Zeelander Z72: Hollands trots

De boottest van de Zeelander Z72 is uitgevoerd in 2019 met 3 x Volvo-Penta IPS 1350.

Het puur Nederlandse merk Zeelander heeft na de 44 en 55 voet modellen nu ook een 72 voet motorjacht gelanceerd. De Z72 is een mini superjacht met alle uiterlijke kenmerken van haar kleinere familieleden uit Groot-Ammers. Dat betekent klassieke lijnen met de modernste techniek en superieure afwerking. Genieten dus.

Zeelander Z72

Harmonie

De Zeelander Z72 oogt kleiner dan haar lengte van dik 22 meter. Dat komt door de afgeronde klassieke lijnen die in perfecte harmonie met elkaar zijn. Net als haar voorgangers is dit een exclusief jacht. Vooral Amerikanen herkennen in de boot de Europese lijnen die de werf samen met meesterontwerper Cor D. Rover aan alle Zeelanders heeft meegegeven.

Zeelander Z72

‘Houten’

Het is opvallend dat het enorme jacht niet in aluminium, maar met vacuüm injectietechniek in glasvezel met vinylester is gebouwd. Die manier van constructie wijst op plannen voor seriebouw van dit miljoenenjacht. In dit segment zijn niet alleen de grote lijnen belangrijk, de nadruk ligt op detaillering. Een voorbeeld daarvan vind je in de afwerking buiten, die helemaal van hoogglans gelakt teakhout lijkt. In feite is het niets anders dan polyester, dat superieur met houtlook is geschilderd. Het ‘houten’ is een schildertechniek die vroeger vooral aan de spiegel van platbodems werd gebruikt om ze een chique look mee te geven. Zeelander heeft de techniek gecombineerd met moderne UV-beschermende lakken om de boot er zonder onderhoudsverplichtingen schitterend uit te laten zien. Het resultaat is verbluffend mooi.

Crewhut

De boot oogt compact, maar biedt alles dat je op een jacht van deze klasse mag verwachten. Naast de motorkamer is een hut voor de bemanning, pal naast de midscheepse tender-garage. Daarin past een 3m45 lange jettender en er is plek voor vier waterspeeltjes zoals seabob’s. Je hebt achter een uitklapbaar zwemplateau van Olympisch formaat, een kluisdikke toegangsdeur, een mega zonnebed met tafel en bank plus een bar met vier barkrukken. Een strand café zou er jaloers op zijn.

Superjachtniveau

Door de achterruit van de salon elektrisch te laten zakken, betrek je de kombuis in het interieur bij de gezelligheid van buiten. Binnen is onder een groot open dak plek voor een moderne kombuis, een dinette en een forse stuurbank achter een imposant dashboard. De afwerking is subliem, werkelijk op niveau van superjachtwerven. Aan stuurboord is de trap naar de verblijfsruimtes. Voorin is een eigenaarshut over de volledige breedte van zes meter. Uiteraard is er een eigen natte ruimte en dat geldt ook voor de twee gespiegelde midscheepse gastenhutten. Het comfort is, zoals je mag verwachten, op het niveau van de allerbeste hotels.

Volle motorkamer

De aandrijving is standaard met driemaal IPS 950, maar in de geteste boot is gekozen voor de zwaarste motorisering met driemaal Volvo Penta IPS 1350. De installatie van deze moderne aandrijvingen is uitermate zorgvuldig uitgevoerd. De motorruimte is vanwege de overmaat aan paardenkrachten niet heel ruim en dat komt ook doordat er ruimte wordt ingenomen door airconditioning, een generator en gyrostabilisatie.

Reling verlichting

Ook de gangboorden zijn niet heel breed en vanwege het behoud van de fraaie lijnen ontbreekt een zeereling. Dit wordt gecompenseerd door goede handrelingen op de opbouw. Mooi is ook dat je zelfs in de relingen verlichting kunt krijgen. Varen met deze enorme boot is eenvoudiger dan met veel kleinere jachten. Het Volvo Penta aandrijvingssysteem is optimaal eenvoudig met de joystick te bedienen. Bovendien zijn alle systemen door toepassing van moderne connectivity ook op een iPad af te lezen.

Kathedraal

Fenomenaal is het Dynamic Positioning systeem, dat de boot met een druk op de knop perfect op de plek houdt. De 3000 pk onder de vloer zijn meestal fluisterstil en laten zich pas horen als het gas ver wordt opengedraaid. Dan halen we met dit 42 ton zware superjacht speels een top van 42 knopen, dik 78 km per uur. Op topsnelheid wordt slechts 73 decibel geregistreerd en dat is stil als in een kathedraal. De joystick maakt afmeren net zo makkelijk als het parkeren van een fiets. Bij dit iconische miljoenenjacht hoort een navenante prijs, die begint bij €3.345.000 excl. btw. Hollandse topkwaliteit is nu eenmaal bedoeld voor een selecte groep welvarende liefhebbers. Maar als Nederlanders kunnen we daar allemaal trots op zijn.

Beoordeling:

Cijfer 8,7

Constructie *****

Comfort & Ruimte ****

Afwerking *****

Ergonomie ****

Vaareigenschappen *****

Prijs/Kwaliteit ***

Technische Specificaties

Lengte: 22,07 m.

Breedte: 6,00 m.

Diepgang: 1,50 m.

Waterverplaatsing: 42.000 kg

Aandrijving: 3 x Volvo Penta IPS 950, getest met 3 x IPS 1350

Prijs vanaf: € 3.345.000 ex btw

Meer info: www.zeelander.com

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder gepubliceerd in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten