Tinn-Silver 550 Sport: Visboot Vakwerk (+video)

spot_img

Deze boottest is uitgevoerd in 2017

Je ziet aluminium consoleboten steeds vaker, maar zelden zijn ze zo mooi gelast als de Tinn-Silver 550 Sport. Binnen Tinnemans Shipbuilding in Maasbracht, waar megagrote binnenvaartschepen worden gebouwd, is een eigen watersporttak ontstaan, de Tinn-Silver lijn. Jan Tinnemans is zelf een fanatiek sportvisser. Hij bedacht het concept van de Tinn-Silver boten.

Klantwensen

De Tinn Silver 550 sport is een zelflozende consoleboot met een scherpe boeg, een stoere rubberen stootlijst en een degelijke console met tweepersoons stuurbank. Voorin is een U-vormige bank met opbergruimtes. De doorloop is ruim, het vrijboord is hoog genoeg om veilig te zijn en laag genoeg om lekker te kunnen vissen.

Knevels

Voor de afwerking van de Tinn-Silver 550 Sport is jammer dat er geen gasveren op de luiken zijn gemonteerd en dat er lichte knevels zijn gebruikt die in de kuiten kunnen prikken. Maar omdat elke boot op wens van de klant wordt gebouwd, is dat uiteraard aan te passen. Mooi is de afwerking van de luiken met rubber en het gebruik van goede scharnieren. Praktisch is de brede bak voor kleine spulletjes achter de console-ruit.

Kwaliteitswerk

Achter de stuurbank van de testboot is een standaard voor vier hengels en de ruimte onder de stuurbank is ingericht als visbun. Als bonus zijn bij de spiegel een waterskipaal en een zwemtrap gemonteerd. Het lassen van aluminium is niet eenvoudig, aan veel lassen kun je de kwaliteit van het laswerk aflezen. Op deze Tinn-Silver is dat voorbeeldig, weinig lassers zullen kritiek kunnen hebben op dit vakwerk.

Lekker stijf

Voor de voortstuwing van de Tinn-Silver 550 Sport is keuze uit buitenboordmotoren tot 150 pk. De testboot had een 100pk Honda viertakt. Dat is een soepele en stille motor die goed bij het 700 kilo wegende bootje past. Op open water haalden we met gemak 60 km/u. In volle vaart merk je dat de boot niet alleen mooi is gelast, maar ook degelijk en stijf aanvoelt. Het bochtenwerk is subliem en er is maar weinig trim nodig.

Tinn-Silver 550 Sport

Waardevast

De degelijke kwaliteit vertaalt zich ook in de prijs, want de kale Tinn-Silver 550 Sport zonder motor kost 15.000 euro. Tel daar de motor en de opties zoals een trailer en skipaal bij op, dan staat er onder aan de streep ongeveer €35.000. Veel geld, maar dan heb je met deze Tinn-Silver 550 Sport een degelijke, waardevaste boot met prima vaareigenschappen. Een boot waar ook de kinderen en kleinkinderen veel plezier van zullen hebben.

Tinn-Silver 550 Sport

Beoordeling:

Cijfer 8,3

Constructie * * * * *

Comfort & Ruimte * * *    

Afwerking * * * *  

Ergonomie * * *    

Vaareigenschappen * * * *  

Prijs / Kwaliteit * * *    

Tinn-Silver 550 Sport

Technische Specificaties

Lengte 5,50 m.

Breedte 2,15 m.

Diepgang 0,27 m.

Gewicht 700 kg

Motorisering 100 pk Honda

Prijs vanaf €14.900, zonder motor en opties.

Meer infotinn-silver.eu

Deze boottest kan (gedeeltelijk) eerder zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJWatersport-tv.nlHonda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site