Deze boottest van de Riviera 39 Fly is uitgevoerd in 2019.
Wat je van ver haalt is lekker en dat gaat zeker op voor de Australische Riviera jachten. Ze worden met een -voor Europa -ongekende hoog kwaliteitsniveau geconstrueerd. Epco Ongering testte in de baai van Cannes zo’n comfortabel flybridgejacht, de Riviera 39 fly.
Pijnigen
Van buiten zien de Riviera’s er stoer en luxe uit. Dat heeft te maken met de overdaad aan dik rvs dat is gebruikt, de relatief brede romp en de uitwaaierende boeg. De watersport ‘down under’ is niet te vergelijken met die in ons land. Waar we hier vooral op binnenwateren toeren, kennen de Australiërs vooral wilde en avontuurlijke vaargebieden op zee. Boten van het zuidelijk halfrond hebben te maken met hoge golven, brandende zon en andere factoren die de constructie pijnigen. Vandaar dat de werf sinds 1980 ruim 5300 boten kon bouwen die vervolgens over de hele wereld hun weg vonden. Sinds dit jaar is Best Boats in Roermond de importeur.
Familiebedrijf
In Coomera in Queensland aan de Australische Gold Coast bouwen ruim 600 ambachtelijke vaklieden aan een brede range van 14 luxe motorjachten. 55% van de productie wordt geëxporteerd. De werf van eigenaar Rodney Longhurst is een familiebedrijf, waarbij ook de nieuwe eigenaren van een Riviera tot de grote familie gaan behoren. De geteste 39 voet is de kleinste van een range die tot 72 voet loopt.
Opvallend is dat Riviera veel flybridge-jachten bouwt, onder andere een type dat we hier niet kennen, namelijk met een dichte flybridge. De plek hoog boven het water is ideaal voor het overzicht over het vaarwater en het sturen, maar ook voor zeevissen. In landen waar de thermometer geregeld oploopt tot 40 graden wil je echter airco in alle vertrekken. Vandaar dat de dichte flybridge daar populair is. De werf claimt dat de hoge standaard voor alle jachten gelijk is. Dus dit compacte jacht is gebouwd met dezelfde kwaliteit als die van de 72voeters. En eigenlijk zie je dat direct.
Kluisdik
Achterop is een breed zwemplateau en een kluisdikke deur naar de kuip achterop. Deels beschut met een afdakje vind je daar een bank tegen de opbouw met daarvoor een fijne tafel. Tegen de spiegel is een buitenbar met grill. Opvallend is dat deze naar het zwemplateau is gericht, waarschijnlijk om de gevangen vis direct schoon te kunnen maken en te grillen. Onderscheidend is de massieve deur- en raamomlijsting met glanzend dik rvs, een glimmend bewijs van klasse.
De deur kan praktisch open blijven staan en het raam boven de bank klapt simpel omhoog. Onder de kuipvloer is de motorruimte en aan stuurboord de steile trap naar de flybridge. Aan de zijkanten van de kuip kun je goed naar voren komen. De smalle gangboorden komen de binnenruimte ten goede en zijn breed genoeg voor een veilige passage. Voorop is het zonnebed op te klappen tot twee loungebanken en daarmee wordt het een heerlijk plekje om te relaxen. De ankerkluis is voorzien van een stevige ankerlier. Op de flybridge heb je een oase van ruimte. Je vindt er een L-vormig loungebed en een wetbar, alles is zeer luxe uitgevoerd. Vooraan zijn twee ruime banken, waarvan die voor de besturing voorzien is van de elementaire bedieningsorganen.
Chique
De salon is ruim en mooi ingetimmerd en voorzien van alle moderne luxe zoals airco, TV en iPadbediening voor alle elektrische zaken aan boord. Voor de betimmering zijn verschillende opties, die met walnoot is ontegenzeggelijk mooi, maar andere houtsoorten worden met hetzelfde hoge kwaliteitsniveau afgewerkt. Aan stuurboord is een luxe kombuis. Aan bakboord de bank voor het diner met verstelbare tafelhoogte. Hier kan eventueel een bed worden gemaakt. De ramen zijn breed, het is er licht en de sfeer is er fijn.
De banken bij de stuurpositie zijn in het leer uitgevoerd, dat geeft direct een chique uitstraling. Er zijn twee grote navigatieschermen en je ziet aan alles dat de instrumenten doordacht zijn geplaatst. Ook is fijn dat de donkere bedekking van het dashboard geen zonlicht in de voorruit reflecteert. Direct naast de stuurstand ga je naar de verblijfsruimtes. Voorin is een prachtige eigenaarshut met groot Frans bed. Aan stuurboord is de mooie tweedelige natte ruimte. Achterin is een lage maar zeer ruime driepersoons hut. Er is ruim voldoende opbergruimte en alles is professioneel afgewerkt.
Markering
De boot is met maar een enkele motorconfiguratie verkrijgbaar, maar dat is dan ook wel een uitstekende. De Riviera 39 fly wordt uitgevoerd met twee 440 pk Volvo-Penta diesels en IPS600 -aandrijvingen. Groot voordeel van deze aandrijving is het manoeuvreergemak met de joystick, de betere acceleratie, het lagere brandstofverbruik en de afwezigheid van schroeflawaai. De motorkamer is met deze aandrijvingen, de generator en alle techniek flink vol, maar de belangrijke zaken zijn goed voor onderhoud te bereiken. Bovendien is alles hoogwaardig en voorbeeldig geïnstalleerd. Opvallend detail is dat alle bouten van de technische installatie zijn aangedraaid tot de benodigde kracht. De boutkop wordt dan gemarkeerd met een streep zodat je kunt checken of de bout niet is losgetrild. Ook de klemmen op de slangen kun je zo gemakkelijk checken.
Spiegelglad
Stationair vaart de 39 Fly al zes knopen, dan gebruik je maar 6 liter brandstof per uur, ongeveer 1 liter per mijl. Dit duidt op een weerstandsarm onderwaterschip, want met 12.800 kilo leeggewicht is deze oerdegelijke boot zeker niet licht. Met de joystick kun je de boot op een A-viertje manoeuvreren. Op het ruime water klappen we de gashandle helemaal open. Binnen een halve minuut hebben we 27 knopen vaart en even later noteren we een top van 33,4 knopen, bijna 60 km/u. Ondanks de forse golven raast de Riviera er doorheen alsof het water spiegelglad is. De kruissnelheid bereik je als de motoren ongeveer 3000 toeren draaien. De snelheid is dan 25 knopen en bij het doorploegen van de forse brekers merk je de sterkte van de boot. Die geeft namelijk geen krimp.
Klasse-jacht
Het is het zoveelste bewijs van de degelijkheid van dit luxe hoogwaardige flybridge-jacht. Dat er aan zo’n klasse-jacht van de andere kant van de aardbol een gepeperd prijskaartje hangt is niet verbazingwekkend. Dat er een gepeperd prijskaartje aan hangt is niet verbazingwekkend. De prijs van de Riviera 39 fly begint bij €639.357,50 ex btw af werf in Brisbane. Veel geld voor een 39 voeter, maar een marktconforme prijs gezien de bijzonder hoge kwaliteit van constructie en afwerking.
Beoordeling:
Cijfer 8,2
Constructie *****
Comfort & Ruimte ****
Afwerking *****
Ergonomie ****
Vaareigenschappen ****
Prijs/Kwaliteit ***
Technische Specificaties Riviera 39 Fly
Lengte: 13,27 m.
Breedte: 4,26 m.
Diepgang: 1,25 m.
Waterverplaatsing: 12.800 kg
Motorisering: 2 x 440pk diesel IPS
Prijs vanaf: ca. €639.357,50 ex btw af werf.
Meer info: www.bestboats.nl
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.