Prestige 500 Fly: Snel-varend ruimtewonder

spot_img

Het Franse Jeanneau besloot in 2010 om van Prestige lijn motorjachten een apart merk te maken. Met modellen tot 80 voet op de tekentafel is de nieuwe strategie: groter, luxer en tegen een concurrerende prijs. Het eerste succes is al binnen, want de Prestige 500 Fly werd in 2012 verkozen tot Europees Motorjacht van het jaar in de klasse boven 45 voet.

Huzarenstukje

In de nieuwe Prestige 500 Fly, die overigens zowel in de flybridge als in een salonuitvoering (s) verkrijgbaar is, leverde het designteam een waar huzarenstukje. Boven aan het wensenlijstje stond de aandrijving met het Volvo Penta IPS systeem, vanwege het gebruiksgemak en de prestaties van deze aandrijving. Het zou alleen voor de gewichtsverdeling prettiger zijn om de motoren meer naar voren te brengen. Het designteam vond de ideale oplossing: de motorkamer naar het midden van de boot en de motoren met lange assen aan de IPS aandrijfunit koppelen.

Ei van Columbus

Het toepassen van lange assen bleek het ei van Columbus. Het gewicht is beter verdeeld en boven de schroefassen is nu plek voor een volwaardige bemanningshut. Dat lijkt op een boot van amper 15 meter nogal overdreven, maar in de doelgroep-landen met een opkomende economie is een crewverblijf een must. En daar is de flybridge versie ook veruit favoriet.

Boot-breed

De balans tussen buiten- en binnenruimte is op de 500 goed geregeld. Voorop heb je alle ruimte om te zonnen en in de kuip achterop zijn tal van zit- en ontspanningsmogelijkheden. Ook in de salon is met een groot schuifdak rekening gehouden met mooi weer. Heel bijzonder is de boot-brede eigenaarshut onder de salon. Deze is megagroot en zou op een superjacht niet misstaan.

Overdreven

Op de flybridge stuur je de boot met het best denkbare uitzicht en beschik je over een zee aan comfortabele buitenruimte. Nog meer luxe zou zelfs aan de Cote d´Azur overdreven zijn. Met de IPS pook is het aan- en afmeren door een enkele persoon, zelfs met één hand in de zak, uit te voeren.

Messcherp

Op het ribbelige water valt op dat het jacht mooi stijf is en messcherp door de golven snijdt. Een snelle korte draai maken is er echter niet bij, want volgas moet je rekenen op een straal van ruim 100 meter. Voor de acceleratie tot de top van 33 knopen, ruim 60 km/u, zijn maar 21 seconden nodig. Het brandstofverbruik ligt dan op 160 liter per uur, nog altijd een derde minder dan bij vergelijkbare jachten.

Zelfdenkend

Als je snel optrekt geeft dit een gevoel alsof je in een opstijgende straaljager zit. En dat de boot gemakkelijk te varen is, komt doordat het zelfdenkende IPS systeem alles regelt. Daardoor heb je de handen vrij voor het sturen en gas geven. En voor het genieten van omgeving en snelheid. Want op de Prestige 500 worden luxe, comfort en excellente vaareigenschappen op een praktische moderne manier met elkaar gecombineerd.

Scorebord

Constructie                            ***

Comfort & Ruimte                  ****

Ergonomie                            ****

Afwerking                             ***

Vaareigenschappen               ****

Prijs / Kwaliteit                     ****

Technische Specificaties

Lengte o.a.: 15,20 m.

Breedte: 4,50 m.

Diepgang: 1,05 m.

Waterverplaatsing: 15.000 kilo

Motorisering: 2 x Volvo-Penta IPS 600 (435 pk) diesel

Aantal hutten met dubbel bed: 3

Aantal natte ruimtes: 2

Prijs vanaf: € 650.000 (2012)

Meer info

Andere Prestige tests op deze site:

Prestige 680 test

of de Prestige 590 test

en de Prestige 420 test

Disclaimer

Deze boottest is uitgevoerd in 2011. Deze test kan in een andere vorm ook in andere media zijn gepubliceerd. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatieblok onder de test.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site