VanVossen 777 Sport: Zuinig en snel

Dit is een test over een speciale boot en een bijzondere motor. De boot is de VanVossen 777 Sport en dit is een van de grotere tenders van dit merk. Dat het een Sport uitvoering is, zie je direct aan de terugvallende neus, de zogenaamde bijl-boeg. Daarmee klief je ook op hoge snelheid messcherp door de golven. Dit is dus echt een tender voor het snellere werk. Daarbij hoort een krachtige motor en dat is in het geval van de testboot een Suzuki 100 pk.

Verborgen

In de 777 Sport is motorisering van 50 pk tot en met een Suzuki 150 pk mogelijk. De geteste 100pk motor is een zuinige viercilinder, die verborgen is in de bun achter op de tender. Plaatsing in een bun heeft een paar voordelen. Zo hoor je door de geïsoleerde bun minder motorgeluid van de toch al stille motor. Ook is zo’n verdekt opgestelde motor veel minder snel doelwit van diefstal. De motor is goed op te trimmen zonder dat je het deksel van de bun hoeft open te zetten.

Recyclebaar

Net als alle andere VanVossens is deze tender gemaakt van aluminium. Ze zijn niet heel fijnzinnig, maar juist industrieel afgewerkt. Daardoor kunnen ze tegen een stootje en het maakt de ‘looks’ van de boten stoer. Aluminium is recyclebaar dus een modern en duurzaam bouwmateriaal. Ook is een aluminium tender gemakkelijk aan klantenwensen aan te passen. Bekend is dat deze VanVossen tenders erg goed varen, ook in de golven. Populair is de mogelijkheid om de aluminium tender te laten wrappen, afwerken met gekleurd plasticfolie. Daarmee kun je de tender compleet personaliseren of in de kleuren van het bedrijf met logo’s en al stylen.

Stabiel

De kuip van de VanVossen 777 Sport is zelflozend, dus in theorie kun je de boot altijd onafgedekt in de haven laten liggen. De kussens passen echter niet allemaal in de opbergruimtes. Je kunt ze dan naar huis meenemen of in het voorste gedeelte van de kuip onder de buiskap onderbrengen en dat afsluiten met een zeil. Van de voorste banken is een breed zonnebed te maken en zo’n zeil waarmee je de helft van de kuip afsluit is ook handig als je voor in de boot wil slapen. Met bijna 8 meter lengte en 2,55 m. breedte is het een enorm ruime en slabiele tender en met zo’n boot kun je gemakkelijk een poosje op stap.

Elftal

Er zijn genoeg lekkere zitplekken om een elftal van je vrienden mee te nemen. Alle zitplekken hebben mooie kussens en uitstekende rugleuningen. De vloer was (optioneel) belegd met kunstteak. Voor uitgebreid en weekendgebruik heeft de VanVossen 777 Sport een lange reeks opties beschikbaar, zoals een boegschroef, een audiosysteem, een toiletje, een waterskipaal of een toilet. Een koellade is een optie die ik zeker zou kiezen, want bij lekker varen met je vrienden hoort een koel drankje.

Nadeel van stil

Als je een tijdje stationair vaart, merk je eigenlijk niet dat de motor, een viercilinder Suzuki F100 draait. Dat alleen al maakt het een bijzondere motor. Wel hoor je tijdens het varen het water gezellig tegen het aluminium klotsen, maar het motorgeluid is minimaal. Natuurlijk is de bun geïsoleerd, maar zelfs als je het deksel van de bun opendoet, hoor je de motor nauwelijks. Dat heeft, hoe raar het ook klinkt, ook een nadeel. Het bleek dat de motor vaak gestart werd terwijl deze al liep. Dus kreeg deze Suzuki een startbeveiliging, die voorkomt dat je probeert een lopende motor te starten.

Aandrijfas

De basis van de Suzuki F100 is een nieuw ontwikkeld, 1500 cc blok met bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. In totaal heeft de motor dus 16 kleppen. Dat maakt grotere flow van in- en uitlaatgassen mogelijk dan bij twee kleppen. Daardoor heeft zo’n motor dus meer vermogen. De aandrijfas is iets uit het midden van de motor geplaatst, dat heet ‘offset positioning’. Plaatsing van de aandrijfas naar voren zorgt dat de machine compacter wordt en het zwaartepunt van de motor meer naar voren komt te liggen. Daardoor trilt deze 100 pk minder en stuurt stabieler. Ook is deze 100 pk door alle technieken lichter. Met 157 kilo is deze viercilinder 100 pk de lichtste in haar klasse.

Zuinig

In deze tijd is het belangrijk dat motoren niet alleen krachtig zijn, maar vanwege de brandstofprijzen vooral ook heel zuinig. Wat dat betreft scoort deze 100 pk ook weer als beste van haar klasse. Die zuinigheid heeft alles te maken met het ‘lean burn control system’. In elke moderne motor zit een computer, dat wordt het motormanagement genoemd. Deze computer bepaalt bij elk toerental precies de minimaal benodigde hoeveelheid brandstof. Daardoor kun je op elk toerental met het zuinigst mogelijke mengsel van brandstof en lucht varen. Samen met het multi-point injectiesysteem zorgt dit systeem voor het bijzonder lage verbruik.

Kinderspel

Als je de motor start maakt deze een krachtig geluid, dat na een paar tellen verdwijnt. In de goed geventileerde bun is geen geforceerde ventilatie nodig. De motor loopt soepel en is dankzij het hydraulische stuursysteem makkelijk te bewegen. Manoeuvreren is met een buitenboordmotor eigenlijk altijd kinderspel en zelfs achteruitvaren is een moeiteloos karweitje. Opvallend is dat het achterdek bij het achteruitvaren kurkdroog blijft. Accelereren doe je op de nog geen 1000 kilo wegende boot met de 100 pk Suzuki motor als een vuurpijl. Zelfs in het midden-bereik van de toeren kun je nog flink versnellen. De topsnelheid ligt net iets onder de 50 km per uur. Onder alle omstandigheden en zelfs in snelle bochten, houd je maximale controle, want het onderwaterschip is fenomenaal. Op de vaareigenschappen is echt niets af te dingen.

vv

Onderhoudsarm

De VanVossen 777 met Suzuki 100pk is een fijne, ruime en snelle combinatie. Het is een boot van deze tijd, want aluminium is recyclebaar dus milieuvriendelijk materiaal. Verder is deze tender stoer, onderhoudsarm, zuinig en stil. Bij Verschuur Watersport, de dealer van deze boten kun je deze duurzame combinatie meenemen vanaf €68.304.

Disclaimer

De boottest van de VanVossen 777 Sport met Suzuki DF 100 is uitgevoerd op 13-9-2022. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer (www.verschuurwatersport.nl)

Technische gegevens:

TECHSPECSVanVossen 777 Sport
Lengte o.a. (m.)7,77
Breedte (m.)2,55
Diepgang (m.)0,45
Doorvaarhoogte (m.)1,20
CE-OntwerpcategorieC
Motor pk (kW)50-150pk outboard in bun
Waterverplaatsing: (kilo)950
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 68.304
  
TECHSPECSSuzuki F 100B
Cilinders4 in lijn
Cilinderinhoud1502 cc
Boring x slag75 x 85 mm
Gewicht157 kg
Max. Vermogen73,6 kW, 100pk
Dynamo12V-27A
StartElektrisch
TrimPower trim & tilt
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 13.099

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten