Maxima 740: Snelle Familietender

spot_img

Video onder de tekst.

De boottest van de Maxima 740 met Honda BF 250 is uitgevoerd in het voorjaar van 2022. Genoemde prijzen zijn uit die periode. Kijk voor actuele prijzen op de website van de producent. In de zomer van 2022 werd de Maxima 740 genomineerd voor de Boot van het Jaar Sloepen & Tenders Innovatie Award.

Het merk Maxima heeft zich in razend tempo ontwikkeld tot een van de meest verkochte sloepen- en tendermerken van ons land. En dat is niet zo gek, want net als onze koningin zien deze tenders er mooi uit, gedragen zich vriendelijk, beschaafd en hebben een onvermoede, krachtige kant.

Sandwich

Maxima’s worden veel naar het buitenland geëxporteerd en daar wordt veel op zout water gevaren. Vanuit de Middellandse Zee kwam vraag naar een model van ongeveer 7,5 meter en een groot, betrouwbaar vermogen. Op zee heb je wat meer laminaatdikte nodig en daarom is deze Maxima 740 in sandwich gebouwd. Ook heeft deze iets meer deadrise, dus een iets diepere V-vorm achterin. De Maxima’s worden tegenwoordig ook verkocht aan verhuurders in Spanje. Dan weet je dat het met de kwaliteit van de bouw wel goed zit en deze verhuurders kiezen ook voor de betrouwbaarheid van de Honda buitenboordmotoren.

Maxima 740

Topmodel

Deze Maxima 740 is het nieuwste model van de Maxima tender lijn. Behalve tenders zijn er ook sloepen vanaf 4,85. De lijn loopt tot en met een tender van bijna 8,5 meter, waar een 350 pk motor in past. Bijna alle Maxima tenders hebben een Honda buitenboordmotor aan de spiegel of in de bun. Er zijn maar een paar modellen die met een diesel kunnen worden uitgevoerd. In de bun van deze 740 past een motor tot de legendarische Honda BF 250, het topmodel van de motoren-fabrikant. Op zout water wil je jouw staartstuk in de haven altijd uit het water hebben, dus daarom kun je motoren tot 150 pk op de Maxima 740 helemaal uit het water trimmen. Bij de 250pk blijft opgetrimd de deksel van het motorruim iets open staan.  

Remmen los

De Honda BF 250 is een motor waarin de Japanse Ingenieurs alle remmen hebben losgelaten. Ga maar na, het is een 3,6 liter V6 met de twee rijen van drie cilinders in een hoek van 60 graden. De motoren hebben BLAST voor razendsnelle acceleratie. Voor superzuinig varen is er EcoMo, de computergestuurde regulering van de verhouding brandstof en zuurstof. En tenslotte heeft deze motor de Variabele, elektronisch gestuurde kleptiming, de zogenaamde V-TEC. Hoe dat werkt is niet zo belangrijk, dat het werkt merkten we heel goed tijdens de test.

Mooi in lijn

De Maxima 740 is een moderne tender met een snelle lijn. Een groot pluspunt van het uiterlijk is dat de relatief hoge motorbun toch mooi in lijn met de zeeg van de boot loopt. De boeg is scherp en klieft de golven als een koksmes.  Net als bij de meeste andere tenders is de spiegel breed en zien je daar een enorm zonnebed, maar je kunt langs het zonnebed naar het zwemplateau komen. Naast het deksel van de motorbun heb je aan bakboord onder het zonnedek nog twee diepe opbergbakken. Onder de kuipvloer vind je een enorme diepe opbergruimte waar onder andere het zonnebed in past.

Boomdik

Er is een ankerkluis in het voordek met een optionele ankerlier. Op het luik zit geen gasveer, wel op het motorluik en dat onder de kuipvloer. Het beslag is licht, juist voor op zee zou je wat zwaardere ringen en scharnieren verwachten. De navigatieverlichting is in de romp verwerkt. Onder de vloer is een 270 liter brandstoftank ingebouwd en als je het luik onder de kuipvloer opentrekt zie je duidelijk dat deze boot voor op zee is bedoeld. Daar zijn in de romp de boomdikke ingelamineerde spanten te zien. Als ruggengraat van de boot verraadt dit de pure klasse.

Maximaal comfortabel

Achter het stuur is een L-vormige bank en daarvoor zijn twee consoles in gebruik zijn als koekkist.  Voorin zijn twee langsbanken die met een tussenstuk een brede, U-vormige bank vormen. Het polyesterwerk is netjes verwerkt. Ook de kunstteak dekbedekking is professioneel aangebracht. Alle zitplekken zijn maximaal comfortabel met hoge rugleuningen. Voorin komt een verstopte kleine kajuit onder het voordek tevoorschijn. Die plek is ingevuld met een toiletje. Als je op het toilet zit, steekt je hoofd door het luik naar buiten. Aan de buitenkant is kwistig met roestvast staal gestrooid en dat geeft deze Maxima dat sjieke dat past bij de naam. Als een diadeem in het haar zijn hier stootlijsten aangebracht die de snelle lijnen accentueren. Ook aan het zwemplateau, altijd de plek die je als eerste beschadigt, is een rvs-stootlijst aangebracht.

Charisma

De Maxima gedraagt zich op het water uitstekend, namelijk als een beschaafde, bescheiden personality met charisma. De motor draait stil, loopt lekker soepel en is geschikt voor een lange rustige tocht. De draaicirkel is niet heel klein, maar met de boegschroef is dat zeker geen probleem. Als je door golven vaart hoor wat geluiden, maar die komen niet van de boot. Het zijn dan vooral de buiskap en de bimini die als de juwelen tijdens een danspartij vrolijk rinkelen. De boot draait gemakkelijk, komt snel in plané en laat zich mooi trimmen. Als je goed trimt haal je een topsnelheid van rond de 70 km/u. Dat is heel bijzonder voor een tender en nog meer bijzonder is dat je niks van onrust in de boot merkt als deze met topvermogen wordt belast. De boot blijft beschaafd en prettig in de omgang.

Royaal

Deze royale tender is verkrijgbaar vanaf €39.950, maar daar komt de prijs van de motor nog bovenop. Voor de 250pk Honda moet ongeveer 25k worden neergeteld, maar dan heb je ook wat: een snelle, sierlijke familietender waarmee je op zowel ruim als klein water uitstekend uit de voeten kunt. Een koninklijke keuze! 

Technische gegevens: Maxima 740 Tender

Lengte (m.)7,60
Breedte (m.)2,59
Diepgang (m.)0,50
Doorvaarhoogte (m.)1,38
Motor pk (kW)20-250 pk
Waterverplaatsing: (kilo)Romp 1650 kilo,
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 39.950 excl. motor, Motor vanaf ca. €4.000 – €24.000

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site