3 x Conrad Pischel RIB’s: Duitse Degelijkheid

spot_img

Deze boottest van de Conrad Pischel RIB’s is uitgevoerd in 2019.

In Nederland zijn ze nog niet zo bekend, de Conrad Pischel RIB, maar dat geldt niet voor onze Oosterburen. In Duitsland heeft de RIB-lijn van Conrad Pischel een exclusieve status omdat ze op veel superjachten als bijboot fungeren en omdat ze bij vrijwel alle expedities van avontuurlijke Duitsers worden gebruikt.

Conrad Pischel

Bouwmeester

Conrad Pischel is een Duitse ‘Boots- und Schiffbaumeister’ die net over de grens bij Keulen gespecialiseerd is in de bouw van opblaasboten met harde polyester bodem, de zogenaamde RIB’s. De RIB Line bestaat uit een serie opblaasboten van 9 tot 35 voet (2,7 tot 11,5 meter). Ze zijn te herkennen aan het logo met drie seinvlaggen van de letters R, I en B. RIB is trouwens een afkorting voor Rigid Inflatable Boat, opblaasboot met harde bodem.

Conrad Pischel

Hypalon

De uitstekende bouwkwaliteit zie je onder meer terug in de tubes van hypalon, de beste neopreensoort. Neopreen is veel minder gevoelig voor UV licht dan het veel goedkopere PVC en daarom gaat een hypalon RIB veel langer mee. Ook belangrijk, ze hebben stevige ventielen, want die vormen samen met de plaknaad op RIB boten altijd de achilleshiel van de tubes, maar niet bij de boten van Pischel.

Conrad Pischel

Transportgemak

Verder is het polysterwerk bepalend voor het aanzicht en de constructie. Je ziet dat de boten met Duitse degelijkheid handlay-up zijn gelamineerd. Daardoor kunnen ze tegen een stootje en qua constructie scoren ze de hoogste cijfers. De kegels van de tubes zijn aan de achterzijde ingekort en ook aan de voorzijde zijn de tubes vrij plat. Op die plekken heb je geen drijfvermogen nodig en de boten worden hierdoor gemakkelijker te transporteren. Alle boten hebben nette kussens en zijn verregaand aan te passen aan de individuele wensen van de klant voor wat betreft kleuren, accessoires en indeling. Verder zijn de meeste RIB’s uit te rusten met enkele of dubbele motoren, met bimini’s, een toilet in de stuurconsole tot koelkasten en kookplaten aan toe.

Conrad Pischel

Conrad Pischel RIB’s Avontuur

Toch zijn de boten in de basis al compleet uitgerust en zeker ook doordacht ingedeeld. Dat is het gevolg van de klanten-ervaringen tijdens allerlei avontuurlijke tochten naar ruige gebieden. Zo heb je als passagier veel plekken om je in de golven vast te houden en zijn voor de hand liggende plekken als voor de console en achterop in te delen als zonnebed. Natuurlijk vind je een praktische zwemladder achterop.

Voor een gebruiksboot op ruig water is het onderwaterschip belangrijk, want dat bepaalt de vaareigenschappen. Pischel heeft een lange staat van dienst als het gaat om een bodem die snel planeren en veilig planeren door de golven mogelijk maakt. De boten zijn te elegant om als gooi- en smijtbak te gebruiken, fijner is het om gecontroleerd te genieten van het rustige vaargedrag. Watersport Magazine voer tussen het fonteinkruid op het Eemmeer met drie modellen in populaire maten, de 4.7 Premium, de 5.8 Premium en de 6.8 Premium.

Conrad Pischel

Pischel 4,7 Premium met 100 pk Mercury

De kleinste is de 4.7 met een soepele viercilinder, 1000 cc, 60 pk Mercury aan de spiegel. Deze RIB heeft een enorm groot drijfvermogen voor haar lengte. In Duitsland is deze dan ook in gebruik bij de Kustwacht en de reddingsdiensten. Dat komt ook doordat deze echt soepel en gemakkelijk vaart. Met 60 pk kun je goed uit de voeten. Je springt als een hinde over de golven en draait gemakkelijk korte bochten. De topsnelheid ligt rond de 60 km/u. Het is een oerdegelijke ZeemansRIB die soepel vaart en gemakkelijk trailerbaar is. Zonder motor is de prijs €14.422, met 60 pk Mercury (€8.739) kom je uit op €23.161.

Conrad Pischel

Pischel 5,8 GTO met 100 pk Yamaha

Een maatje groter is de RIB Line 5.8 Premium. Die is uitgevoerd met een degelijke 1832cc, viercilinder 100 pk Yamaha F100. Maximaal motorvermogen van deze boot is 150 pk. Deze RIB heeft lekker veel opbergruimte in mooie bergruimtes met gasveren onder de luiken. Er is plek zat voor waterski’s, of koelboxen en andere zaken die het leven leuker maken. Deze stoere alleskunner is ook als offshore reddingsboot verkrijgbaar. Ook deze vaart zoals het hoort, soepel en strak, met een top van tegen de 75 km/u. Zonder motor is de prijs €20.310, met 100 pk Yamaha (€12.645) kom je uit op €32.955.

Conrad Pischel

Conrad Pischel RIB’s 6,8 GTO met 250 pk Mercury

Tenslotte testten we de 6,8 Premium GTO, nog niet de grootste Pischel RIB, maar wel een boot van professionele afmetingen. Deze was uitgerust met een beest van een V8, de Mercury Verado van 250 pk. Ook is op dit model duo motorisering van bijvoorbeeld 2 x 115 pk verkrijgbaar. Leuk van deze Verado is dat je het geluidsniveau kunt variëren. Normaal maakt deze een bescheiden zoemend geluid. Maar door een druk op een dashboard knop tover je een diep grommende V-8 sound tevoorschijn.

De vaareigenschappen zijn top, al moet je oppassen dat je niet te scherpe bochten draait. Want ook deze RIB houdt vooral van een soepele vaarstijl. De topsnelheid ligt dik boven de 90 km/u. Met deze forse RIB vaar je soeverein als een vorst over de golven. Zonder motor is de prijs €40.652, met 250 pk Mercury V-8 Verado (€26.066) kom je uit op €66.718. Een redelijke prijs voor een bijzonder fijn varende RIB met chique uitstraling.

Fijne boten, deze RIB Line RIB’s van Conrad Pischel. Duits degelijk, praktisch en toch elegant.

Conrad Pischel
TECHSPECSRIB-Line 4.7RIB-Line 5.8RIB-Line 6.8
Lengte (m.)4,705,806,90
Breedte (m.) (lege tubes)2,352,352,85 (2,20)
Aantal luchtkamers445
CE-OntwerpcategorieCCB
OntwerpConrad PischelConrad PischelConrad Pischel
Motor pk (kW)Mercury EFI 60pkYamaha F100pkMercury Verado V8 250pk
Waterverplaatsing: (kilo)220/ 400 (incl. motor)550 /750 (incl.)950/ 1330 (incl. motor)
Topsnelheid (km/uur)61 km/u72 km/u98 km/u
Prijs boot zonder motor€ 14.464,-€ 20.310,- € 40.652,-
Prijs motor uit de test€ 8.739,- € 12.645,-€ 26.066,-
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 23.203,-€ 32.955,-€ 66.718,-

Meer informatie: www.xtraordinaryboats.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site