Lekker Damsko 750: Amsterdammer van Down Under

De boottest van de Lekker Damsko 750 is uitgevoerd in 2017 met 250 pk Mercruiser. De genoemde prijzen zijn uit dat jaar.

De successtory van Lekker sloepen begint bij een Amsterdammer die in Melbourne was neergestreken. Hij miste in het verre Australië de gezellige Amsterdamse botencultuur: met zijn allen rond de stuurman, lekker om je heen kijken. Daarop bedacht hij een nieuwe sloep voor down under. De Lekker Damsko 750 zou geschikt moeten zijn voor de zee, maar deze trendy aluminium speedsloep moest ook het beste van twee werelden verenigen.

Drie kruisjes

Dat de Lekker sloep Amsterdamse roots heeft zie je al aan de boeg, waar in het aluminium de kenmerkende drie Amsterdamse kruisjes zijn uitgefreesd. Ook de toevoeging Damsko (Amsterdam in straattaal), is een ode aan de hoofdstad. Daan Meijer ontwierp de sloep na contact met een ondernemende Amsterdammer die eerder al de “Lekker Bikes” naar Australië had gebracht. Zowel in Nederland als ‘Down under’ bleek de sloep een schot in de roos.

Trimplaat

Opvallend aan de romp is de geknikte zeeg en de forse trimplaat aan de spitsgat romp. De boot is overnaads gelast van 5 mm dik aluminium en de lasafwerking is basaal. De indeling is simpel met een rondzit door de hele boot met lage rugleuningen. Voor het afmeergemak zijn er liefst zes bolders en mooie verhaalklampen. Onder het achterste deel van de boot is de motorkamer, bedekt met enorme kussens zodat daar een zonnedek ontstaat. Nadeel van de kuipindeling is dat de ‘motorkist’ in het midden veel ruimte inneemt, terwijl deze alleen als tafel/koelkast wordt gebruikt. Onder het voordek met zonnekussens is een kajuitje gemaakt met een lage optie om te slapen en te toiletteren.

Motor binnenboord

Oorspronkelijk werd de Lekker bedacht met een buitenboordmotor in de bun, want dat is goedkoop en onderhoudsvriendelijk. Daar werd van afgestapt omdat de mannen gevoelsmatig liever met een inboard dan met een buitenboordmotor de zee op wilden. Omdat de boot van aluminium is gebouwd, zijn er meerdere indelingsvarianten mogelijk. Standaard wordt vanaf ca. € 86.000 de open versie met een 135 pk Mercruiser benzinemotor geleverd. Wij testten de cabinversie met een 250 pk Mercruiser sterndive, die rond de ton moet opbrengen. Dat is veel geld voor een sloep, maar er is dan ook veel moeite gedaan om de boot te perfectioneren. Zoals coating van de binnenzijde, een erg mooi dashboard, gasveren op het motorluik en een “gespraypainte” romp.

Dekhengst

De makers claimen dat dit de snelste sloep op aarde is. Dat klopt niet, al is 72 gemeten kilometers per uur natuurlijk wel pijlsnel. Ondanks een relatief vlak onderwaterschip is de boot koersvast en heeft dankzij de sterndrives een korte draaicirkel. Bij het langzaam varen is fijn dat de 5,7 liter weinig geluid produceert. Zodra je het gas openzet, steigert de sloep als een dekhengst alvorens afvlakkend weg te sprinten. Op topsnelheid verbruikt de V-6 bijna 75 liter per uur, maar langzaam varend (1000 toeren, 8 km/u) minder dan 5 liter. Niet iedereen zit te wachten op een sloep waarachter je kunt waterskiën, maar het is leuk dat je er ook goed rustig mee kunt toeren. De Lekker Damsko 750 is een mooi gelijnde, stoere boot met beperkt comfort en een forse prijs, maar met prima vaareigenschappen.

Lekker Damsko 750

Beoordeling:

CIJFER: 7,5

Constructie                 ****

Comfort & Ruimte      **

Afwerking                   ***

Ergonomie                  **

Vaareigenschappen   ****

Prijs / Kwaliteit           ***

Technische Specificaties Lekker Damsko 750

Lengte: 7,50 m.

Breedte 2,68 m.

Diepgang 0,60 m.

Doorvaarhoogte: 1,50 m

Gewicht 1600 kg

Motorisering: 130-260 pk inboard heckdrive

Prijs vanaf €86.000

Meer info: www.lekkerboats.com

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten