Whaly 450 Classic: betaalbaar & onverwoestbaar

spot_img

De boottest van de Whaly 450 Classic is in 2020 uitgevoerd met een Honda 6 pk.

Zelfs in deze tijd hoeft varen echt niet duur te zijn. Onderwerp van deze boottest is de Whaly 450 classic en deze is voor een hele dag te huur voor 130 euro. Maar ook als je dit schattige sloepje nieuw zou willen kopen, hoef je geen tienduizenden euro’s mee te nemen.

Doordacht

Het model van de Whaly 450 Classic is simpel maar doordacht. Het is een boot uit één stuk, met maar een paar opbergplekken en maar een enkele optie. De Whaly is gemaakt van polyethyleen en dat is ongelofelijk sterk. De bouwmethode heet rotomould. Het begint met een grote stalen mal waarin allemaal plastic korreltjes worden gestort. Dan wordt de mal verwarmd en continue gedraaid zodat de miljoenen plastic korreltjes smelten. Als ze allemaal zijn gesmolten, plakken ze in de vorm van de mal aan elkaar. Als je deze dan laat afkoelen heb je een leuk gevormd bootje met een enorm drijfvermogen.

Whaly 450 Classic

Recyclebaar

Grootste voordeel van dit materiaal: het is recyclebaar en aan de andere kant letterlijk onverwoestbaar. Mocht er een kras in zitten, dan is het door wat korrels in de kras te smelten makkelijk te repareren. Dat rotomould bootjes recyclebaar zijn, komt doordat je ze kunt vermalen. Dan ontstaan weer korreltjes, waarmee je weer nieuwe boten kunt maken. Zo is het dus 100% opnieuw te gebruiken en dat maakt de romp extreem milieuvriendelijk.

Lange levensduur

Milieuvriendelijk is ook de motor, dat is een Honda. Minimale motorisering achter deze boot is een 5 pk eencilinder, maar wij testten de versie van verhuurder ‘De Biesbosch in’ met een tweecilinder 8 pk. Waarom? Deze is met 42 kilo de lichtste tweecilinder in zijn vermogensklasse en is zuinig. Bovendien – en dan vinden verhuurders fijn- is er maar weinig onderhoud nodig, ook al draaien ze elke dag. Ook hebben ze een extreem lange levensduur.

Waterleven

De 8 pk tweecilinder heeft 222 cc cilinderinhoud. Fijn is dat de motor weinig vibraties afgeeft en een 6 Ampère dynamo heeft waarmee je elektrische apparatuur kunt opladen. De ‘founding father’ van Honda, Soichiro Honda, had een grote voorliefde voor het waterleven. In Japan wordt veel vis gegeten, dus wilde hij dat zijn motoren zo schoon mogelijk zouden zijn om het milieu niet te verstoren. Daarom zijn alle Honda’s viertakt en kunnen we met een gerust geweten de natuur van de Biesbosch in.

Whaly 450 Classic

Dubbelwandig

De indeling is simpel, de boot heeft een grijplijn rondom, een vrij sobere zit voor een man of vier tot zes, maar alles is comfortabel genoeg voor een dagje op het water. Vlak voor de achterbank is een eenvoudige console. Er is een groot opbergluik waar ook de accu in staat en je hebt een ruim ankerluik. Doordat de romp dubbelwandig is, heeft de Whaly een groot drijfvermogen en dat maakt het sloepje heel veilig. Door de dikke stootlijst die onderdeel is van de romp, hoef je niet bezorgd te zijn dat je ergens langs schuurt. De romp is niet zelflozend, maar er is een automatische bilgepomp die binnengekomen water direct overboord pompt. Dat maakt deze sloep extreem zorgeloos en onderhoudsvriendelijk.

Schommel

De Wahly vaart simpel, de motor doet vriendelijk zijn werk en het sloepje laat zich gedwee alle kanten op dirigeren. Op het onrustige open water van de Amer toont het zich als een heerlijk schommelende, veilig aanvoelende sloep. De topsnelheid met de 8 pk ligt rond de 11 km/u en dat is hard zat.

Whaly 450 Classic

Zorgeloos

Tot slot de prijs. De Whaly 450 Classic kost zonder motor €4.650. Daarvoor krijg je een complete romp met grijplijnen om de boot, opbergvak en rvs motorplaat, maar zonder kussenset of bimini. Je kunt de Whaly in twee kleuren krijgen, cappucino bruin of donker grijs. De 8pk Honda tweecilinder kost ongeveer €2800, dus alles bij elkaar ben je voor een complete nieuwe set bij de bouwer Boot Akkrum rond € 7.500 kwijt. Daarvoor heb je een onverwoestbare combinatie waar je zorgeloos je leven lang plezier van kunt hebben.

Whaly 450 Classic

Technische Specificaties Whaly 450 classic

Lengte: 4,37 m

Breedte: 1,89 m

Doorvaarhoogte: 1,05 m

Gewicht: 340 kilo

Max. vermogen: 8 pk

Meer informatie: whaly.com

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

Met dank aan Marc-Jan en Brenda Witte van Bootverhuur: De Biesbosch in, Cromsteven 10, 4924 CA Drimmelen, www.debiesboschin.nl en aan Yldau Walta.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site