De Finse Yamarin Cross 53 CC ziet er uit als een polyester boot, is ook deels van polyester, maar heeft een aluminium romp. Het is dus een vreemde crossover, zoiets als biefstuk met garnalen. Maar over deze mix van bouwmaterialen is goed nagedacht.

Mijnenveld
Veel Finse bouwers hebben blank aluminium als hun favoriete bouwmateriaal. Het is licht, sterk en relatief gemakkelijk in de gewenste vorm te krijgen. Door deze eigenschappen zijn aluminium boten ideaal voor het Finse merengebied. Daar is het varen tussen de vele rotsen onder het wateroppervlak als het rennen door een mijnenveld. Omdat je daar wel snel grote afstanden wil afleggen is een ijzersterke aluminium boot ideaal, zij het vrij kostbaar. Bovendien voelt aluminium in de zon vrij warm aan en in de winter heel koud. Dan is het prettiger om op polyester te zitten. Met al deze overwegingen in het achterhoofd ontstond de door Yamaha geïmporteerde Yamarin Cross 53 CC. Met een aluminium romp, maar ook met een doordachte, polyester binnenschaal. Om een bekende regel uit een song van Robert Palmer te citeren: The best of both worlds.



Kwaliteit
De snelvarende Cross heeft een diepe V bodem voorin en een vrijwel vlak onderwaterschip achter. Aan weerszijden voorkomen drie driehoekige sprayrails het opspatten van water. De Scandinavische kwaliteit straalt van het 5.27 m lange bootje af en de blanke aluminium romp harmonieert prima met de grijze polyester binnenschaal. De Center Console, waaraan de CC haar naam te danken heeft is exact in het midden geplaatst en daar is plek voor twee personen op de multifunctionele stuurbank. Door een slim klapsysteem is de bank te veranderen in een sta-steun, maar ook in een achterwaarts gerichte visbank.



Ski-luik
Opvallend genoeg ontbreekt een zitje voor de console. Daardoor is er geen mogelijkheid om het voordek als zonnedek in te richten. Over opbergruimte is op de Yamarin Cross 53 CC niets te klagen. De luiken zijn standaard van gasveren voorzien, zelfs op het ski-luik onder de vloer. Onder de spiegelbank zijn de brandstoftank en de accu te vinden. Helaas ontbreekt daar de afscherming van de accupolen. Aan de spiegel hangt de maximale motorisering, een lichte 70 pk van Yamaha. Deze viercilinder zestienklepper met een inhoud van slechts 996 cc is standaard voorzien van het Y-COP anti diefstal blokkeersysteem. Met een goed slot aan het onbreekbare oog bij de boeg maakt het de boot tot een vrijwel onneembaar project voor dieven.

Hordeloper
De motor doet geluidsarm exact waar ie voor bedoeld is. Binnen 10 seconden snelt de Yamarin Cross 53 CC naar een top van 57 km/per uur bij 5800 toeren. Dan verbruik je 20 liter per uur, maar als je terugzakt naar 4000 toeren daalt de snelheid naar ongeveer 40 km/u. Op deze kruissnelheid ligt het verbruik op slechts elf liter per uur en dat is een uitkomst waar veel andere motoren jaloers naar zullen kijken. De lichte boot is prima manoeuvreerbaar. Draaien kan om de eigen as en golven neemt de cross als een geoefende hordeloper. Dat geeft deze Yamarin Cross 53 CC een bijzondere mix van fun en functionaliteit.



Scorebord:
Constructie ****
Comfort & Ruimte ***
Ergonomie ***
Afwerking ****
Vaareigenschappen ****
Prijs / Kwaliteit ****

Technische specificaties:
Lengte over alles : 5.27 m.
Breedte: 2.08 m.
Gewicht: 580 Kg.
Motor: Yamaha F 70
Prijs: excl. motor: € 17.695 (2012)
Meer info: www.jankorteland.nl en www.bruniawatersport.nl

Disclaimer
Deze boottest is uitgevoerd in 2012. Deze test kan in een andere vorm ook in andere media zijn gepubliceerd. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatieblok onder de test.