 cm diepstekende loden gevaarte onder de boot. Het polyester roer hangt aan een skeg en heeft een klein balansdeel.

x
Ingelamieerde kielbouten

Saildrive

Voor de mechanische voortstuwing is onder de trap een Yanmar 3YM 20 saildrive ingebouwd. De motor is door het weghalen van een paneel gemakkelijk voor onderhoud te bereiken, maar als je ingewikkelder werkzaamheden moet doen, kun je de trap of de panelen in de achterhut weghalen. Het is zelfs mogelijk om de motor te verwijderen zonder de boot te hoeven slopen. Het testschip beschikt over een Yanmar 3YM30 dieselmotor met een vermogen van 30 Pk.

Solide

Op materiaalkosten is in de Saffier niet bezuinigd. De mahoniehouten betimmering oogt zeer solide en voor de brandstof- en watertank wordt roestvrij staal gebruikt. Door de watertank onder het voorbed te plaatsen en de dieseltank achterin, kun je de balans van het schip nog een beetje beïnvloeden, en het zwaartepunt komt door deze plaatsing lekker laag te liggen. Ook de drie accu´s (80 Ah start en tweemaal 60 Ah service) zijn daarom op het vlak naast de motor geplaatst. De installatie is over het algemeen netjes uitgevoerd, al zijn niet overal mantelbuizen gebruikt, waar draden en leidingen door de schotten worden gevoerd. Maar het instrumentenpaneel met goed bereikbare zekeringen en voorbeeldige genummerde bedrading maakt wat dat betreft weer veel goed.

x

De ruimte in

Op de Saffier is besturing met een stuurwiel mogelijk, maar standaard wordt de 32 gevaren met de helmstok, omdat je daarmee nou eenmaal het beste gevoel voor de boot hebt. En verder is bij het ontwerpen gebruik gemaakt van de ervaringen van de Hennevangers bij het omzwerven van de wereld in een zeiljacht. Dat zie je niet alleen terug aan dek, met brede gangboorden en een hoge kuiprand, maar ook in het interieur. Als je de boot binnen stapt, valt direct op dat de kajuit veel meer ruimte biedt, dan je verwacht op een schip met deze buitenmaten. Door een uitgekiende kleurbalans maakt het schip een scheepse en toch lichte indruk. Alle grote vlakken behalve de vloer zijn wit gehouden en de rest is betimmerd met keurig zijdeglans afgewerkt mahonie. Ook is gezorgd voor 194 cm stahoogte, prima zit- en ligcomfort op de banken en een grote eettafel.

x

Sfeer

De vier ovale patrijspoorten en het dakluik zorgen in combinatie met de verlichting voor een gezellige sfeer. In het voorschip vind je een tweepersoons kooi in V-vorm, die met een opvulstuk een maximale breedte van 205 cm bij het hoofdeind oplevert. Met een lengte van 205 cm is het bed ook lekker lang en de huid is aan de binnenkant netjes betimmerd met mahoniehouten latten. Er is voldoende ruimte boven de kooi en via het dakluik kun je er goed ventileren. Voor het opbergen van spulletjes zul je gebruik moeten maken van de schappen boven of de ruimte onder de bedden. Maar deze hut is dan ook in het smalste deel van het schip geplaatst.

x

Veilige ventilatie

Meer naar achter in het schip neemt de ruimte snel toe. Aan stuurboord vind je een langsbank, die met de navigatiehoek wordt gecombineerd. Daarmee bespaar je veel ruimte en die komt ten goede aan de natte ruimte. Die is zeker op een schip van deze afmetingen bijzonder ruim uitgevoerd. Het toilet is op de comfortabele hoogte van 45 cm geplaatst en de ventilatie komt van een klein dakluik, dat onder de buiskap uitkomt. Zo voorkom je dat er water binnen kan komen door een per ongeluk opengelaten patrijspoort. In de natte ruimte kun je douchen met de handdouche bij de wasbak en verder is er ook een plek ingeruimd voor de natte spullen. Het is alleen jammer dat deze kast wel is verwarmd, maar dat er geen afwatering in is gemaakt.

x

Oceaanwaardig

Overigens is voor het verzamelde condenswater een goede opvangplaats: de relatief diepe bilge met een lekkere grote elektrische pomp. Zo hoort het op een oceaanwaardig jacht. Voor de ventilatie in de salon maak je op zee natuurlijk geen gebruik van het dakluik maar van de twee dorade’s. Aan bakboord is de kombuis. Deze is praktisch, op de goede hoogte geplaatst en bevat al het nodige voor een lange reis: een driepits gasstel met oven, een koelkist met bijna 70 liter inhoud en een grote ronde (ø 36 cm) spoelbak. Achterin vind je onder de kuip nog een enorm brede en diepe kooi met 42 cm kruiphoogte boven de 11 cm dikke matrassen. Op verzoek is op deze plek ook een zeekooi te maken.

x

Niet bezuinigd

Het dekontwerp van de Saffier voorziet in een ankerkluis voorop en een diepe opbergruimte in de spiegel, die via een luik onder de verstelbare achterstag te bereiken is. Deze grote ruimte compenseert de relatief ondiepe bakskist aan stuurboord. De dekken en de kuipvloer zijn in dit schip zeer netjes met teakhout (onder vacuüm) gelegd. In de kuip kun je dankzij het ontbreken van een stuurwiel of kuiptafel met gemak met een man of vijf, zes verblijven, want de banken zijn 228 cm lang en 50 cm breed. Het is ook heel prettig dat de hoge kuiprand de rug goed ondersteunt.

x

Schrapzetlatjes

De afstand tussen de kuipbanken bedraagt 85 cm en dat is net te veel om de overkant als voetensteun te kunnen gebruiken. Maar op verzoek kunnen schrapzetlatjes op de kuipvloer worden geplaatst. Al het beslag en ook de lieren worden geleverd door Harken. En als je vervolgens een Seldén mast en Dyform verstaging aantreft, weet je zeker dat bij Saffier niet wordt bezuinigd op materiaal ten behoeve van de zeilkwaliteiten. De 32 is fractioneel, 9/10 getuigd met twee paar zalingen. De standaard crosscut gesneden dacron zeilen worden geleverd door de Vries, maar het testschip beschikte over een paar prachtige triradiale laminaatzeilen met éénlijns reefoptie.

x

Op het gemak

Op de testdag was het koud, 2 graden Celsius, maar door de stevige Noordoostenwind (15-20 knopen, Bft 4-5) voelde het aan alsof het vroor dat het kraakte. Toch lonkte het avontuur en soepel achteruitvarend stuurde Dennis Hennevanger de haven uit. Dat geeft al direct een goed gevoel over de manoeuvreerbaarheid. Op ons gemak pruttelden we de Seaport Marina uit. Als we op de eerste golven van passerende vrachtschepen stuiten, merk je dat de Saffier zich in onrustig water uitstekend op het gemak voelt. De besturing met de helmstok is heel direct en dat merk je vooral als je achteruitvaart. Zelfs tegen de wind in is de boot uit een eenmaal ingezette bocht te sturen.

Saffier 32

Balansdeel

Dit jacht ligt vrij zwaar op het roer, maar dat was ook al door de bouwers geconstateerd. Dus zal op de volgende exemplaren een roerblad met een iets groter balansdeel worden geplaatst. Het motorgeluid in de kajuit is bescheiden en de maximaal gemeten snelheid op de motor bedraagt 7,2 knopen. Vlak voor de pieren worden de zeilen gehesen. Vanwege de vlagerige wind varen we met het eerste rif in het grootzeil en een volledig uitgerolde genua. Met ruim zes knopen vaart koersen we richting het Zuiden en de schootvoering van de grootschoot, pal achter de roerkoning bevalt uitstekend. Met een perfecte vertraging, een bescheiden overloop en een prima schootblok.

x

Vriendelijk karakter

Over de trimvoorzieningen kun je alleen maar tevreden zijn. Als we scherper gaan zeilen, vlijt de Saffier zich comfortabel op één oor en snijdt beheerst door de golven. De vlagen worden bijna onmerkbaar opgevangen en zelfs als we veel te laag gaan varen voor de zeilvoering, wordt dat nauwelijks bestraft. Ook het overstag gaan kost weinig moeite en de snelheid zakt bij zo’n manoeuvre niet onder de 4,5 knopen. En daarna pakt het schip de snelheid van een dikke zes knopen weer onmiddellijk op. Met zoveel wind is het niet verwonderlijk dat we hard opschieten. Op de halfwindse koers werd zeven en een halve knoop gemeten en dat is ruim boven de rompsnelheid. Maar het prettigste aan de Saffier is het rustige en veilige gevoel dat het schip uitstraalt. Het is bescheiden qua grootte, maar het heeft een zeer volwassen en vriendelijk karakter.

x

Conclusie

De Saffier 32 is gezegend met een fraai en tijdloos uiterlijk. Daarnaast blinkt het schip uit in comfortabele binnenruimte, degelijke uitrusting en een zeer aangenaam zeilgedrag. Aan de vele doordachte details is de jarenlange ervaring van de familie Hennevanger af te lezen. Het is heel bijzonder, dat dit allemaal is vormgegeven in een schip met moderne techniek en oogstrelende vormgeving. Dat maakt de Saffier 32 tot een verrijking voor de Nederlandse zeilbotenmarkt.

Saffier 32

Pluspunten

  • Doordachte ruime indeling
  • Goede zeileigenschappen
  • Solide constructie
  • Nette afwerking

Minpunten

  • Geen afwatering natte kast
  • Geen consequent gebruik mantelbuizen
Saffier 32

Algemene bootgegevens      

Merk en Type: Saffier 32

Werf: Saffier Maritiem b.v.

Ontwerper: R.Hennevanger/P.Bosgraaf

CE- categorie: A

Max aantal personen volgens CE: 6

Max belading volgens CE: 1000kg

Maten

Lengte over alles (in m): 9,65

Romplengte (in m): 9,65

Waterlijnlengte (in m): 8,20

Breedte (in m): 3,23

Diepgang (in m): 1,70

Diepgang optioneel (in m): 1,40

Doorvaarthoogte (in m): 14,65

Waterverplaatsing (in kg): 5200

Ballast (in kg): 2300

Zeilgegevens 

Naam zeilmaker: De Vries Sails Grou

Materiaal zeilen: Cruising laminaat, dc60/ dc55

Grootzeiloppervlak (in m2): 30

Genua oppervlak (in m2): 23,4

Totaal zeiloppervlak in standaard uitvoering (in m2): 53,4

Totaal zeiloppervlak in geteste uitvoering (in m2): 53,4

Motorgegevens        

Motortype standaard: Yanmar 3YM 25c

Motorvermogen in kW (Pk): 21

Motortype testschip: Yanmar 3YM 30c

Motorvermogen in kW (Pk): 29

Aantal cilinders per motor: 3

Keerkoppeling type: Yanmar

Standaard schroef # bladen: 2 bladen

Diameter x spoed: 16 x 13

Tank volume gegevens        

Brandstoftank inhoud (in liter): 110 RVS tank

Watertank inhoud (in liter): 220 RVS tank

Vuilwatertank capaciteit (in liter): 40 kunststof

Elektrische installatie         

Voltage: 12

Startaccu (aantal en Ah): 60 ah

Service net (aantal en Ah): 80ah

Acculader capaciteit: 12v/25 a

Constructie   

Rompmateriaal: GRP

Verwerking: Handlay-up

Dekmateriaal: Sandwich 20 mm divinicell

Verstevigingen op belaste plaatsen: w.b.p.okume 20mm

Romp – dek verbinding: Verlijmd/geschroefd en gelamineerd

Materiaal beslag: Harken

Aantal afmeerpunten: 6

Ankeruitrusting standaard: Nee, alleen rol voor anker

Inrichting     

# hutten: 2

Vaste slaapplaatsen: 4

Aantal natte cellen: 1

Maximale stahoogte: 1,94

Uitrusting en prijs   

Standaard vanaf prijs: € 115.000,-

Inclusief: 19% BTW     

Garantie algemeen: Gemonteerde materialen garantie toeleveranciers, verder zie hiswa voorwaarden

Osmose garantie: 5 jaar

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site