Pirelli P35: Power en passie

De boottest van de Pirelli P35 is uitgevoerd in 2021 met 2 x 300 pk Mercury buitenboordmotoren.

Vrijwel iedereen met een passie voor snelheid kent Pirelli. Meestal van de autobanden in de Formule 1, soms is de naam bekend van de sexy RIB’s die de fabriek uit Milaan bouwt. Om de link met snelheid en kwaliteit van de Formule 1 te benadrukken, siert het loopvlak van de Cinturato regenband als designelement de RIB’s. Epco Ongering testte op de Limburgse Maas de nieuwe P35.

Pirelli P35

Designjachten

De Pirelli 35 is geen gewone RIB, maar valt in de categorie grote kajuitRib’s. Deze boten met opblaasbare luchtkamers aan de zijkant en een polyester bodem zijn niet meer de plompe werkboten van weleer, maar designjachten met een hoge mate van veelzijdigheid. De bijzondere Pirelli RIB’s testten we al eerder met de Pzero 880L en de jet aangedreven tenders. De kleine lage jettender RIB’s passen in de garage van grote jachten, zijn ongelofelijk snel en wendbaar. Vanwege de kwaliteitseisen van de superjachteigenaren zijn de boten hoogwaardig afgewerkt en vallen in een hogere prijscategorie dan de doorsnee PVC RIB’s uit lagelonenlanden.

Mini superjachten

De Pirelli’s komen uit Italië, worden met de hand samengesteld uit de beste materialen en zijn in hoge mate aan te passen aan de specifieke eisen van de veeleisende eigenaren. Exclusief importeur van Tecnorib Pirelli RIB’s is Best Boats uit Roermond. Op dit moment is de P35 een van de kleinere modellen uit de reeks die tot 19 meter doorloopt. Dat zijn geen rubberboten meer maar razendsnelle mini superjachten.

Dubbel getrapt

Voor de geteste RIB zijn gerenommeerde medewerkers ingeschakeld. Het ontwerp van het onderwaterschip komt van de Zweedse ingenieurs van Mannerfelt design, die ook al tekenden voor Jaguar auto’s en de vorig jaar geteste en bejubelde Zweedse Iron. Van Mannerfelt ontwerpen weet je dat ze kloppen, dat ze net zo gemakkelijk uit de voeten kunnen op spiegelgladde oppervlakken als op forse golven. Ted Mannerfeldt tekende een dubbel getrapte romp met acht sprayrails, die vlot in plané komt zonder te steigeren. De Pirelli P35 kan worden aangedreven door inboard hekdrive motoren (benzine: Mercruiser, diesel: Volvo-Penta), maar uiteraard is het ook mogelijk om aandrijving met de laatste generatie Hightech buitenboordmotoren te kiezen.

Relingen

De hypalon tubes van de Pirelli P35 zijn mooi hoog in de romp verwerkt. Dat zorgt ervoor dat ze beschermd liggen en de golven krijgen er weinig vat op. De boot is ruim en heeft forse buitenruimte. Voorop is een mooi ankersysteem met een diepe ankerkluis. Op het kajuitdak is een heerlijk comfortabel zonnebed. Buitengewoon fraai is de manier waarop het bed wordt geflankeerd door veiligheidsrelingen. Ook in de romp zijn de handrelingen van voor naar achter prachtig verwerkt. De T-top heeft standaard een mooie gebogen kunststof ruit, maar komt in combinatie met de ruitenwisser in gehard glas.  Ook zijn er onder de T-top glazen zijpanelen om het varen in koude omstandigheden aangenamer te maken. De T-top is door het doorlopen van de ruit in de ronde vorm van het dak, de zwarte kleur en de prachtige steun een echt design statement. Als deze Pirelli voorbijvaart, draaien spontaan alle hoofden aan de kant mee met de vaarrichting.

Pirelli P35

Wetbar

Achter de voorruit is een mooi dashboard met een brede stuurbank. Het zitgedeelte is op te klappen en er is een fijne voetensteun. Op twee grote Simrad schermen zijn alle benodigde gegevens over navigatie en de techniek aan boord perfect afleesbaar. Aan de bakboordkant is de schuifdeur naar de kajuit. Die is verrassend ruim. Er is net geen 1,80 m. stahoogte, behalve als je zou willen douchen. Dan kun je een vloerdeeltje weghalen en rechtop staan. Het bed is ruim en oogt comfortabel. De glazen wastafel illustreert het rijke gevoel dat deze Pirelli uitstraalt. Koken doe je buiten, bij de grote wetbar waar de T-top op steunt. Behalve spoelbak en koelkast is daar ook een dinette rond een aan twee kanten uitklapbare tafel. Achterop is een riant zonnebed boven een enorme bergruimte. Normaal gesproken worden hier de inboard motoren ondergebracht, maar in de outboardversie ontstaat hier een super garage voor de waterspeeltjes.

Joystick

De motorisering van de geteste Pirelli is met 2 x 300 pk Mercury V8 motoren. De ultramoderne 4,6 liter blokken lopen soepel, zijn gemakkelijk te sturen en hebben optioneel het JPO joystick systeem. Daardoor is de boot met minimale moeite ook in kleine ruimtes exact te manoeuvreren. Ook biedt het skyhook, het virtuele ankeren, en autopilot, beide voorzieningen die het leven van de schipper een stuk eenvoudiger maken. Zonder moeite manoeuvreren we de boot met de joystick de haven uit. De Merrcury’s schakelen soepel in en werken zonder noemenswaardig geluid. Bij 1200 toeren, we varen dan 12 km/u begint de boot te planeren. Dat gebeurt zonder de neus te verheffen, de boot glijdt gewoon verder.

Pirelli P35

Pure Power

Geef je echt gas, dan ervaar je de pure power van 600 pk op een 4500 kilo zware boot. Op de onrustige snel-vaarbaan ligt de Pirelli als een Formule 1 auto op de juiste banden. In korte bochten draait de boot subliem en kantelt enorm ver in de bocht zonder in te haken. Je hebt voortdurend controle en zelfs op de topsnelheid van 93 km/u kun je rustig het stuur loslaten. De boot vaart totaal niet stug, maar glijdt zijdezacht over het water en veert in golven prettig in. ‘Power is nothing without control’ is de leuze van de bandenfabrikant, maar is net zo goed van toepassing op deze prachtige, door de Tecnorib werf vervaardigde Pirelli 35. De prijs begint bij €199.000, exclusief de motoren. Helemaal compleet met opties kom je uit rond 3,5 ton.  

Pirelli P35

Technische gegevens Pirelli P35

Lengte (m.)11,10
Breedte (m.)3,80
Diepgang (m.)75 cm
Waterverplaatsing (kg.)4500
Motor pk (kW)2 x 300 pk Mercury of inboard 2 x 270- 2 x 350pk
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 199.000 excl motoren, btw en transport
Meer informatie:www.bestboats.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten

DutchEnglishFrenchGerman