Ambachtelijk en compleet: Babro Tridente 43 OC

spot_img

Wie dacht dat de hoogtijdagen van de stalen motorjachten voorbij zijn heeft het mis. Wat goed is blijft altijd bestaan. Nadat de ene na de andere staalbouwwerf ophield te bestaan, specialiseerden anderen zich in custom built jachten van excellente kwaliteit. Een mooi voorbeeld hiervan is de Babro Tridente 43 OC, gemaakt in het Friese Sneek.

Vakmanschap

De Babro Tridente 43 OC is een exclusief, stalen open kuip motorjacht dat in kwaliteit niets onderdoet voor een superjacht. Kwaliteit herken je altijd aan de details en in dit jacht zijn voorbeelden genoeg om kenners te overtuigen van het excellente vakmanschap waarmee dit jacht is gebouwd. De stalen Babro jachten worden verkocht door Smits Jachtmakelaardij en door Babro Yachting, de Friese werf die al 40 jaar lang exclusieve motorjachten bouwt.

c

3D gekromd

De geteste Tridente is een multiknikspant stalen open kuipjacht met een opvallende metallic blauwe kleur. De boeg is vrij recht, en de opbouw heeft een bijzonder mooi gevormd dak dat aan alle kanten schuin afloopt. Het is driedimensionaal gekromd en dat is zo’n mooi staaltje vakmanschap. Op de Babro Tridente 43 OC is volgens de bouwer 60 % van de stalen platen gekromd. Recht zijn alleen de laten van het vlak en de gangboorden. In alle andere stalen delen zitten twee- of driedimensionale krommingen. De kielzool is vervaardigd van 12 mm dik staal en het onderwaterschip van 5 mm. De opbouw en de dekken zijn van 4 mm dik staal. Het schilderwerk is extreem mooi uitgevoerd.

Details

Zodra we opstappen zien we weer een exclusief detail: de ovalen rvs relingen. Het maken van afgeplatte relingen is kostbaar, maar erg mooi en extra stevig. Van al het rvs werk is niets standaard. Alle roestvaststalen onderdelen zijn exclusief voor deze boot gemaakt, iets wat je eigenlijk alleen op superjachten ziet. Door zulke details weet je dat bij de bouw op werkelijk niet is bezuinigd. Ronduit chique is de rvs stootrand die als een blinkende halsketting om de romp van deze boot ligt.

Kluis-dikke deuren

Als je achteruit afgemeerd ligt heb je een net zwemplateau om op te stappen. Daar is ook een hekdouche voor na het zwemmen. Erg mooi zijn de twee kluis-dikke deuren in de romp die het op- en afstappen aan een vinger-pier vergemakkelijken. Als ze open staan worden ze door een magneet vastgehouden. Het achterdek met de mooie spiegelbank is geheel overkapt. De ruimte tussen het dak en de stijlen is met drie tentdelen simpel af te sluiten. Onder de kuipvloer is een lage bergruimte en daar is ook de ingang naar de motorkamer. Daar zie je weer staaltjes van het vakmanschap waarmee deze boot is gebouwd. Het installatiewerk is overzichtelijk, precies zoals het hoort. Praktische details zijn de twee walstroom aansluitingen, voorop en achterop. En behalve een hekdouche heb je voorop de beschikking over een dekwaspomp waarmee je het anker na gebruik kunt afspoelen.

Panoramisch

De indeling van de Babro Tridente 43 OC is zelf te bepalen. Nog een mooi detail, de voorramen zijn niet vlak, maar eveneens gekromd. Deze voorruit heeft maar twee raamstijlen waardoor je rondom panoramisch zicht hebt. Dankzij het schuifdak en de enorme schuifpui is binnen een zee aan licht. Een verdieping lager zijn aan beide zijden de lange rompramen gelijmd. Samen met de luiken zorgen ze dat je ook in de hutten veel daglicht hebt. Speels in het design is dat de rompramen en de ramen in de opbouw een tegengestelde vorm hebben.

Less is more

Het chique kombuis met vier elektrische pitten is aan bakboord. Aan stuurboord is een fijne ruime dinette met twee losse tafels. Aan bakboord is een losse bestuurdersstoel. De bestuurder zit achter een super clean dashboard, waar “less is more” geldt. Je hebt twee grote schermen waarop je kunt navigeren, de techniek monitoren en alle elektra kunt bedienen. Fysieke knoppen zijn er alleen voor zaken die je direct moet kunnen bedienen, zoals het dak, de luchthoorn, de ruitenwissers en de boeg- en hekschroef.

Ook in de betimmering van HPL-eiken met design kunststof, massief eiken kozijnen en massief lijstwerk is bijzonder mooi uitgevoerd. Onder de vloer is een riante bergruimte voor keukenvoorraad en allerlei andere zaken die je niet direct nodig hebt. Overigens hebben alle luiken klik-schakelaars die er voor zorgen dat de lichten in de ruimte direct aangaan.

Zomerverblijf

Zowel in de salon als in de hutten valt op dat alles op het allerhoogste niveau is uitgevoerd en afgewerkt. De elegante, maar kostbare blindering is in stijl met de rest van het interieur. Dit jacht biedt genoeg ruimte voor een hele familie, maar je kunt het ook gebruiken als varend zomerverblijf met bijvoorbeeld een kantoor en een walk in kledingkast op de plek waar nu de gastenhut is. Het voordeel van een stalen jacht is dan ook dat je op deze lengte kunt kiezen voor een eigen indeling. Zelfs een indeling met drie hutten plus twee natte ruimtes is mogelijk.

Fluisterstil

Bij het wegvaren is fijn dat je proportioneel aangestuurde, elektrische boeg- en hekschroef hebt. Voor de kenners, ze zijn alle twee 48 volt met een power van 180 kilogramforce. Daarmee duw je een olifant nog opzij. Na een tijdje varen valt op dat de motor werkelijk fluisterstil is. Dat komt doordat de vijfcilinder Volvo-Penta D3-150 pk onder de kajuitvloer mooi geïsoleerd is weggewerkt en met de hydraulische keerkoppeling schakelt de motor boterzacht in. Dankzij de gunstige plaatsing in een geïsoleerde stalen kist is de motor niet alleen stil, maar ook volkomen trillingsvrij. Op vol vermogen, bij 3000 toeren en 8,5 knoop snelheid is de score 69 dB(A). En dat betekent dat je volgas zonder stemverheffing een gesprek kunt voeren. Dan hou je varen weken achter elkaar vol.

Exclusief

De Babro Tridente 43 OC is een jacht om in stijl lange tochten mee te maken. De doorvaarhoogte is beperkt tot 2,85 meter, want de polyester navigatiemast achterop is neerklapbaar. Dat maakt tochten binnendoor Europa goed mogelijk. Het is een exclusief droomjacht voor mensen die lange tochten over de Europese wateren willen maken. Maar de boot is ook goedgekeurd voor CE-Ontwerpcategorie B, dus kan golven tot 4 meter en windkracht acht doorstaan. De prijs van dit custom built jacht is op aanvraag. Het specifieke geteste jacht kost helemaal compleet met alle denkbare opties: €850.000. Daarvoor krijg je een excellent gebouwd jacht, waarvan je zeker weet dat het is gemaakt voor de eeuwigheid.

d

Technische gegevens:

TECHSPECSBabro Tridente 43 OC
Lengte o.a.:13,00 m.
Breedte:4,60 m.
Diepgang:1,20 m.
Doorvaarhoogte:2,85 m.
Motor150 pk
Waterverplaatsing:19.500 kg
Vanaf-prijs:€ 849.000 compleet
Meer informatie:Smitsjachtmakelaardij.nl of babro.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site