Saffier Se 37 Lounge: voor fijnproevers

spot_img

Deze boottest van de Saffier Se 37 Lounge is uitgevoerd in 2018.

Er is in ons land geen succesvoller werf dan Saffier Yachts. Driemaal werden ze met hun modellen Hiswa-zeilboot van het jaar en ook internationaal viel Saffier regelmatig in de prijzen. Daarom liggen de verwachtingen voor het nieuwe topmodel, de Se 37 Lounge hoog.

Saffier Se 37 Lounge

Bedrijfsfilosofie

De werf van de broers Hennevanger bestaat 20 jaar en daarin groeide het IJmuidense bedrijf uit van hobbywerf tot internationaal vermaard merk. Als kind zeilden de broers met hun ouders jarenlang over de wereldzeeën. Bij terugkomst begon vader een maritiem bedrijf waarin de broers een steeds grotere rol kregen. Ze bouwden samen een elegant bootje en inmiddels staat de teller dik boven de 600 geproduceerde zeiljachten. Afgelopen jaar werden 58 nieuwe boten afgeleverd over de hele wereld. Begin dit jaar werd het nieuwe topmodel, de Se37 gelanceerd en enkele maanden later zijn er al zes van verkocht. Het is de boot waarin de bedrijfsfilosofie van Saffier het duidelijkst tot uitdrukking komt.

Saffier Se 37 Lounge

Unieke indeling

Saffier bouwt elegante daysailers voor liefhebbers van mooie en snelle jachten. Omdat het een daysailer is, ligt de nadruk op het comfortabel en snel zeilen en niet op het comfort van de binnenruimte. Buiten gebeurt het zeilen en dat moet snel, praktisch en betrouwbaar zijn. Het ontwerp is van Dennis en Dean Hennevanger, die voor de technische uitwerking een beroep deden op Kees van de Stadt van Satellite Yacht Design. Samen kwamen ze tot een revolutionair ontwerp, met een unieke kuipindeling.

Saffier Se 37 Lounge

Shorthanded

Waar op de meeste zeiljachten de schipper achter een ‘hekwerk’ achterin stuurt, is op de Saffier Se 37 Lounge gekozen voor stuurwielen in het midden van de boot. Dat betrekt de stuurman direct bij de gasten aan boord, want ook deze Saffier is solo of shorthanded te zeilen. De boot heeft een zelfkerende fok, een oprolbare gennaker of ‘code zero’ en elektrische lieren. Mooi is dat je geen kussens hoeft op te tillen om in de bergruimtes onder de banken te komen. Schuiflaatjes zijn praktischer, een ervaringsfeit dat de zeilende broers in hun premium model op veel plekken hebben toegepast. Alle zaken die het leven prettiger maken zijn voorhanden. Dat maakt de Saffier een echte verwenboot.

Saffier Se 37 Lounge

Gepersonaliseerd

In het open interieur kunnen vier mensen slapen, je kunt er een ei bakken en je kopjes afwassen. Aan stuurboord is een comfortabel elektrisch toilet. Mooi is dat de kajuitopening veel breder is dan op de meeste andere boten. Daardoor kun je gemakkelijk bij het kombuisje staan en anderen probleemloos laten passeren. Voor de schutborden, altijd lastig op te bergen, is een praktische schuiflade. De moderne inrichting oogt licht en comfortabel. De boot is met speciale klantwensen uit te voeren. De basisuitrusting (€257.125) is vrij kaal en de meeste 37’s worden via de optielijst flink gepersonaliseerd. Zo was de testboot voorzien van opties als een carbon boegspriet, zeereling, Esthec teakvervanger, carbon mast met massieve verstaging en prachtige laminaatzeilen.

Saffier Se 37 Lounge

Niets op aan te merken

De romp is degelijk met vacuüm infusie met vinylesterhars gebouwd. De dekken zijn sandwich Het technische installatiewerk is uitgebreid en prachtig uitgevoerd. Onder de kuipvloer is een 30 pk Yanmar diesel met saildrive. Zeil technisch valt er niets op de Saffier aan te merken. De lichtgewicht boot is fractioneel getuigd en heeft een diepe bulbkiel van 2050 kilo op een waterverplaatsing van 4800 kilo. Er zijn elektrische lieren en een accupakket met 2 x 230 Ah AGM-accu’s. Alle lijnen lopen naar de trimtafels voor in de kuip. Daar vind je ook mooie diepe zwaluwnesten voor alle lijnen. Voor de stuurman is een voetensteun die simpel onder de gewenste hellingshoek gezet kan worden. De boot is heel ruim opgezet, en dat geeft een ongeëvenaard vrijheidsgevoel, iets wat veel klanten zal aanspreken.

Saffier Se 37 Lounge

Momentopname

Het nadeel van een boottest is dat het een momentopname is waarbij je bent overgeleverd aan de weer en wind. Op de testdag scheen de zon volop, maar liet de wind het afweten. Voor de kust bij IJmuiden stond hooguit negen knopen wind. Gelukkig blijkt dat de Saffier nauwelijks wind nodig heeft om vooruit te komen. Met de ‘code zero’ haal je met gemak zes knopen snelheid bij zes knopen wind. Op een rimpelloze Noordzee vliegt de boot over het water, reageert direct op het roer, stuurt licht en precies. Op aandewindse koers halen we bij 8 knopen wind een snelheid van 6,5 knopen. Manoeuvres en zeiltrim zijn met de zelfkerende fok en gebruik van de vier knoppen voor de elektrische lieren kinderspel. De Saffier Se 37 Lounge is een doordacht jacht voor zeilers, die alleen met het beste genoegen nemen.

Saffier Se 37 Lounge

Beoordeling Saffier Se 37 Lounge:

Cijfer 9,1

Constructie *****

Comfort & Ruimte *****

Afwerking ****

Ergonomie ****

Vaareigenschappen *****

Prijs/Kwaliteit ***

Saffier Se 37 Lounge

Technische specificaties Saffier Se 37 Lounge

Lengte: 12,00 m.

Breedte: 3,45 m.

Diepgang: 2,10 m.

Waterverplaatsing: 4800 kg

Zeiloppervlak: 68-158 m2

Motorisering: 30pk diesel saildrive

Prijs vanaf: €257.125

Meer info: www.saffieryachts.com

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site